LoS

Trådstartare
jag vet inte vad jag ska göra jag vill ha en medryttarponny men jag hittar ingen jag har försökt med ALLT och jag blir så jäkla frustrerad för alla kostar minst 1500/månaden det är inte något som mina föreldrar tänker betala självklart Fattar jag hur dyrt det är att ha häst och att man måste ta betalt! men helt ärligt ska det vara så jävla svårt att få jobba mot Att få Rida! Som ni märker så är jag extremt ledsen och jag vet intervall jag ska göra HJÄLP MIG
 
Man kan inte förvänta sig att få rida någon annans häst gratis. Jag förstår din frustration. Men du måste lugna ner dig. Jag vet inte hur gammal du är men om du inte är alltför ung skriv en annons och berätta vad du har att erbjuda (hur mycket du kan osv). Och skriv att du tyvärr inte har råd att betala men att du gärna hjälper till så mycket du kan och berätta hur mycket det är. Se till att dina föräldrar är ok med detta.

En sak till: skriv inte att du har erfarenhet av en massa olika typer av hästar om du bara ridit på ridskola. Var ärlig med din kunskap. Försköna inte. Det kommer aldrig hålla i längden.
 
Jag är inte stolt över vad jag skrev men jag kan inte ta bort det jag är bara frustrerad och allt känns så hopplöst. Jag är ingen hemsk människa även om jag förstår att man kan tro det med tanke på mitt lilla utbrott jag fattar att det inte går att rida gratis och det är inte riktigt vad jag menar.
 
Skriv egna annonser som någon innan skrev. Men skriv även upp dom och sätt upp i stallen som passar för dig att åka till 😀
 
Jag är inte stolt över vad jag skrev men jag kan inte ta bort det jag är bara frustrerad och allt känns så hopplöst. Jag är ingen hemsk människa även om jag förstår att man kan tro det med tanke på mitt lilla utbrott jag fattar att det inte går att rida gratis och det är inte riktigt vad jag menar.
Jag förstår dig och jag känner så väl igen frustrationen från min egen ungdom. Det är jättetufft att brinna för hästar så mycket och inte ha möjligheter eller förutsättningar hemifrån. Jag hoppas du hittar ett bra stall där du kan få hjälpa till och lära dig saker och få utlopp för all din vetgirighet. Lycka till!
 
När du skriver jobba mot att få rida, menar du då typ mocka och fixa mat till hästen den dagen du rider? När jag letade medryttare såg jag såå många sådana annonser och fick flera sådana svar där det klart och tydligt framgick att personen (mest småtjejer) tyckte att de skulle göra en världens tjänst om de skötte det dagliga runt hästen de dagarna de red.

Sorterade bort allt sådant direkt för att det inte var en självklarhet att hästens sysslor ingick utan liksom något extra och dessutom något som de verkade tycka var så jobbigt? Ville ju ha någon som tycker det är trevligt att vara i stallet och inte ett jobbigt måste för att få rida!
 
När du skriver jobba mot att få rida, menar du då typ mocka och fixa mat till hästen den dagen du rider? När jag letade medryttare såg jag såå många sådana annonser och fick flera sådana svar där det klart och tydligt framgick att personen (mest småtjejer) tyckte att de skulle göra en världens tjänst om de skötte det dagliga runt hästen de dagarna de red.

Sorterade bort allt sådant direkt för att det inte var en självklarhet att hästens sysslor ingick utan liksom något extra och dessutom något som de verkade tycka var så jobbigt? Ville ju ha någon som tycker det är trevligt att vara i stallet och inte ett jobbigt måste för att få rida!
Jag tycker absolut inte att det är jobbigt att göra sysslor tvärtom! Men jag tänkte mer på att släppa ut hästarna tidigt på helger och så. Jag kan betala runt 500kr Max och då tänker jag att man kanske kan få jobba också.
 
Jag förstår dig och jag känner så väl igen frustrationen från min egen ungdom. Det är jättetufft att brinna för hästar så mycket och inte ha möjligheter eller förutsättningar hemifrån. Jag hoppas du hittar ett bra stall där du kan få hjälpa till och lära dig saker och få utlopp för all din vetgirighet. Lycka till!
Tack så mycket!
 
Jag tycker absolut inte att det är jobbigt att göra sysslor tvärtom! Men jag tänkte mer på att släppa ut hästarna tidigt på helger och så. Jag kan betala runt 500kr Max och då tänker jag att man kanske kan få jobba också.

Nu framgår det inte hur gammal du är, men är du minderårig tror jag att det i många stall kan vara svårt att ta utsläpp ensam, de flesta vill ha någon vuxen som gör sådant.

Utöver det så blir detta med att jobba istället för att betala så diffust, tror inte att de flesta som vill ha såpass mycket betalt har så mycket "jobb" runt hästen så att det liksom är värt en tusenlapp i månaden om du nu tänker att du ska göra det istället för att betala.

Som exempel: Även om min medryttare betalade flera tusen i månaden hade jag förväntat mig att hon tog den dagliga skötseln sina dagar. Det som blir kvar är ungefär att någon gång ibland att lasta in en höleverans eller gå över staketen typ.

Fundera ett varv till på vad du kan erbjuda, var tydlig med det istället för att ta upp det du inte kan erbjuda (pengar). Du kanske till exempel kan följa med och hjälpa till på träningar och tävlingar? Pyssla med någons pensionär eller shettis för att få in en fot i stallet?
 
Jag tycker absolut inte att det är jobbigt att göra sysslor tvärtom! Men jag tänkte mer på att släppa ut hästarna tidigt på helger och så. Jag kan betala runt 500kr Max och då tänker jag att man kanske kan få jobba också.
I de flesta stall (med ordning och reda) behöver man vara myndig för att ta in- och utsläpp, fodringar etc.
 
jag vet inte vad jag ska göra jag vill ha en medryttarponny men jag hittar ingen jag har försökt med ALLT och jag blir så jäkla frustrerad för alla kostar minst 1500/månaden det är inte något som mina föreldrar tänker betala självklart Fattar jag hur dyrt det är att ha häst och att man måste ta betalt! men helt ärligt ska det vara så jävla svårt att få jobba mot Att få Rida! Som ni märker så är jag extremt ledsen och jag vet intervall jag ska göra HJÄLP MIG

Bästa tipsen är nog att antingen göra en annons själv och beskriva ditt upplägg. Jag vet att det finns en del hästägare som inte kräver betalning. (T ex jag själv gjorde inte det när jag hade medryttare för herrans år sedan)

Eller, att skaffa dig ett jobb. T ex stalltjänst hos närmaste ridskola (jag fick 800kr för en helg när jag var ”liten”). Eller erbjud mockningshjälp hos olika privatstal (jag gjorde detta själv), alternativt dela ut morgontidning/reklam... klipp folks gräsmatta på sommaren...ja, bara fantasin sätter stopp.
 
Jag vet flera ungdomar som är medryttare i min stad och det finns även ridskolor som erbjuder medryttareskap här. Inte allas ovanligt med unga medryttare jag hade själv en 14 åring på min häst och hon var bättre än 48 åringen jag hade både att kommunicera med mig och med hästen :)
 
Grejen är att jag liksom har försökt med ALLT jag har hört av mig till över 20 pers på hästnet och facebook varav ungefär 5 personer har svarat! Den senaste veckan har jag kommit i kontakt med tre personer och det verkar alltid perfekt men sen kommer något hinder ivägen för mig, jag skulle åka och provrida en ponny, grät av lycka i en minut sen grät jag av sorg i tre dagar för det visade sig att man inte kunde ta sig till stallet kommunalt. Jag är så trött på att gråta varje kväll och jag vet inte vad jag ska göra. Jag är medlem i typ alla medryttargrupper på facebook har gjort en massa annonser. Jag kan inte göra mer. Jag känner mig också som en bortskämd snorungen för att jag inte bara kan fokusera på att jag har tur som ens får rida på ridskola eftersom föryt grät jag varje kväll för att jag inte fick det och nu är jag ändå inte nöjd😣 Jättekonstig text jag vet men jag behöver skriva av mig
 
Grejen är att jag liksom har försökt med ALLT jag har hört av mig till över 20 pers på hästnet och facebook varav ungefär 5 personer har svarat! Den senaste veckan har jag kommit i kontakt med tre personer och det verkar alltid perfekt men sen kommer något hinder ivägen för mig, jag skulle åka och provrida en ponny, grät av lycka i en minut sen grät jag av sorg i tre dagar för det visade sig att man inte kunde ta sig till stallet kommunalt. Jag är så trött på att gråta varje kväll och jag vet inte vad jag ska göra. Jag är medlem i typ alla medryttargrupper på facebook har gjort en massa annonser. Jag kan inte göra mer. Jag känner mig också som en bortskämd snorungen för att jag inte bara kan fokusera på att jag har tur som ens får rida på ridskola eftersom föryt grät jag varje kväll för att jag inte fick det och nu är jag ändå inte nöjd😣 Jättekonstig text jag vet men jag behöver skriva av mig

Hur gammal är du?

När jag var ung så jobbade jag extra i travstall under högstadiet. Jag fick inte så mkt betalt då. Men jag fick lära mig väldigt mycket, tex sjukvård, hantera unghästar/hingstar etc.
Sen fick jag börja rida när jag blev gammal nog. Jag kunde ju inte lära mig dressyr/hoppning etc på dem. Men jag lärde mig rida unghästar, bli sadelfast etc. Och det var kul att rida fort också. 😂

Jag var också medryttare och fick sen egen ponny. Jag ville dock rida mer än min egen. Så jag hjälpte till och mockade och skötte andra hästar. Efter ett tag fick jag börja rida dem också. Ägarna såg att jag funkade med hästarna och så gick jag från mocknings- och pyssel-tjejen till att få rida också.

Ibland får man nog fokusera på att börja med att jobba för att sen få förtroendet att rida längre fram. Att få hjälpa till i proffs-stall är guld värt.
Att se på ridlektioner är också väldigt nyttigt. Ju mer du kan desto lättare kommer du få att hitta häst att rida.

Lycka till!
 
Dina inlägg verkar ju lite skumma? I en tråd har du ridit i tre år och i en annan bara 1,5 år. :confused:
Du hade en tråd om att skaffa egen häst och då var din pappa med på det men nu vill inte dina föräldrar betala 1500kr i månaden även fast häst kostar oerhört mer?

Du verkar ju kanske lite oerfaren? Att rida i ett ett och ett halvt år är definitivt inte mycket och då kan man ju inte heller så mycket om sjukvård, skötsel osv. På min ridskola räknas man som nybörjare tills man har börjat i Märke 1 efter ca två år i nybörjar grupp. Och fortfarande då är man ju inte i närheten av erfaren.
Sedan så måste man vara myndig i de flesta stallen innan man får släppa in och ut hästar.

Om du fortsätter rida så kommer du bli äldre och då kunna betala själv. Om bara ett år blir du femton och kan få sommarjobb. Under den perioden hinner du lära dig mer om hästar också. Du kan ju fortsätta vara skötare på shetlandsponnyerna och hjälpa dina kusiner.

En bekant köpte sin första häst när hon fyllde 28 efter att ha ridit i mer än tjugo år.
 
Grejen är att jag liksom har försökt med ALLT jag har hört av mig till över 20 pers på hästnet och facebook varav ungefär 5 personer har svarat! Den senaste veckan har jag kommit i kontakt med tre personer och det verkar alltid perfekt men sen kommer något hinder ivägen för mig, jag skulle åka och provrida en ponny, grät av lycka i en minut sen grät jag av sorg i tre dagar för det visade sig att man inte kunde ta sig till stallet kommunalt. Jag är så trött på att gråta varje kväll och jag vet inte vad jag ska göra. Jag är medlem i typ alla medryttargrupper på facebook har gjort en massa annonser. Jag kan inte göra mer. Jag känner mig också som en bortskämd snorungen för att jag inte bara kan fokusera på att jag har tur som ens får rida på ridskola eftersom föryt grät jag varje kväll för att jag inte fick det och nu är jag ändå inte nöjd😣 Jättekonstig text jag vet men jag behöver skriva av mig
Jag tror att du måste inse att de flesta skaffar sig en häst som de själva vill använda. Medryttarhästar växer inte på träd bara för att du väldigt gärna vill kunna rida mer än du gör nu. Du får helt enkelt försöka lugna dig och vänta tills det dyker upp en medryttarhäst där allt stämmer. Tålamod är kanske trist, men nödvändigt i vissa fall.
Ligg lågt ett tag.
Kanske är det dessutom så just nu att många stall vill minimera antalet besökare, medan coronasmittan sprids som mest. Och då kommer ingen vilja ha in en ny medryttare i stallet.
Ibland får man helt enkelt bara acceptera att man inte kan få allt man önskar.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 351
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: Solstig
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp