Bukefalos 28 år!

Hjälp travruss till körning?

B

Bercilak

Köpte för ca tre veckor sedan ett travruss som även ridits av barn som ponny till mina barn. De skulle rida honom och jag skulle köra honom. Barnen provred honom och allt verkade bra.Körde dock inte honom men hade resultat från travet. Problemen började när vi fick hem honom. Rädd för allt,slänger sig när barnen rider honom. Provade med en Rockard bakom honom,men fick inte ens på honom skaklarna utan att han slänger sig åt olika håll. Jag som såg fram emot en trevlig Körponny. Säljaren ska komma och prova honom med vagnen,de hävdar ff att han är en perfekt Körponny. Har tidigare haft Shettis från travet och inga problem.Någon som varit med om något liknande? Hur mycket tid ska man lägga ner?Blev ganska skraj och osäker över hans beteende.
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

Va tråkigt.. särskilt när det är till barn oxå. Har inga råd att ge, ska bli intressant att höra hur det går när förra ägarna kommer och provar.
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

En del hästar tar det ju hårt på att byta ägare och miljö. Eller så kanske han inte känner att ni är ledare?
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

Har funderat på om jag gjort något fel,ponnyn är väldigt vek. Vi har tagit det försiktigt men det kan vara miljöombytet. Den förra ägaren ska prova honom i slutet av månaden. Vi ska fortsätta tömkörd honom till dess.
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

Låter som ett bra upplägg! Tömkör och pyssla med honom, och att sen säljarna kommer och hälsar på så de ser om han är "sig själv" osv :)
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

Men vad jobbigt det låter. Hoppas att det går bra. Om han har varit travponny kan det vara så att de har selat för på stallgången med vagnen, släppt loss och bara kört iväg. kan vara därför det knasar.

Men se hur de gör


Själv hade jag ett russ som bara gick att köra med skygglappar och tog man av dem blev han jätterädd. Jag pratade med Blenda
Horwitz om det och hon sa att det var bara att köra om det fungerade.

Jag sålde honom och med honom kom huvudlaget och jag var väldigt tydlig med att kör honom INTE utan dem här!

Lycka till med er lilla häst. /Petra
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

Kan berätta att när säljaren kom var han lugn tills vagnen sattes fast sedan stängde han sig och hoppade framåt. Provade flera gånger men det gick inte.Man kubde se rädslan och han stod och darrade.De hävdar att han aldrig varit så för dem.De trodde att han inte var vid körutrutningen,bara trav utrustning. Även att skacklarna är lägre ner än vad han är van vid. De tyckte jag skulle skaffa en travsele men även skicka han på tillkörning. Vet inte hur mkt pengar man ska lägga ner.Behöver ett gott råd.
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

Rent spontant skulle jag nog lämna tillbaka hästen om det gick. Jag tog hem ett russ för något år sedan , bara på foder dock, han var väldigt stissig och jag fick lägga mycket tid när jag bara ville ha en häst " som funkar", han blev bättre men inte alls bra och efter 3-4 månader meddelade jag ägaren att jag ville lämna tillbaka honom. Det kändes inte värt det, ännu mindre om jag haft barn. När du berättar känns det som att han inte kommer ändra sig i en handvändning, du får nog räkna med en del tid och jobb. Men till sist är det ändå du själv som måste känna efter vad du vill.
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

KL

Har du möjlighet att lämna tillbaka så gör det, en körhäst skall och måste vara trygg, inte minst om det är barn med i bilden. Man vet inte hur mycket tillkörning som krävs, det kan bli dyrt, och om det ens räcker, han kan mycket väl falla tillbaka i gamla vanor när han kommer tillbaka till er även om han har funkat hos tränare.

Har man tur är det bara så att han inte är van vid den selningen ni har. Kan tänka mig att travkörda hästar kan ha problem med draglinor, baksele och vagnar som rör sig mer fram och tillbaka (travsulkyn sitter ju fast i däckeln). Har inte säljaren hans gamla vagn och sele kvar så ni kan prova och se om det blir någon skillnad?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp travruss till körning?

Fast jag har kört travruss med riktiga grejor och då har det gått bra. Så något verkar ha hänt med
er ponny och det kan vara enkelt löst men också ett jätteprojekt.

Lycka till i allafall.
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

Det är klart att det finns de som det funkar för, men fakta är ju att travhästar oftast inte körs in på samma vis som bruks och sportkörningshästar, målen är ju väldigt olika i de olika grenarna, så de är inte vana vid exempel vis samma utrustning eller kommandon/tömhjälper. Så enkelt är det.
 
Sv: Hjälp travruss till körning?

Lämna tillbaka om ni kan komma överens med säljaren, det bör ni kunna göra om det är en seriös säljare som bryr sig om sin ponny.

Ni kommer att förlora massor med TID, PENGAR samt antagligen aldrig få den trevliga och trygga barn och körponny ni var ute efter.
Att en ponny som är väl inkörd och mycket körd på travet skulle bete sig på detta sätt p g a miljöbyte och ev annorlunda sele anser jag är rent nonsens.
Lite mera på tårna - möjligen, men skygga och kasta sig? Nej. Hästen har råkat ut för något eller har den aldrig varit väl inkörd eller lämplig som barnponny ö h t. Blir "lack" på säljare som kränger iväg ponnyer på detta vis.

Om ni behåller ponnyn och den ska iväg på "tillkörning" så kan ni räkna med ganska många tusenlappar förutom det ni redan har betalat för ponnyn. Sen får ni hem en ponny som ni antagligen fortfarande känner er osäkra på, ingen bra idé i mina ögon.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 414
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 991
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp