Bukefalos 28 år!

Hjälp! Vår ponny "backar" när hon vill bestämma.

S

SunnyBunny

:confused: Vi har ett ponnysto som är 7 år och har börjat med en ful ovana som vi inte vet hur vi ska få bort. Hon backar så fort hon känner att det blir för jobbigt eller att hon inte får gå dit hon vill. Hon kan backa tills det tar stopp i tex ett träd, en husvägg, ett staket ja, vad som helst och hon kan backa i flera meter. VAD SKA VI GÖRA för att få bort detta? I övrigt så är hon jätte go. :confused: :confused:
 
Sv: Hjälp! Vår ponny "backar" när hon vill bestämma.

Enligt min erfarenhet har du 2 val.

Antingen tar du tyglarna och tvingar henne att rygga även när hon vill stanna. Försök rygga på en volt. När du känner att hon inte vill gå bakåt längre så fortsätter du lite till. Kom bara ihåg att ha kontakt med munnen utan att låsa dina händer. Hon får inte känna sig blockerad.Försök sen gå framåt och lyder hon då ska man berömma mycket.

Eller använder du din vikt och hänger ner rejält på en sida samtidigt som du förböjer halsen åt samma sida. Tryck till ordentligt med innerskänkeln och tvinga henne att gå framåt på en liten, liten volt.
Eventuellt kanske du måste ta tag med båda händerna i tygeln om hon är stark.

Det gäller att överraska.Få henne lite ur jämvikt. När hon väl lyder måste man ge henne en stor eftergift och berömma henne mycket.

Hästar ryggar ofta som försvar när någonting blir lite för svårt och de inte riktigt förstår vad man vill.
 
Sv: Hjälp! Vår ponny "backar" när hon vill bestämma.

Vad gör hon om du vänder henne och backar åt det hållet hon inte vill gå åt? Det fungerar ibland på hästar som inte vill gå förbi ett visst ställe. Bara en tanke
Annars är ovanstånde tips jättebra!
 
Sv: Hjälp! Vår ponny "backar" när hon vill bestämma.

Jag hade samma problem med min häst när jag köpte honom. Han backade ner i diken med, så det blev några läskiga kasningar och nära omkullgångar. Men jag gjorde så att jag drog i ena tygeln snett bakåt så han bara gick bakåt-runt runt runt tills han var borta från "hindret" han backade på/ner i, och tills han istället ville gå framåt. Backade han ist så var det bara runt runt igen tills han tillslut gick framåt. Det funkade jättebra för oss.
 
Sv: Hjälp! Vår ponny "backar" när hon vill bestämma.

Har haft ett antal hästar som gör så bl.a min nuvarande (hon SPRANG baklänges). Jag lät henne helt enkelt backa men drev framåt och till slut gick hon framåt och fick mycket beröm, de backar ju inte hur långt som helst:idea: .
Vet inte om detta är rätt, men så gjorde jag iaf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 843
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 662
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 735
Senast: Habina
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 511
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp