Bukefalos 28 år!

Hjälp, nybörjare!

Angel21

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig för att jag ska lära mig rida! Så nu har jag skaffat mig häst och allt är ordnat. Men har lite problem med henne när vi ska rida ut själva. Hon vill bara vända och gå tillbaka till hagen till den andra hästen.
Någon som har något tips på hur jag ska göra? Vill ju kunna rida ut på henne själv.
 
Sv: Hjälp, nybörjare!

Du kan inte rida, men du har skaffat häst och sitter och rider ut ensam? Det låter inte som en vidare bra idé, tycker jag. Det låter rentav väldigt farligt.
 
Sv: Hjälp, nybörjare!

Nu har jag bestämt mig för att jag ska lära mig rida! Så nu har jag skaffat mig häst och allt är ordnat. Men har lite problem med henne när vi ska rida ut själva. Hon vill bara vända och gå tillbaka till hagen till den andra hästen.
Någon som har något tips på hur jag ska göra? Vill ju kunna rida ut på henne själv.

På riktigt?? O_o

Nåväl, om det nu är på riktigt så ta hjälp av en mer erfaren ryttare som kan förklara och visa dig hur du ska gå till väga. Ta denne person med dig när du ska rida ut, antingen på annan häst eller promenerandes bredvid dig, så att du inte står där själv när hästen börjar vända. Hästar brukar ha en förmåga att testa gränserna, och där är det inte lätt att som helt nybörjare sätta sig emot. Du borde nog fråga dig själv om det är den bästa av idéer att rida ut själv när du är så pass grön?
Jag vågar inte ens skicka ut min mamma ensam på häst i skogen, och hon har ridit i fyra år...
 
Sv: Hjälp, nybörjare!

Du kan inte rida, men du har skaffat häst och sitter och rider ut ensam? Det låter inte som en vidare bra idé, tycker jag. Det låter rentav väldigt farligt.

Jag är inte helt nybörjare. Har ridit en del men inte såpass att jag inte vill kalla mig nybörjare. Men det är min första häst och hon är jätte snäll och lugn förutom när vi rider ut själv eller när min syster rider ut henne. Så ville bara ha lite tips hur man kan träna bort det :)
 
Sv: Hjälp, nybörjare!

På riktigt?? O_o

Nåväl, om det nu är på riktigt så ta hjälp av en mer erfaren ryttare som kan förklara och visa dig hur du ska gå till väga. Ta denne person med dig när du ska rida ut, antingen på annan häst eller promenerandes bredvid dig, så att du inte står där själv när hästen börjar vända. Hästar brukar ha en förmåga att testa gränserna, och där är det inte lätt att som helt nybörjare sätta sig emot. Du borde nog fråga dig själv om det är den bästa av idéer att rida ut själv när du är så pass grön?
Jag vågar inte ens skicka ut min mamma ensam på häst i skogen, och hon har ridit i fyra år...

Tack för tipsen! Jag pratade med en bekant och hon sa att jag inte skulle ge upp, utan sitta kvar tills hästen ger sig och att det var som du sa att de testa gränserna. Förstår inte varför hon bråkar så heller, hon är ganska gammal och mycket hanterad.

Är det enda sättet? Att helt enkelt inte ge upp och gå av förän hon ger sig?
Tacksam för svar!! :)
 
Sv: Hjälp, nybörjare!

Men det var väl en annan femma! :D
Men jag står fast vid att du ska ta hjälp av en mer kunnig. För beroende på vad hästen gör för att vända, så krävs ju säkert olika åtgärder som är svåra att spekulera i över tangentbordet. Men målet är ju att du ska kunna vända tillbaka hästen åt samma håll som planen var att gå från början. Vet inte om det hjälper, men har alltid fått höra att vänder hästen åt höger så ska man vända tillbaka den åt vänster, så att den inte "vinner" i sitt vägval.
Förr eller senare så lär sig hästen att det är kul att rida ut och sluta vända tillbaka till hagen. Min var rätt jobbig att rida ut från början, men efter några veckors "kamp" så gick det smärtfritt. Viktigt att du inte tappar tålamodet även när du inte vet vad du ska ta dig till. Var konsekvent och tillåt bara framåt som väg för hästen och beröm när den gör rätt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, nybörjare!

Okej, tack så mycket för hjälpen! :) vi ska nog få det att funka. Då vet jag på ett ungefär hur jag ska lösa detta. Ska be någon om hjälp å se om det funkar!

Tack igen! :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 260
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp