HJÄLP! Vilka proteinvärden!

A

Ardenner

Jag har precis fått min analys på mitt nyinköpta hösilage och värdena är över all förväntan! 89 g SmRP/kg foder!!! :eek: :D :banana:
Fattar det knappt!!

Men nu undrar jag lite hur jag ska göra. Jag har två, snart, 1,5 åringar, en ardenner och en welshponny. De går ute dygnet runt än, och det är rätt så rått och kyligt här nere i Skåne nu.
Jag vill absolut helst ge mina hästar fri tillgång på grovfoder, men frågan är, går det?!? KOmmer de inte att bli smällfeta då? :D

Hur tycker ni att jag ska göra?

Här är den fullständiga analysen:

Torrsubstans 73 %
MJ 8,2
SmRP 89 g
Ca 4,2 g
P 2,4 g
Mg 1,2

Allt per kg foder.

Jag tänkte ge dem lite betfor och multivitaminer, betforen för att få ner vitaminerna och ev. mineraler.

Vad säger ni?

Mvh / Linda, som är glad! :banana: :banana: :bump:
 
Vad beräknar du för vuxenvikt på hästarna?

Det verkar som om det kan bli problem med feta hästar. :o

Antagligen måste du ge halm för att få upp TS-halten.

mvh Jessica
 
Det är energin de blir tjocka av, och det låg ju bara en aning högre än ideal. För unghästarna är det ju SUPER. Ge fri tillgång du, dock kan welshen bli lite rund, men det är för att det blir mycket energi redan på några få kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: Korven
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 207
Senast: Corax
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 552
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: katja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp