Oj, vilken uppståndelse =)
Som jag sa i tråden ang blödande vårta, så har min hund godartade cancertumörer i bla huden. De som sitter på kroppen är som "inkapslade", dvs det är en vårta, men med "hel" hud över och är mer som en knöl. De struntar jag i.
på nosryggen däremot har hon en som växer. Som en MINIblomkål i konsistensen.
Den klipper/nyper jag bort när den blir för stor, på veterinärs inrådan. Den är väldigt blodkärlsrik (så det blöder en del ett tag), men däremot saknar den nerver, dvs den saknar känsel.
Så jag nyper av den eller klipper av den (ja med kliniskt rena naglar eller sax). Baddar så det slutar blöda och sen är det bra. Efter någon månad har ny vårta växt ut och så får man göra om proceduren.
Den har inte spridit sig, eller på annat sätt ändra karaktör.
och det var av mig Calazirya fick iden att klippa/nypa bort sin hunds vårta. Och det var inget hon bara gjorde sådär ändå, utan hon kollade mycket noggrant innan.
Sen ska man i sammanhanget vara HELT säker på att det är en sådan vårta/tumör UTAN känsel i, annars är det ganska grymt mot vovven.
Min vovve vaknar dock inte ens när jag tar bort den, och jag tror hon är ganska glad att slippa ha en vårta som sticker upp från nosryggen.