Hjälp snabbt... orolig kissande gammal hund...

S

summerwind97

Har en blandras tik på nu 12 år, hon är väldigt fräsh i kropp och leder och har varit frisk och kry alltid förutom ngn enstaka små pateser tidigare.. Men nu ikväll så har hon flåsat och flåsat... Vill till dörren och ut för att springa runt och kiassa och kissa och kissa om och om igen runt hela trädgården.. till slut får jag med henne in och hon föler mig oroligt överallt ner i tvättstuga runt i huset för att sedan lägga sig ngr sekunder och upp igen och till dörren... och vill ut igen för att kissa och kissa... Har inte kollat tempen på henne ännu... detta är en lugn och sansad hund blandras mellan flat/borderc/new fouland mm mm som gärna ligger och gottar sig hellre än vevar runt så detta är knepigt.. Är det ngn som varit med om detta? Får hålla koll på henne och blir det inte bättre får jag ringa vet direkt imorgon bitti...
 
Sv: Hjälp snabbt... orolig kissande gammal hund...

Är hon kastrerad? Om inte, så är bl a feber och ökat kissande symptom på livmoderinflammation. Har hon några flytningar?
 
Sv: Hjälp snabbt... orolig kissande gammal hund...

Hon verkar pigg, viftar på svansen och vill ut... sen springer hon bara runt och kissar och kissar... Kan tillägga att våran andra hund precis löpt och de håller på hela tiden och hoppar på varandra... kan inte se om hon löper har inte sett det på flera flera år... märks inte för hon är väldigt renslig av sig... Jag får springa ut i stallet och ta hästarnas febertermometer vad är det nu hundarna skall ligga på för temp? Skall amn kunna se mkt flytningar?
Hon är inte kastrerad och har aldrig haft valpar...
 
Sv: Hjälp snabbt... orolig kissande gammal hund...

De ska normalt ha cirka 38 - 38,5 grader. Dricker hon mer än vanligt? Äter hon? Kissar hon mycket eller bara småskvätter hon? Det kan även vara urinvägsinfektion.
 
Sv: Hjälp snabbt... orolig kissande gammal hund...

Har nu tagit tempen.. den låg på 38,1.. kollade flytningar och visst var det ngt men det var röd aktigt.. vet att mina båda hundar tidigare har löpt på samma gång ca undrar om det är så att det är löp?? Det brukar ju inte synas ngt när hon löper...Men hon vill gärna ut och flåsar.. Äta ville hon inte göra ikväll men hon kan vara sådan till och från ibland äter hon som bara den och en del dgr kan vara så att hon bara äter antingen morgon el kvälls maten... Dricker.. nja mina hundar dricker väldigt mkt vatten i vanliga fall tycker jag och inte mer nu.... Får hålla kol på henne under natten och är det inte bättre imorgon bitti får jag ringa och prata med veterinären...
 
Sv: Hjälp snabbt... orolig kissande gammal hund...

Man kan ha som mått på mängden vatten per dygn att en hund som väger 20 kg behöver cirka 1 liter vätska per dygn. Mer om det är varmt eller de rör sig mycket, mindre om de ligger stilla eller det är svalt. Det blir cirka ½ dl per kg per dygn om man ska räkna om det generellt.

Det kan ju vara ett vanligt löp med tanke på blodflytningen, men det kan även vara början på något av de 2 andra alternativen.
 
Sv: Hjälp snabbt... orolig kissande gammal hund...

Jag hade aldrig chansat, utan hade omgående ringt en veterinär för att höra efter. Röd-bruna flytningar är även det tecken på livmoderinflammation, och är det det kan det gå fort!
 
Sv: Hjälp snabbt... orolig kissande gammal hund...

Din hund har symptom på en urinwägsinfektion. Kontakta weterinär imorgon och ta med ett urinprow till kliniken.

Man kan wäl inte helt utesluta pyometra, men täta urineringar hör inte till de wanliga symptomen. Snarare märker man att hunden är mer intresserad aw watten än tidigare. Hon dricker mer, wilket iofs leder till ökad urinering med det är förr mängden kiss än antalet kissningar som ökar.

Är det en blodflytning du beskriwer eller något rött wattnigt?
Kan ju också wara löp, men med tanke på symptomen så låter det som en samtidig urinwägsinfektion.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 183
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 714
Senast: escodobe
·
Katthälsa Min katt anser att hon alltid ska med på promenader och ska vi inte gå på landsväg är det såklart okej. Annars får jag stänga in henne...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 229
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp