Bukefalos 28 år!

Hjälp, vilka regler finns det på stigbyglar?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej dressyrfolket Undrade om ni kunde hjälpa mig med en liten fråga.
Det är så att jag kollat i TR men inte hittat svaret på min fråga.
Min fråga är vad finns det för regler angående stigbyglar?
Kan man tävla dressyr i Freejump Soft Up Pro (BLÅA) stigbyglar. Eller är dom ej tillåtna? Har frågat mina två dressyrtränare och båda är lite osäkra. Vill ju inte åka till tävling sen är dom inte godkända

Så skulle vara jätte snällt om någon av er som vet kan skriva det. :bow:
 
Hej dressyrfolket Undrade om ni kunde hjälpa mig med en liten fråga.
Det är så att jag kollat i TR men inte hittat svaret på min fråga.
Min fråga är vad finns det för regler angående stigbyglar?
Kan man tävla dressyr i Freejump Soft Up Pro (BLÅA) stigbyglar. Eller är dom ej tillåtna? Har frågat mina två dressyrtränare och båda är lite osäkra. Vill ju inte åka till tävling sen är dom inte godkända

Så skulle vara jätte snällt om någon av er som vet kan skriva det. :bow:

Varför skulle du inte få tävla i ett par Freejump?
 
Jag har hört att man FÅR tävla med free jump men, för säkerhets skull så hör av dig till ridsports förbundet och hör.
 
Har för mig att det är godkänt så länge det inte är den varianten som man låser fast skon i stigbygeln med. (Hade varit liite fuskigt mot alla andra med flaxig skänkel där stigbygeln far vilt omkring :p)
 
Men får man ha vilken färg som helst på stigbygeln i dressyr? För det har jag hört att man inte får överallt..? (Inte brytt mig om att ta reda på svaret då jag inte tävlar dressyr som prio 1 och pålle är skadad.. men vore kul att veta!)
 
Det som står i TR dressyr om stigbygel är detta som jag kan hitta.

6.1.
Sadel ska användas vid all ridning på
tävlingsområdet och vara av engelsk typ
(se bild), försedd med stigläder, stigbyglar
och sadelgjord. Vojlock av tyg, läder eller
skinn och
dämpande mellanlägg är tillåtet.
Mellanlägg får placeras mellan sadel och
vojlock eller under vojlock.
Dämpande sitsinlägg för ryttare är inte tillåtet.
 
Hej dressyrfolket Undrade om ni kunde hjälpa mig med en liten fråga.
Det är så att jag kollat i TR men inte hittat svaret på min fråga.
Min fråga är vad finns det för regler angående stigbyglar?
Kan man tävla dressyr i Freejump Soft Up Pro (BLÅA) stigbyglar. Eller är dom ej tillåtna? Har frågat mina två dressyrtränare och båda är lite osäkra. Vill ju inte åka till tävling sen är dom inte godkända

Så skulle vara jätte snällt om någon av er som vet kan skriva det. :bow:

Citat ur TR har redan kommit, dvs det står ingenting om färg, modell osv gällande stigbyglar. Däremot står det någonstans (har inte letat upp det just ´nu) att man inte får fästa sig vid hästen, direkt eller indirekt, dvs man får inte fästa stigbyglarna i sadelgjorden eller liknande.
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 119
Senast: LiviaFilippa
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 647
Senast: As_Vegas
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 358
Senast: Shark
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp