Bukefalos 28 år!

Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Tack allihopa JÄTTE MYCKET för tipsen!!!! jag är jätte tacksam för alla tips jag får!

Men jag tror inte att det hjälper & slå henne mellan öronen, tror hon blir jätte arg på mig och då råkar vi kanske stegra över tror jag. :/ hon är ingen sån som blir rädd, hon är som sagt jätte tuff i psyket..

Det är inte alls säkert att hästen är tuff i psyket. Det kan vara förvillande likt när en häst går in i försvar som i grund och botten är känslig. Jag hoppas du får svar på varför hästen har det här beteendet och sen, när det är åtgärdat, hoppas jag du tar hjälp med fortsatta träningen...
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

När man kräver någonting av henne, eller bara gör skänkelvikningar kan hon resa sig, när det blir för jobbigt för henne då reser hon alltså sig.

hon har INTE ont i ryggen eller någonstans det har vi självklart kollat upp.

På vilket sätt har ni kollat upp henne?
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Det är inte alls säkert att hästen är tuff i psyket. Det kan vara förvillande likt när en häst går in i försvar som i grund och botten är känslig. Jag hoppas du får svar på varför hästen har det här beteendet och sen, när det är åtgärdat, hoppas jag du tar hjälp med fortsatta träningen...

Word.


TS:
Ta redan på vad om ligger bakom. Undvik våldsmetoder, och absolut ingen graman på en häst med eventuell smärtproblematik, den hjälper förövrigt inte heller till med den bristande bjudningen.
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Kan bara berätta hur jag gör, men alla är vi olika individer! Driv driv driv driv driv! Låt inte ponnyn stå stilla en sekund efter stegringen! Börja uppmärksamma vilka signaler ponnyn ger innan, så att du kan vara beredd. När du lärt sig signalerna, driv framåt och styr in på en liten liten volt. Repetera tills du kan utföra momentet utan stegring.

Jag "låtsas" inte om stegringarna när jag har bråkiga hästar mer än att jag ger dom bestämd skänkel framåt. Vissa hästar får man vänta ut och vissa hästar får man vara på hela tiden. Min senaste medryttarhäst hade fler hovar i luften än i marken för det mesta (under igångsättningar ffa) På just henne funkade det bäst att bara "vänta ut" alla skutt och hopp hon gjorde, för att sedan lugnt driva framåt som om ingenting hade hänt. Hon såg fruktansvärt fundersam ut men det hjälpte efter ett tag ;)
 
Sv: Hjälp! Tuff ponny som stegrar sig.

Det kan vara en hel massa orsaker till varför hästen gör som den gör. Du säger att den är kollad, men vad är kollat? Ofta handlar det om ben och rygg men faktiskt...det finns invärtes problem som kan ge såna här uttryck...hormoner, cystor på äggstockar etc. Är det kollat?

Även om utrustningen är fel kan hästen reagera på det viset, genom att resa sig och slå i backen. Jag har en själv som tydligt och klart visar när nåt känns fel. Jag accepterar inte dåligt beteende och tar itu med det men samtidigt måste jag lyssna och forska i vad det är som stör...och åtgärda det.

Aldrig i helskotta att jag skulle lägga en graman på hästen, oavsett, och definitivt inte om jag inte skulle vara 100% säker på att det inte föreligger ett problem och hur vet man det?...men för sakens skull ska jag nämna att en av mina f.d. hyresgäster gjorde det på sin tränares rekommendation. Det slutade i totalkatastrof för anledningen till varför hästen inte kunde gå i form var ryggproblem...
Jag håller med dig! Tycker det är galet med förslag om graman, att slå hästen på huvudet osv :S

Hästarna brukar inte bete sig sådär utan anledning.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp