Jag tolkar svaren olika än du.

Alla hundägare har sitt sätt att vara hundägare, hur andra gör personligen med sin hund, är så himla irrelevant och ointressant i sammanhanget.

Vi märkte att hon inte klarade av situationen.
Men efter att hundarna har umgåtts i ett halvår, sida vid sida, blev vi ledsna över att det gick som det gjorde. Jag har inte påstått att vi gjorde rätt, ingen gör alltid rätt. Skillnaden från mig och endel här är att jag kan erkänna att jag inte vet allt och det faktiskt blir fel Ibland.

Jag skiter i vilka som har sina hunder i rastgårdar, det är ett frivilligt val, och de som väljer att inte gå där har inte mer rätt än de som går där. Vssa tycker att alla andra gör fel om de inte gör som dom, men, så är det faktiskt inte...

Det är naturligtvis tråkigt att du och din vän inte kan umgås på ett enkelt sätt med alla hundarna. Men nu är det så. Utsätt inte nån av hundarna för en situation den inte klarar av. Det mår den inte bra av. Den kanske mår bättre av att få liggar kvar i sin bil? Med bur där bak, öppen baklucka och parkerad skuggigt kan det fungera även varma dagar. Och så regelbunden rastning så klart. Visst är det tråkigt att den inte kan vara med. Men nu är det ju såoch då får man anpassa situationen.
 
Det är naturligtvis tråkigt att du och din vän inte kan umgås på ett enkelt sätt med alla hundarna. Men nu är det så. Utsätt inte nån av hundarna för en situation den inte klarar av. Det mår den inte bra av. Den kanske mår bättre av att få liggar kvar i sin bil? Med bur där bak, öppen baklucka och parkerad skuggigt kan det fungera även varma dagar. Och så regelbunden rastning så klart. Visst är det tråkigt att den inte kan vara med. Men nu är det ju såoch då får man anpassa situationen.
Jodå, visst kan vi lösa det. Detta var en efterlysning om någon satt på nångon bra träningsmetod, men det verkar inte vara fallet, så givetvis kommer vi se till att inte hamna i denna situation igen :)
 
Jodå, visst kan vi lösa det. Detta var en efterlysning om någon satt på nångon bra träningsmetod, men det verkar inte vara fallet, så givetvis kommer vi se till att inte hamna i denna situation igen :)

Det här gör mig lite bekymrad. Med kännedom om levande varelser - finns det alltså tro på att det finns "fixa-till-snabbt-och-säkert"-metoder? En quickfix? Det här är ju summan av en mängd egenskaper en valt att acceptera hos en hund, jag skulle vilja säga att ingen av egenskaperna är förvånande. Särskilt inte om en ägt hunden ett tag.

Att jobba bort grundläggande förutsättningar är väl inte ens på kartan? Visst kan en kanske hoppas på att mildra vissa sidor - men träna bort helt? Verkligen?
 
Det här gör mig lite bekymrad. Med kännedom om levande varelser - finns det alltså tro på att det finns "fixa-till-snabbt-och-säkert"-metoder? En quickfix? Det här är ju summan av en mängd egenskaper en valt att acceptera hos en hund, jag skulle vilja säga att ingen av egenskaperna är förvånande. Särskilt inte om en ägt hunden ett tag.

Att jobba bort grundläggande förutsättningar är väl inte ens på kartan? Visst kan en kanske hoppas på att mildra vissa sidor - men träna bort helt? Verkligen?

Nä, då har du missuppfattat
 
@Lingon Danmark har en sån lag du efterlyser, en hund som skadar en annan människa eller hund avlivas.

Det var ett uppmärksammat fall för flera år sedan om en familjehund som befann sig på sin egen inhägnade tomt, när en mindre hund lyckades gräva sig in under staketet och sprang fram till familjehunden som låg med sitt ben och den nafsade till inkräktaren som fick ett sår.

Ett helt ofarligt sår som inte gjorde större skada än ett mindre blodvite. Polisen hämtade familjehunden och det skrevs långa protestlistor både i Danmark men även här i Sverige. Familjen vädjade, barnen grät men inget hjälpte.

En kväll när hela familjen var hemma ringde polisen på dörren, lämnade en svart sopsäck där deras avlivade hund låg och åkte sedan därifrån.

Är det en sån lag du vill ha? Där en hund avlivas om den biter hål på skinnet på en annan människa eller hund?
 
P äger V. P och V har inga problem vanligtvis.

Jag har problem när V kommer hem till oss. Vi har försökt att skapa rätta förutsättningar för att det ska funka, under ett halvårs tid, men misslyckades.

Läs inte in annat än det som står, det blir så fel då.
 
Jag tycker att en hund som attackerar en annan hund borde avlivas. Den är farlig. Inte minst för att någon människa kan bli biten när hen försöker sära på dem. Men även för att skydda andra hundar.

Det är ett otroligt stort ansvar att behålla en hund i livet som har attackerat andra hundar!

Akita är en ras liksom en hel del andra raser som inte är speciellt förtjust i andra hundar.
Med det resonemanget skulle vissa raser utplånas.
 
@Lingon Danmark har en sån lag du efterlyser, en hund som skadar en annan människa eller hund avlivas.

Det var ett uppmärksammat fall för flera år sedan om en familjehund som befann sig på sin egen inhägnade tomt, när en mindre hund lyckades gräva sig in under staketet och sprang fram till familjehunden som låg med sitt ben och den nafsade till inkräktaren som fick ett sår.

Ett helt ofarligt sår som inte gjorde större skada än ett mindre blodvite. Polisen hämtade familjehunden och det skrevs långa protestlistor både i Danmark men även här i Sverige. Familjen vädjade, barnen grät men inget hjälpte.

En kväll när hela familjen var hemma ringde polisen på dörren, lämnade en svart sopsäck där deras avlivade hund låg och åkte sedan därifrån.

Är det en sån lag du vill ha? Där en hund avlivas om den biter hål på skinnet på en annan människa eller hund?
Fy fan va vidrigt :rage:
 
Och alla som "gillar" missuppfattade kommentarer, läs om och svara på det som efterfrågas ist.

Fast nu efterfrågas inget längre, så......

Jag får tacka @Alexandra_W , @lilstar för givande inlägg! (Jag kan ha glömt någon mer, sorry isf! )
 
Det är väl långt från alla hundar med bättre förutsättningar än så som man utan problem kan ha ihop med vilka hundar som helst? Hundar med helt normal uppväxt och fostran.

Min förra hund var en av dem. Hög integritet hade han och ett mycket litet men exakt kroppsspråk som många hundar missade och då kom de för nära och han sa ifrån vilket ibland resulterade i slagsmål. Han fick helt enkelt inte vara bland hundar som inte kunde läsa honom. Fick vi besök av eller besökte en sådan hund så fick han vara i ett annat rum eller med en grind emellan.
 
Att hunden innan har funkat i rastgårdar kan bero på ålder. Nu vid 1,5 år så har könsmognad och hormoner slagit fullt ut. Inte ovanligt alls att hundar kan funka både ett och tom två år med andra hundar innan det blir problem.
 
Akita är en ras liksom en hel del andra raser som inte är speciellt förtjust i andra hundar.
Med det resonemanget skulle vissa raser utplånas.

Bara om ägarna envisas med att sätta hundarna i situationer de inte klarar av eller är avlade för. En Akita är ingen Labrador.
 
@Lingon Danmark har en sån lag du efterlyser, en hund som skadar en annan människa eller hund avlivas.

Det var ett uppmärksammat fall för flera år sedan om en familjehund som befann sig på sin egen inhägnade tomt, när en mindre hund lyckades gräva sig in under staketet och sprang fram till familjehunden som låg med sitt ben och den nafsade till inkräktaren som fick ett sår.

Ett helt ofarligt sår som inte gjorde större skada än ett mindre blodvite. Polisen hämtade familjehunden och det skrevs långa protestlistor både i Danmark men även här i Sverige. Familjen vädjade, barnen grät men inget hjälpte.

En kväll när hela familjen var hemma ringde polisen på dörren, lämnade en svart sopsäck där deras avlivade hund låg och åkte sedan därifrån.

Är det en sån lag du vill ha? Där en hund avlivas om den biter hål på skinnet på en annan människa eller hund?

Danmark ändrade tack och lov lagen 2014. Nu ska dels viss skada (specificerad I lag) uppkommit samt att det tas hänsyn till t ex om hunden försvarade sig etc.

Dvs efter lagändringen skulle hunden i ditt exempel klarat sig. Men det är fortfarande mycket mycket hårdare än i Sverige.
 
P äger V. P och V har inga problem vanligtvis.

Jag har problem när V kommer hem till oss. Vi har försökt att skapa rätta förutsättningar för att det ska funka, under ett halvårs tid, men misslyckades.

Läs inte in annat än det som står, det blir så fel då.

Så skönt att P och V inte har några problem! Då gäller det bara att ni hittar en strategi så att Pkan besöka dig. Som jag skrev innan så kan bilen vara ett alternativ för V. Många hundar känner sig trygga i sin bil. Kanske kan ni gå promenader tillsammans med alla hundarna kopplade och en bit från varandra utan att någon blir stressad?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 252
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 171
Senast: Liten
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp