annie_cool

Trådstartare
Hej Måste nu ha lite Hjälp och kanske råd om hur jag ska ändra lite i mitt liv.Jag har vänt om dygnet är uppe på nätterna och sover på dagarna. Vet ej varför Äter knappt Dricker bara läsk.Hur ska jag göra? Vet att det är fel att göra som jag gör.. Vet inte hur jag ska gå till väga nu.
 
Man måste bryta det och tyvärr är det lite jobbigt i början. Ställ klockan och gå upp och se till att få dagsljus. Det är så mörkt i Sverige så här års och dagsljus gör att man kan producera bland annat D-vitamin.
 
Hej Måste nu ha lite Hjälp och kanske råd om hur jag ska ändra lite i mitt liv.Jag har vänt om dygnet är uppe på nätterna och sover på dagarna. Vet ej varför Äter knappt Dricker bara läsk.Hur ska jag göra? Vet att det är fel att göra som jag gör.. Vet inte hur jag ska gå till väga nu.
Sitt uppe till du är trött hur mkt klockan än blir. Sen går du och lägger dig och ställer klockan på 8:00 och går upp då oavsett hur många timmars sömn du fick. Efter ett tag ställer din kropp om sig och blir trött tidigare på kvällen
 
Får du ordentlig hjälp av någon med måendet och rutinerna och sådär? Annars tror jag att det skulle kunna vara bra för dig att prata med någon om det här irl :).

Annars är några tips så länge:

*Välj en tid du vill kliva upp (8, 9 eller 10 skulle nog funka bra bara du väljer en av dem). Ställ kockan och kliv upp då även om du är trött. Som sagt, du kommer att vänja dig och det är inte farligt att vara trött en dag eller två.

*Ät frukost precis när du kliver upp. Kanske ett par mackor eller fil eller vad du än känner är enkelt att du får i dig. Bara du äter frukost brukar det bli mycket enklare att bli hungrig på mat senare. Om du kan är det bra om du slutar att dricka läsk, för den gör att du blir mindre hungrig på mat, men om det känns svårt kanske du kan tänka att du får dricka läsk efter att du har ätit?

*Se till att vara utanför lägenheten och göra saker i dagsljus åtminstone ett par timmar varje dag. Om du nu börjar morgonen med att kliva upp kl 10, äta frukost 10.30 och ger dig ut på en halvtimmes promenad 11.00 så tror jag att det blir en väldigt bra början för att få ordning på dygnet :).

*Skaffa något som du måste göra utanför huset och vid någon bestämd tid på dagen. Kan vara ett jobb, eller att hjälpa till i ett stall, eller bara någon aktivitet. Något som gör att du kommer ut och GÖR saker på dagen och blir trött på kvällen.
 
Söker du på Topformula och D-vitamin får du upp ett bra och prisvärt kosttillskott.

I övrigt håller jag med de andra. Gör upp en plan för hur du tycker dagen ska se ut (stiga upp kl 8.00, äta frukost, gå en promenad minst 30 minuter eller vad du nu vill ska hända).

Det kan också vara bra att göra menyer, så du vet vad du ska laga för mat och äta under dagarna. Se det som ett projekt, ett jobb att göra en struktur för dagarna.
 
Kanske ska tillägga att jag har förlorat min pappa han dog ju för 5 år sedan. Plus i Våras så dog en mycket god vän till oss i Cancer vilket har påverkat mig mycket. .Han blev lika gammal som min pappa . Vill inte säga så mycket om det. PM mig om ni vill. så kan jag säga mera.
 
Hej.

Behöver nog veta lite mer om din livssituation om jag ska kunna komma med några bra tips. Hur ser tex dina dagar ut när du inte sover? Har du jobb/skola/hobbies?

Ofta är ju sömnen relaterad till det psykiska. Dvs är livet i sig inte bra kan det vara svårt att känna sig motiverad eller ens ha viljan och kraften att orka ha ett "normalt" liv.

Själv har jag ju precis som du haft perioder då jag vänt på dygnet och i princip inte ätit något alls.

Annars tycker jag Vira kommer med väldigt bra tips :)
 
Har inget Jobb eller parkettplats som jag är ute efter den. Får se vad jag hittar på . Ska försöka ändra den detta.
 
Om du inte har jobb skulle du nog behöva få in lite rutiner i ditt liv, dvs en anledning att ta dig upp på morgonen. Ibland är det svinjobbigt, och tro mig jag vet att det sällan hjälper att ställa klockan utan man behöver något mer konkret: Träff med vänner, möte handledare på af, praktikplats eller jobb. Ja helt enkelt något som du MÅSTE upp till oavsett att det känns som om ögonen har blivit ihoplimmade.
 
I början kommer det vara skit, du kan tom va tvungen att dygna. Men så småningom så har du tillsist en normal dygnsrytm.
Det brukar också hjälpa att göra saker under dan som hjälper dig att sova på kvällarna, rör på dig, vistas ute i solen (som sagts). Kanske inte jättelänge med i alla fall en stund.

Just matbiten tror jag inte är ett så allvarligt problem. Det är helt normalt att inte vara hungrig mitt i natten. Och du ska vara glad över att du dricker mycket även om jag inte förstår hur du inte kan bli dålig av det :p

Tycker du förresten att det är jobbigt att gå o lägga dig på kvällarna?
 
Nej då. När jag somnar så sover jag bra. Drömmer mest om min pappa men antar att de är minnen som kommer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 812
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
688
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 949
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp