Bukefalos 28 år!

L

Laurii

halojj :), vet inte om jag lagt in dethär på rätt ställe men jag behöver iaf hjälp. Har en medryttarhäst som är helt blockerad och bryr sig inte ett skit om mig, bara gräs och morötter.
Kan inte rida ut på han då han får typ panik när man ska hoppa upp, det funkar ibland om man är två och lugnar han hela tiden och tar det jättelångsamt. Han sticker när han ser och hör mopeder/crossar. Han vill inte gå in på nån stig, utan han drar hemmåt.
kan inte gå på en normal promenad med han då han tvärstannar och vägrar gå framåt, och börjar äta. Har liksom inte så mycker att säga till om, då jag inte har styrkan att typ dra med han. Har provat peta på han med spöt men han reagerar inte, och jag tänker inte slå till han heller. Har provat vänta ut han, har provat vara bestämd, och även glad och lite där emellan också. Men det verkar inte funka.

Skulle hemskt gärna vilja ha råd!
 
Sv: hjälp?

Prata med ägaren och be om hjälp, eller byt häst.
Låter inte som att du får ut speciellt mycket av att rida den där...
 
Sv: hjälp?

men hon vill att jag ska "ta i lite" med spöt men det har jag bara inte i mig att göra. Jag tycker att man verkligen inte kan få respekt av en häst om man slår den, i så fall kanske man inbillar sig att man han dens respekt.

neh, kanske inte. Men jag vill ju lära mig, så jag kan få ut nåt av det.
 
Sv: hjälp?

15, blir 16 iår.
Har ridit på islandshästrikskola i 3 år, men då har jag inte fått så mycket markhanteringsträning. Sen så har jag medryttare på en häst ca ett år där det var nh människor och då fick jag tips och hjälp och sånt och blev lite mer kunnig i markhanteringen. Nu är det på samma ställe fast en annan häst.
Men jag kan ju säga att jag är lite kluven mellan olika hanteringssätt, jag kan inte bestämma mig för vad jag tror kan funka med mig och denna isis, då inget jag provar verkar ha funkat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp?

Kan du inte får mer hjälp av dessa nh-människorna med denna hästen? Det verkar vara mycket att reda ut innan du sitter upp...
 
Sv: hjälp?

Jo, men jag gör ju det dom säger och jag tränar på det med han väldigt ofta. Men när vi är i skogen så kan jag inte göra de övningarna, bara backa och de gav det som förslag, men det hjälper inte heller.
De är lite av de mer "tuffa" nh människorna. Så de skulle väl typ dra med han eller nå, men det kan ju funka också, men jag är ju itne speciellt stark. Och plus att det inte är nåt jag vill uppnå, en tvingad häst. Jag vill att han själv också ska kunna känna att han är delaktig och att han vill vara det.
 
Sv: hjälp?

fast jag kan ju prata med dom ändå, jag kan ju ha fel. Men det är så jag har uppfattat dem i alla fall. De är liksom stränga eller vad man nu ska säga och kontrollerar hästen typ hela tiden. Det är ju coolt och jag förstår att det nog funkar för många, men jag känner att jag inte riktigt kan vara sån, det känns inte rätt när jag gör det.
Jag tycker hästen ska ha sin vilja, och att den kan sprudla upp och bli jätteglad och sånt. Men jag vill bara att han ska ha ett öga eller öra för mig med, att jag kan bli inkluderad i hans glädje typ.
och att han lyssnar på mig så som jag lyssnar på han, ömsesidig respekt eller vad det nu kallas?
 
Sv: hjälp?

Du kan ju fråga om dom kan hjälpa dig, alltså som att faktiskt hantera den själv(a) för att både lära hästen och dig hur ni ska göra. Det låter som en mycket bestämd dam/herre och sådana hästar kräver rätt mycket av sin förare...
 
Sv: hjälp?

fDe är liksom stränga eller vad man nu ska säga och kontrollerar hästen typ hela tiden. Det är ju coolt och jag förstår att det nog funkar för många, men jag känner att jag inte riktigt kan vara sån, det känns inte rätt när jag gör det.

Hästar är olika och vissa hästar behöver fastare ramar än andra. Kanske är det så att du inte passar ihop med den typen av häst eftersom du är mjukare i ditt sätt. Ibland kan det dock vara så att man behöver vara lite mer bestämd och tydlig i början så att hästen lär sig vilka regler som gäller för att saker och ting ska funka. Att begära att hästen t ex ska framåt när man ber den är inte att vara elak även om man kanske måste dutta till den med ett spö på rumpan första gången. Dom lär sig fort vad dom får och inte får göra dom rackarna. :D
 
Sv: hjälp?

jaa, det kan ju vara så att vi inte passar ihop, men jag vill så gärna få det att funka.
Och han reagerat inte ett dugg om jag duttar på han med spöt, har provat ta i lite, men inte liksom hårt. Men ändå har han inte reagerat.
Jag borde väl kanske försöka vara mer sträng och sånt liksom att han verkligen måste göra det och that's it. Men jag vill inte att han ska förlora sin gnista eller vad man nu säger. Som sagt det gör ont i mig om jag skulle få en tvingad häst.
Jag vill att han litar på mig, och jag skulle i alla fall inte lita på nån som slagit mig..
ååh, jag vet inte vad jag ska göra, sitter och tänker på det hela tiden och försöker få ut nån annan lösning än att göra det som inte känns rätt..
 
Sv: hjälp?

Vissa människor ha naturlig pondus och behöver inte träna så mycket för att få djur att lyssna och vilja göra som man vill. Andra måste lära sig tekniken och sen går det utav bara farten. Vänlig men bestämd tycker jag man ska vara, så mycket bestämd som behövs för varje djur. Det är en träningssak som kan ta många år för vissa och kortare för andra.

Om ni inte passar ihop du och hästen så är det som med killar, man får göra slut.:D
 
Sv: hjälp?

fast jag kan ju prata med dom ändå, jag kan ju ha fel. Men det är så jag har uppfattat dem i alla fall. De är liksom stränga eller vad man nu ska säga och kontrollerar hästen typ hela tiden. Det är ju coolt och jag förstår att det nog funkar för många, men jag känner att jag inte riktigt kan vara sån, det känns inte rätt när jag gör det.
Jag tycker hästen ska ha sin vilja, och att den kan sprudla upp och bli jätteglad och sånt. Men jag vill bara att han ska ha ett öga eller öra för mig med, att jag kan bli inkluderad i hans glädje typ.
och att han lyssnar på mig så som jag lyssnar på han, ömsesidig respekt eller vad det nu kallas?

Du kan aldrig få hans uppmärksamhet och hans "glädje" (som du uttryckte det?) om du inte tar kommandot. Först: måste du bli hästens ledare! sen kan han få vara med och påverka, men under dig. Du ska alltid vara högst på rangordningen. Om du börjar se dig själv som en jämlik eller tom. under han så kommer ni aldrig komma framåt och problemet kommer bara bli värre.

Hästen ska ha sin vilja, men det får den ha på sin fritid. När du är i närheten så är det du som gäller och allt ska ske på dina villkor. Sen måste du vara en god ledare och självklart ta hänsyn tills hästens dagsform! men allt är fortfarande på dina villkor.

Ta hjälp utav dem i stallet. Anledningen till att dem är hårda när dem ska lära dig är nog för att dem ser att hästen kör lite med dig. Dem vill precis som du; hästens bästa!

Jag tycker även att du ska titta lite när dem hanterar sina hästar. Hur ser deras hästar ut? Är hästarna "sterriga" och visar vitögonen och ser allmänt stressade ut kanske deras metod är som du säger; för hård. Men ser hästarna lugna ut, men en lugn blick så har du det svart på vitt att deras metoder fungerar. Att bara titta när andra kunniga hanterar sina hästar är nyttigt.. och analysera det du ser! Kolla hur hästarna beter sig!
Ser hästen lite trött ut, (kan se ut som om dem är trötta på livet) har lugn blick, står stilla när dem blir borstade, sadlade osv så är dem i psykisk balans och avslappnade -och mår bra.
 
Sv: hjälp?

Tack för tipsen! :D Ska prova med att vara ännu mer bestämd och se hur det går!:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 672
Senast: Icfafn
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 129
Senast: Trott
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 492
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp