Hjälp!!Vilken soppa!:-((

Q

Qvip

Vi, jag och min sambo har stora problem med vår hyresvärd.
Vi har en lägenhet i en förort och längtar ut på landet.
Av en ren slump red min sambo på sin medryttarhäst förbi en tomt med ett hus och fick se en Uthyres-skylt.
Han ringde till tel.numret på skylten och det var ledigt.
I början var vår hyresvärd jättetrevlig och positiv, men lite underlig i sitt uthyrande.
Nu har inte vi någon erfarenhet av sådana här saker, och borde givetvis ha varit mer vaksamma och försiktiga.
Hv visade huset och tomten sittandes på hästryggen med sin lilla ponny i ledtygel.
Huset fick vi se i halvmörker, hv följde inte med in utan vi fick ställa alla frågor utanför.
Tomten var en soptipp, men det skulle hv ta reda på innan vi flyttade in.
Hv visade även hagen och en liten byggnad som kallades stall.
Jag gillade tanken på att kunna ha min ponny på tomten.
Jag var dock tvungen att ta hv´s ponny på foder under hyresperioden och ha den på samma ställe.
Ok, inte så dumt, som sällskap till min och en lite större ponny att hålla på med.
Hv ville att vi skulle skriva på papper på en gång.
Vi ville gå hem och tänka, och gjorde så.
Ringde hv och ville se huset igen, i dagsljus.
Varje gång var det något, hv skulle på kurs, hv hade byggjobbare i huset som inte fick bli störda, byggjobbarna höll på med elen osv.
Vi frågade hv om sån´t vi tycker är viktigt, hur är vattnet, elen, finns duschmöjligheter mm.
Vi såg aldrig toaletten ordentligt, det fanns inget lyse.
Golvbrunn finns, det är bara att koppla på en slang på kranen, enligt hv.
Vi betalade och skrev på.
Ett av hv handskrivet kontrakt. Hv ville inte skriva ett standardkontrakt på en gång, sa att vi kunde göra det senare.
Herregud, vi skulle ha dragit öronen åt oss då om inte annat!
Nej, då hade vi skrapat ihop pengar, börjat leta hyresgäst till vår lägenhet och var jättesugna på att flytta.
Vi stod på en parkering utanför ett ridhus i halvmörker, försökte läsa pappret samtidigt som hv pratade på och skulle lägga sig i tolkningen av kontraktet.
Det som retade mig var att det stod tomt närmast intill.
Det betydde enligt hv tomten förutom hagen och "stallet", det skulle regleras i ett särskilt avtal.
Vi skrev på, och jag skrev också på ett avtal för att kunna ha häst där.
I det avtalet står det tillstånd av hv att ha häst på tomten.
Vi hade redan blivit visade den del av tomten där hage finns.
I avtalet står också att jag endast har rätt att ha min egen ponny samt hv´s ponny som jag är fodervärd till på tomten.
Vi flyttade in den 1/10, huset var inte omöblerat som avtalat, inte ens städat.
Mulltoaletten var full, fullt av gamla sopor i huset, matrester mm.
Vi hade mycket att göra.
Jag fanns hela tiden i huset då jag trodde hv skulle komma över med ponnyn, eller iaf ringa och komma överens om en tid för överlämnandet.
Ponnyn står ett par minuters promenad därifrån.
Hv kom inte, ringde inte och jag ringde inte hv.
Dag 2, kom hv till huset med en bunt papper som min sambo skulle skriva på.
Nya handskrivna avtal om precis allting, varenda liten pryl ska täckas in i avtal.
Han vägrade skriva på, och frågade istället hv om hästen.
Hv gled undan, fick bråttom därifrån, min sambo uppmanade hv att komma med hästen eller iaf ringa mig.
Jag försöker ringa hv, får ingen kontakt.
Allt är en enda stor röra, jag kommer knappt ihåg allt som sagts.
Idag har jag fortfarande inte fått foderhästen, jag har inte kunnat ta hem min egen häst trots uppsagd nuvarande stallplats, det är fel på elsystemet i huset.
Bara koppla på slang på kranen och duscha. Visst, säkert.
Vi får stå utomhus och tvätta oss med hjälp av hinkar.
Tomt närmast intill betydde inte tomten.
Nu håller hv på och bygger friggebodar, skjul och ruckel på tomten så det står härliga till.
För att visa var vår tomtgräns går har hv satt upp elband runt en mikroskopisk markplätt intill huset.
Vi har enligt hv inget på marken i övrigt att göra, när vi rör oss på tomten eller håller på och fixar i hage och stall gör vi intrång på privat mark.
Hv hotade igår med att ta med skjutvapen nästa gång.
Enligt hv har jag inte tillåtelse att ha hästarna där, utan hästarna ska gå där hv´s hästar står idag, och jag ska betala hv för stallplats (som hv i sin tur ska betala stallägaren), samt betala för att hv ser sig tvungen att motionera ponnyn eftersom vi bara struntar i den.
Vad vi har avtalat är att min egen ponny och min fodervärdsponny dvs hv´s ponny ska stå på tomten.
Jag vet varken ut eller in.
Vad kan vi göra??
 
:eek:

Nu är kanske inte jag den med mest erfarenhet om sådan, men om ni hyrt huset så måste det någonstans i avtalet stå om uppsägningstid? Ni har väl en kopia?
Leta på uppsägnmingstiden och säg upp erat avtal omdelbums, vänta tiden ut och flytta långt ifrån denna HV.

Det är mitt enda råd/tips

Lycka till
 
Vi hyr huset till 31/5-04.
Det för att vi ska hyra huset under 9 månader så att vi inte ska kunna få besittningsrätt.
De 8 månaderna skulle fungera som en prövotid, så skulle vi om allt fungerade få ett långtidskontrakt.
Som det ser ut nu, långtidskontrakt? No way!
Vi vill helst lägga benen på ryggen..
Men vi har ingenstans att ta vägen och vi måste fortfarande betala hyra för huset.
Människan är sanslös, ser ut att inte äga ett öre, stressar på betalningen hela tiden, det riktigt lyser ur ögonen när det vankas pengar, utger sig för att vara lite okunnig och, jag litar på er ni är mina kompisar-stilen.
Jag tror att hv är en mycket kall, slug, beräknande och planerande människa.
Nu har vi skaffat ett ombud som för vår talan, då det inte går att prata och diskutera på ett normalt sätt med hv.
Min sambo tyckte inte om snacket med skjutvapen så han har gjort en polisanmälan.
Jag och hv har skrivit under ett fodervärdsavtal på ponnyn.
Först ville hv att jag skulle skriva på hv´s egengjorda avtalsom gick ut på att jag skulle betala allting och sköta allting, men hv skulle nyttja hästen fritt, även i uthyrningssyfte för att tjäna pengar.
Jag vägrade skriva på och efter flera dagar skrev hon på mitt avtal (i princip skrivit av ett standardavtal).
Ringde morgon efter och hade synpunkter på allt, vi måste riva kontraktet, jag hade lurat hv att skriva på mm.
Kontraktet gäller, vi har ju skrivit på båda två.
Hv vägrar lämna ut ponnyn, men säger lite kryptiskt att jag kan gå dit själv.
Hv vill inte skriva på ett papper om att jag har tillstånd att själv hämta hästen, vilket gör mig misstänksam om hv har en baktanke med det.
Själva har vi en hel roman med papper hv vill att vi ska skriva på.
Måste jag följa fodervärdsavtalet nu, hv har ju faktiskt brutit det?
Jag står med en ponny i en uppsagd box, långt bort.
Meningen var ju att hon skulle vara här. :(
 
Det här är troligen ett långsökt stolpskott, men det kostar ju bara ett telefonsamtal att kolla!

Var för inte ringa Miljö och hälsa och kolla om det finns några regler för lägsta sanitära standard för bostad som hyrs ut för permanentboende? Fungerande el verkar som ett rimligt krav bl a ur brandsäkerhetssynpunkt... Om hyresvärden riskerar att tvingas till omfattande renovering kanske han är villig att bryta kontraktet? Korttidsboende till folk som råkat illa ut brukar kommunen kunna skaka fram.

Har du ett kontrakt på att du ska ha egen + foderponny på tomten är det väl lite svårt för din hyresvärd att samtidigt påstå att det inte finns någon tomt? Det måste i alla fall vara väldigt svårt att hävda att ni ska ansvara för er foderponny utan att ni har kontrakt och dessutom utan att han överlämnat det till er.

Fö kan det kanske vara idé att kolla i fastighetsregistret vad som står om huset. Är det en avstyckad fastighet bör det ju framgå där vad som är tomt, men eftersom ägaren bygger hejvilt rör det sig väl troligen om en jordbruksfastighet där det är tillåtet att bygga ekonomibyggnader!
 
Frågan är väl i första hand: Vad vill ni göra?

Det verkar som ni har tagit kontakt med en jurist vilket är vad jag skulle rekommendera er att göra. Det är lite för mycket i detta fall för att reda ut på ett sådant här forum....

Berätta gärna mer om vad som händer, och kom gärna med specifika frågor så ska vi försöka svara så gott det går.

Lycka till med allt!
 
Stackars dig och din sambo! :(
Ta hjälp av en advokat,om det är en prövotid,så ska ni alltså kunna säga upp den om ni inte är nöjda utan att betala hyra eller hur?om det ska vara riktigt alltså.
Ta hjälp av en advokat så att ni kan säga upp skiten och hitta ett annat ställe,lägenheten ni hade då?
flytta till kompisar under tiden,ja vad som helst- kom bort från den där skymma typen! :mad:
han har blåst er rejält!
Fy fan för ohederliga människor! :mad:
Ta hjälp av advoktat,stämm honom ,skulle jag nog ha gjort.
Om ni nu vinner på det hela,sätt dit den där gubben! :devil:
Kan du prata med stallägarna om din ponny får vara kvar där då?om det går att ordna på nått sett!Det borde det väl göra! :confused:
Men ta tag i en advokat,det är nog det bästa för er,och flutta till ngr kompisar/föräladrar ,ja gör allt för att komma bort från den där skiten ni är i nu!! Ta hjälp!På nått sett så biter den gubben sig själv,visa att han inte lyckas hela vägen med er! :devil:
Lycka till!! Håller tummarna!
 
Finns det inte en möjlighet att betala in hyran (eller del av den) på någon slags depositionskonto så länge ni tvistar? Med tanke på att huset verkar mer eller mindre obeboligt så kan det vara idé att hålla inne hyran med krav på att el och vatten ska fixas, att ni får tillgång till den avtalade gårdspalnen etc.

Om ni forsätter att betala hyran så se till att få kvitto på betalningen och gärna på något konto som är knutet till personen. Är ni medlemmar i hyresgästföreningen så ta kontakt med dem för rådgivning.

Helena
 
Kontakta Hyresnämnden.

Deponera hyran på ett konto hos Länsstyrelsen, så länge tvisten pågår.
 
Hej!
Stackars dig!
Efter ett år av ett rent helvete med en helt "galen" hyresvärd så köpte vi vår egna gård! Som vi nu bott på i över ett år, det är oerhört skönt att ha eget, även om det är mycket jobb.

Vi hade kontakt med hyresgästföreningen, men fick inte mycket hjälp där. Vi hade ordentliga kontrakt(som dock bröts gång på gång)men det är inte mycket hjälp man får av hyresg. föreningen. Inte vi i alla fall.

Hade även kontakt med länsstyrelsen och husägarföreningen.

Det enda vi hade att göra var att flytta därifrån, väldigt svårt att få rätt..

Säg upp ert avtal omedelbums! Börja leta efter något annat ställe, för även om er HV ändrar på det som behöver fixas så vill ni inte hyra av en sådan människa, det är inte kul..

Lycka Till
 
min spontana reaktion är, varför skrev ni på överhuvudtaget.... :confused:men det är ju lätt att vara efterklok,
 
Bostad kan man ALLTID säga upp på 3 månaders varsel. Det står i Hyreslagen och går inte att förhandla bort. Så steg ett är att säga upp hyreskontraktet så att ni kan komma ur det.

Steg 2 är att anmäla Hyresvärlden till Hyresnämden, ty det finns även lägar på "Lägsta Godtagbara Boendestandard", och det ni har råkat ut för ligger långt under det. Där så kan man även kontakta "Miljö och Hälsoskydd" i kommunen, de kan hjälpa er.

Sedan så vill jag påpeka att med de hyreslagar som finns i det här landet, så skall det vara ofarligt att skriva på ett hyreskontrakt utan att ha sett objektet. Hyreslagen reglerar mycket tydligt hur bostäder skall vara utrustade och i vilket skick de skall vara. I ert fall så kan t.o.m. er Hyresvärd bli både skadeståndsskyldig och få böter.

Hyresnämnden vet också exakt hur ni skall göra, och kan hjälpa er med att deponera hyran på ett konto hos Länstyrelsen.

Inte_Ung, hyresvärd som följer hyreslagarna.
 
Spela ut de två kontrakten mot varandra!?

Hur här fodervärdskontraktet formulerat? Står det klart och tydligt att du måste ha hästen i ett visst stall?

Varför inte spela ut kontrakten mot varandra? Be en hästadvokat kolla foderv.kontraktet och se om du har användningsrätten på hästen och om du får ha den var du vill!
Ifall du har det, ta hästen från eran hyresvärd och stalla upp den i samma stall som du har din häst i och se till att ägaren (HV) inte får rida/köra/håla på med sin häst.

Börjar HV klaga, säg att ni visst kan säga upp FVavtalet, mot att ni säger upp hyresavtalet på huset, på direkten!

Är hon (?) de minsta kär i sin häst så kommer hon att gå med på det!!!

Givetvis missköts inte deras häst men det är nog ett hårt slag mot henne om hon älskar (eller iallafall vill hålla på med) sin häst.

Med tanke på tidigare erfarenheter om vapenhot så kan du ha med ett vittne vid alla tillfällen ni pratar med eran HV, om hon (?) hotar er igen med vapen...måste det ju gå att lösa hyreskontraktet på erat hus genom polisen!?

Och kom ihåg att alla kontrakt skrivna (och antar att det gäller rivna?) under hot icket är giltiga! Så känner du dig hotat och säger upp avtalet så kanske du kan hävda att du var hotas, om du har vittne på det, och därmed upphäva "rivningen" av kontraktet...

:devil:
 
Re: Spela ut de två kontrakten mot varandra!?

Jag fick tilllåtelse att själv hämta hästen, och nu står de båda på tomten.
Vår kära hyresvärd har i dagsläget tagit hästarna ur hagen utan tillåtelse 3 gånger och hyrt ut sin egen (min foderhäst) till småtjejer.
Min egen häst "rymde"(?) efter att hon tagit den ur hagen, hittades på vägen av ett par tjejer som lämnade in henne till ridskolan.
Grinden är nu låst med kedjor och hänglås, liksom stallet, foderförvaring och toalettrummet.
Vem behöver titta på Fortet? :smirk:
Hon har dessutom tagit dit sin egen ridponny, stängt in den i en liten inhägnad där han får stå utan foder mellan 18 på kvällen till 8 på morgonen. Ibland kan det förstås bli 14-16 timmar.
Hon har två gånger tagit ut polis som kom och knackade på.
Ena gången ville hon anmäla vår livsfarliga pitbull som löper lös, dödar rådjur i skogen och äter upp dem på tomten.
Hon hade minsann sett huvudet.:crazy: :crazy:
Hunden, ej pitbull, löper inte lös och huvudet var ett gammalt djurkranium som jag sparkade upp ur marken på tomten, grönklädd av mossa.:crazy:
Poliserna fick sig iaf ett gott skratt.
Där vi förövrigt har mött förståelse och sympati, men de kan inget göra mer än ta upp anmälan när hon begått lagbrott.
Vi har tagit kontakt med hyresnämden och även kronofogdemyndigheten och hoppas på hjälp därifrån.
I morse när min sambo sov och jag och sambons dotter åkt från huset och glömde låsa toalettrummet, gick hon in i toalettrummet och stängde av elen, gick under huset och monterade av och tog med sig vattenuppsamlaren och alla rör.
När min sambo kom på att elen var avstängd och slog på den forsade vattnet ut.
Han fick hjälp med att öppna pumphuset och koppla loss kablarna.
Nu har vi inget vatten heller. :(
Nu sitter han och väntar på att polisen ska komma och försöka prata med henne och få henne att lämna tilbaka det vi behöver för att ha vatten.
Jag blir galen, kan det bli värre. :( :crazy: :mad: :(
 
Re: Spela ut de två kontrakten mot varandra!?

Vad arg man blir när man hör att det verkligen existerar såna här människor. Egentligen skulle jag vilja säga "sno hans skjutvapen och skjut honom..." men det får man ju inte tyvärr.

Har inget bra tips, det verkar som att ni redan är på god väg i alla fall. Kämpa på bara och stå på er så att er hyresvärd verkligen åker dit och inte får möjlighet att lura någon annan sen.

Lycka till!

/Hippo
 
Re: Spela ut de två kontrakten mot varandra!?

hmmm, går hyresvärden in i ert bostadshus och/eller ekonomihus utan tillstånd så är det väl definitivt olagligt? det är ju för sjutton hemfridsbrott att ens gå in på tomten och kika in genom fönstren, så att montera loss vattenuppsamlaren under huset borde väl inte vara någon tvekan..?

dessutom borde det vara förtal att anmäla att eran hund springer lös i skogen och dödar rådjur om sanningshalten är noll i detta. dessutom har ni ju vapenhotet på listan också. hör med en advokat, det går säkert snickra ihop något av allt osannolikt du berättat om ni vill anmäla.
 
Re: Spela ut de två kontrakten mot varandra!?

Ska man skratta eller gråta??? Vilken galning!!!
Snälla säg att du skämtar om att denna människa finns! Ni har ju HUR mycket som helst att anmäla denna för! Bara det att h*n hyr ut hästen utan tillstånd, när det är eran foderhäst, kan i anmäla henne för. Att hon rörde eran häst är olagligt! Och sen är det ju så att hon inte har tillstånd att komma in på tomten ens!
 
Jag vet inte heller om jag ska skratta eller gråta! Jag tror iaf ni kommer att lösa det här problemet. Människan verkar ju bryta mot alla regler som finns så ni kan säkert häva kontraktet. Bra att ni har polisen på er sida! Och var noga med att deponera hyrorna hos länstyrelsen under tiden tvisten pågår, annars kan ni hamna hos kronofogden och få betalningsanmärkningar.

Lycka till!

PS: Människan verkar ju inte riktigt frisk :D
 
Soppa det är det minsta man kan säga...
Stackare... Hur går det?
Lite kallt att tvätta sej utomhus nu.
Jag tyckte att jag hade en knepig hyresvärd för några år sedan, men detta är helt klart värre.

Men var glad så länge hon inte stjäl hästarna där ifrån. Det gjorde min hyresvärd.
Det var mardrömsdagar för mej!!
LYCKA TILL!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 837
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp