HJÄLP ska köpa säkerhetsväst...och kan ingenting om detta.

M

mjukmule

Kan någon hjälpa mej med vad jag ska tänka på, vilka märken/nivåer är bra?? Kan en väst bli "för gammal"? ja, alla tips och råd mottages :bow:
 
Hva slags merke du kjøper kommer ann på hvor mye du vil legge i en vest, og hvilken du synes er mest behagelig. Det er veldig vanlig at sikkerhetsvester blir for lange. Prøvesitt derfor sikkerhetsvesten i sen sal mens du er i hestebutikken. Noen vester kan "halebeinsbeskytteren" (den tippen som går ned bak ved rumpa) kuttes dersom den er for lang. Sjekk om det evnt går med vesten du prøver dersom den ikke allerede passer når du er i butikken. Prøv gjerne flere vester. Noen butikker har et bredt utvalg, andre ikke. Stikk gjerne innom flere butikker før du bestemmer deg. Synes du bør tenke med på passform enn på pris. En sikkerhetsvest varer uannsett lenge..

Hvilket nivå du velger er litt avhengig av hvilket formål du har med vesten. Starter du feltritt eller gjør andre ting som er spesielt "farefullt" er det verdt å invistere i det beste. Ellers skader det aldri i en bra vest uannsett. Når man først legger i endel penger i en vest hadde iallfall jeg valgt å kjøpe "det beste".
 
ok....
*klass 3... den "starkaste" av säkerhetsvästar...används av typ fälttävlansfolk...är ofta rätt stel...men d bättre och dyrare märkena brukar vara mjukare.
*klass 2...helt lagom för vanlig ridning...skyddar och är oftast mycke mjukare och mer följsam...

TIPS
* använd västen NÄRA kroppen..endast t-shirt under. ingen jacka eller tjock tröja för då skyddar den inte som den ska...
* se till att den passar ordentligt, sätt dig ner på en stol när du provar...tar den i bak så e den förstor och kommer att ta i i sadeln, åka upp och inte skydda som den ska...den får heller inte vara för kort fram...ska sluta precis under revbenen...
många av oss e olika långa fram och bak...om du oxå e sån så kolla om du kan få köpa en fram och en bakdel i olika strolekar...
* förvara den inte där d blir minus grader då skydds plattorna i fyser och kan spricka i fall du trillar av...d tar ett tag innan du värmer upp den med din kroppsvärme.
* d flesta västar e stela ibörjan och det är en vanesak...men fuska inte utan rid med västen varje gång...bäst e om du verkligen "svettas" in den...låter äckligt men d funkar...

Lycka till

:banana:Charlie :banana:
 
Jag kan ju ge mina åsikter om detta...alltid bra att höra från flera!!
Jag har en säkerhetsväst Beta nivå 3, dvs den högsta säkerhetsgraden. När jag tittade på säkerhetsvästar så skiljde det inte så mycket i pris på den nivån och beta 2 nivån så jag tog den där man fick mest för pengarna.

När jag skulle köpa västen tog jag hjälp av de som jobbade i butiken, de hjälpte mig att spänna in den och lät mig provsitta både dressyr och hoppsadel för att känna efter så att inte bakstycket, dvs det som skyddar svanskotan inte är för långt och stöter i sadeln.

Det är lite knöligt och känns klumpigt i början, men allteftersom man använder den så "svettas man" som tidigare nämt in den och den antar kroppsformen. Numera känner jag den inte ens när den sitter på. Mkt viktigt att enbart ha en tunn tröja under och sedan ta resten av kläderna utanpå för att uppnå bästa resultat.

Det finns säkert flera märken som är bra, huvudsaken är att den sitter bra på just dig, vi ser ju alla olika ut.

Ett annats tips för att känna så att du har rätt storlek är att du ska kunna sträcka armarna rakt framåt utan att du slår i västen på insidan av armarna, du skall även kunna rida i fältsits/hoppa, testa detta genom att sätta dig på en låg stol, böja överlivet framåt och samtidigt titta framåt, västen ska då inte slå emot bak i nacken!

Förvara inte västen i starkt solljus eller minusgrader eftersom skyddaplattorna tar stryk av detta. De kan smälta i starkt solsken och frysa sönder om det är kallt.

Om du ramlat av på ett sådant sätt att skyddsvästen tagit allvarlig skada, ex brytits av i någon del, rivits sönder osv så ska den bytas ut.

Hoppas det inte rörde till det ännu mera för dig!!

//Malin
 
Tack för alla svar, kan tipsa om att man kan läsa om säkerhetsvästar på beta.se. Ni som hade svarat hade täckt upp det mesta som står där. TACK, TACK :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp