hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Rejäl fraktur. Operera eller avliva. Han blir kvar inatt och kirurg tittar på frakturen imorgon e.m.

Oh Gud mitt hjärta går sönder :cry:

Vad menar dom med rejäl faktur? En faktur är väl en faktur.. Visst förstår jag frakturer kan se olika ut.. Men menade de att benet var trasigt och frasigt, eller var benet bara av?

En valp som jag sålt bröt för några veckor sedan sitt ena bakben. Och det var mellan hasen och knät. var aldrig tal om att avliva.
Hon går med skena och är lika glad och busig för det.

Jag har en här hemma med brutet framben. Har också gått med skena och tyckte livet var roligt ändå. Nu går han bara med bandage när han är ute och utan när han är inne.

Så det fixar sig säkert för din hund också..

Håller tummarna :)
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Dels så var benet inte rakt av - så utan det gick som, snett igenom benet sen finns flisor som lossnat och iom. att han är så ung så var riskerna för tillväxtzonerna i fara.
Jag har eg. ingen aning, jag är helt väck. Huvudet pulserar, tårarna rinner, skuldkänslorna värker, massor med frågor. Jag kommer knappt ihåg något som vet. sa.

Ailu är iaf. kvar i österunsd och vi fick åka hem. Inte ens något med "hemma"lukt hade vi med oss till honom som han kunde få ha kvar, han sov när vi for, tänk om han vaknar och känner sig alldeles ensam?
Vem ska jag äta frukost med imorn bitti?
Hur kan man fästa sig så jävligt vid en liten galning på så kort tid :cry:
Jävla djur :(

Jag tar med mig huvudet under armen och lägger mig för att försöka sova ett par timmar. Stalljour klockan sex imorn.
Tack för alla inlägg, tassar och tumhållningar! Kärlek till buke!
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Dels så var benet inte rakt av - så utan det gick som, snett igenom benet sen finns flisor som lossnat och iom. att han är så ung så var riskerna för tillväxtzonerna i fara.
Jag har eg. ingen aning, jag är helt väck. Huvudet pulserar, tårarna rinner, skuldkänslorna värker, massor med frågor. Jag kommer knappt ihåg något som vet. sa.

Ailu är iaf. kvar i österunsd och vi fick åka hem. Inte ens något med "hemma"lukt hade vi med oss till honom som han kunde få ha kvar, han sov när vi for, tänk om han vaknar och känner sig alldeles ensam?
Vem ska jag äta frukost med imorn bitti?
Hur kan man fästa sig så jävligt vid en liten galning på så kort tid :cry:
Jävla djur :(

Jag tar med mig huvudet under armen och lägger mig för att försöka sova ett par timmar. Stalljour klockan sex imorn.
Tack för alla inlägg, tassar och tumhållningar! Kärlek till buke!

Den valpen jag först om i mitt inlägg. Hade heller inte benet helt av. Däremot inga flisor, men flera små sprickor i benet + då den biten som nästan var helt av.
Det som kan hända när det blir så är att det kan liksom smulas sönder lite dagarna efter frakturen. Ja jag är kass på att förklara, för kan ju inte termerna.
Men när benet börjar läka sig, kan det nästan blir lite värre de första dagarna.

Jag hoppas detta ger lite tröst att denna valpen i dag är pigg och glad, springer som en tok med sin skena och bryr sig inte ett dugg.
Hon kunde eegentligen redan nu fått vara utan skenan, men eftersom hon är så "vild" så får skenan sitta på några veckor extra :D

Valpar har som sagt väldigt bra läk-kött, så jag tror det ordnar sig med din valp. vet inte, men kanske de måste öppna för ta bort de lösa bitarna. Och då blir det ju lite kämpigare en tid.
Men jag tror ändå det kommer gå bra.

Blir det op och du sen får hem en ynklig liten valp. Så tänk så här.. Är bara en kort tid, efter någon vecka tycker de bandaget är helt ok. Och man får tala om för de små att "du är sjuk".
Det har vi sagt till vår lille här hemma hundra gånger, han bara ser ut som en fågelholk och har glatt skuttat vidare ..
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Vilken förbaskad otur, stackars Ailu! Men jag är säker på att det går att ordna, jag har också haft flera hundar med frakturer i bekantskapskretsen - varenda en har blivit helt återställd!
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Vilken fruktansvärd otur! Men du, alla valpar hoppar och skuttar - det är inte ditt fel.
Här hemma håller vi tassar och tummar för att allt går bra!!
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Förebrå dig inte för detta. En olycka händer så lätt. Och man måste få ha roligt tillsammans med sin hund.

För det mesta så läker benbrott bra på valpar, med eller utan operation.

Vi håller tummarna för att allt går bra såklart.
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Fruktansvärt tråkigt att höra! Håller givetvis båda tummar för att allt ska bli bra igen.

Och du, klandra inte dig själv. Det är inte ditt fel. Valpar är valpar och olyckor händer så lätt. Så känn ingen skuld för någonting som du inte hade kunnat förhindra!

Massor och massor med styrkekramar!
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Kl

Nämen fyy, stackars er!! :(:(

Vi håller tummar o tassar här att allt ordnar sig o han snart är hemma igen!
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Inte mycket till sömn inatt.
Nu är det bara massa väntan kvar.
Vi har iaf bestämt att så länge som han inte kommer få ont. Dvs, han kan få halta, gå konstigt, få överben, skönhetsfel osv. så länge han inte får ont så ska han opereras och då får de bli gipsbyte, rehab och hela baletten.
Men om han inte kan leva ett fullvärdigt liv så kommer han få somna, han är bara 3månader och vi vill inte medicinera i 9-14 år bara för att vi är egoistiska och vill ha kvar honom.

Så det känns lite bättre idag ändå att vi tagit beslutet att operera och förhoppningsvis blir han opererad redan ikväll så vi får hämta hem våran lilla skatt imorgon!
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Skickar igen en bamsekram!

forstar att du inte sov mycket, men maste saga som dom andra - oavsett hur det gar sa ska du inte klandra dig sjalv! Det var en freak olycka och ingens fel.
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Jag förstår att du är chockad. Stackars lilla Ailu! En fraktur är självfallet allvarlig, men med rätt behandling och rätt rehab så brukar ändå chanserna vara goda.

Jag kom på en solskenshistoria till. En bekant har en whippet som fick en mycket komplicerad fraktur på två ställen i ena frambenet som valp. Den ena satt precis ovanför ena karpalleden. Hon fick fortfarande beskedet att han inte skulle kunna få hundra procents rörlighet i där. Det senare var dessutom sagt av Anna Holmberg - en av de mest erfarna fysioteapeuterna som finns i Sverige. Men om hon slet hårt med rehaben så skulle han i alla fall bli nästan bra och leva ett gott hundliv.

Och som denna människa jobbade! Hon masserade och gjorde mobilitetsövningar, simmade, osv. Ett år efter olyckan så fick hon till och med fysioterapeuten att tappa hakan, för hunden var helt återställd med 100% rörlighet - något som skulle ha varit omöjligt. Idag är hunden 2,5 år och han springer race och lure coursing!

Jag håller tummarna för Ailu!
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

KL

Även jag har en solskenshistoria;

Min hunds mamma bröt benet när hon var 3 månader gammal. De gipsade och fixade, hade t.o.m krångel med gipset under den perioden så det var många vändor in till veterinären.

Hon blev helt frisk och har idag haft två kullar valpar, tävlar klass 3 i hopp och agility (med SM-pinnar och cert), tävlar elitlydnad och är uppflyttad till högrespår.

Med det vill jag säga att veterinärerna idag är jätteduktiga och skickliga, och även om rehab kan vara långdraget och jobbigt så ger oftast operationer av brutna ben väldigt bra resultat!

Håller tummarna att det blir så bra det bara kan!
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

*kl*

En solskenshistoria till... Vår rottis bröt frambenet vid fyra månaders ålder. Slog lös hela armbågsspetsen samt att det sprack upp i en tillväxtzon i bogen. Hon opererades, satt i bur, vi bar henne upp och ner för trappor (tredje våningen utan hiss och på slutet 20 kg hund...).
Hon är idag 6 år, patrullhund i försvarsmakten, utställningschampion mm. Och har aldrig haltat sen dess.
Den här helgen är vi på kurs och ingen tror på att hon faktiskt är 6 år, hon är den som är allra gladast och snabbast på att svara på lekinviter!
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

KL

Vilken otur :(
Jag håller alla tummar och tår och hundarnas tassar för att allt ska lösa sig på bästa sätt för er!
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Håller tummarna för lilla Ailu, att allt ska gå bra. Är han på djursjukhuset här i Östersund? Spelar iofs ingen roll, jag har bara hört positivt om alla kliniker här.
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Ja i östersund.

Tack för alla fina historier!
Rent praktiskt hur funkar det? Vi har ju en bro med fem trappor
höjda matskålar?
stillhet och bara ut o kissa?
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Tråkig historia men jag vill också berätta att en av våra tikar gjorde sig illa så att en tillväxtzon slöt sig för tidigt vilket gjorde att benet blev kortare än de andra men det löste vetrinärerna i Östersund med att göra en konstgjord tällväxtzon de vill säga dem gjorde ett medvetet benbrott. Det vart tufft en tid att hålla hunden som då bara var några månader gammal helt still men benet växte iaf ikapp och tiken är idag 8 år och har levt ett bra och aktivt liv med tävlande i Elitklass både i sök och spår.

Dem är väldigt duktig i Östersund och jag håller tummarna för er nu.
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

åh vad härligt att läsa :) Jag upplever oxå vetrinärerna här väldigt skickliga.



Så det ska nog gå bra för Ailu! Får ni besked under dagen? Sedan får ni väl fundera ut hur ni gör med allt praktiskt. Vetrinärerna kan nog oxå säga hur ni ska göra.
 
Sv: hjälp! råd! stöd! skäll! :-(

Det är ovanligt att en fraktur i ett ben leder till avlivning. Särskilt på så små hundar. Även om det blir OP, vilket det lite låter som att det behövs, har så är chanserna oftast mycket goda för återställning.
Jag har sett både hundar och katter med multipla, komplicerade frakturer där till exempel bäckenet varit brutet på flera ställen (t ex bilolycksfall) och i slutändan kunde även de leva ett liv med hög livskvalitet :)

Tror du ska försöka lugna ner dig lite, din valp är i goda händer. Det som skett har skett, inget du behöver tänka på mer nu. Skuldkänslorna är ju ganska obefogade, olyckan kan vara framme hur försiktig man än är. Ibland har man otur. Nu gäller det att fokusera på att göra det så lätt och smidigt för valpen :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 573
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 772
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 810
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp