Sammet

Trådstartare
Nu har jag fått en otrevlig överaskning!

Som endel av er kanske läst så har jag haft en pojkvän som inte var riktigt...ok (läs galen) i huvudet.

Nu har jag fått ännu en otrevlig överaskning tack vare honom!


Så här ligger det till:

Jag har bott på hemlig adress sen jag flyttade från honom eftersom jag inte velat att han skulle hitta mig. Tyvärr måste jag ha "bevis" från polisen för att jag ska få ha hemlig adress (detta enligt reglerna för adressändring.) så därför har jag helt enkelt ståt kvar på den adress vi två bodde på, tills jag flyttade till Luleå för här står jag skriven hos min pappa. Då började det dyka upp brev från en alldeles otrevlig firma, en sån där som kräver pengar för att man inte betalat fakturor... :( Det är på en telefonräkning och jag förstår inte varför de kommer men när jag ringer och frågar så får jag bara veta att det är från när jag bodde med mitt x. Det är något med en telefonräkning...

Så nu nyligen när jag ringde igen för att försöka sprda lite ljus så får jag förklarat för mig att dte är 2 telefonnummer, vilket jag inte kan förstå eftersom jag bara haft 1...

Så då vänder jag mig till företaget, Tele2, och undrar varför det är 2 telefonummer. Det visar sig då att det inte är telefonnummer utan två internetabonemang, sådana där som är gratis och som man kan ta en cd skiva från en affär och så går man hem och fixar internet via telefon och modem.
När jag säger att det inte är jag som teckant dom (vilket det inte är) så säger dom att man inte ens behöver ha personens underskift!!! (snälla om någon vet hur detta fungerar kan denna försöka förklara för jag vet inte hur det fungerar!)

Men hur kan man beställa internetabonemang i någons namn och detta utan att personen har ens skrivit under, jag har inte ens gett mitt tillåtande till detta...

Är detta verkligen lagligt??? Jag menar är företaget lagligfa då de kräver mig på pengar som jag inte ens är ansvarig för (troligast är det mitt x som gjort detta).

Och vad kan jag göra? Någon sa att jag skulle vända mig till reklamationsnämnden (eller nått liknande) och Tele2 säger att jag ska polisanmäla mitt x men det vll jag INTE då jag inte vill ha med honom att göra NÅGONSIN mera!


Dessutom är jag rädd för att det kommer upp i domstol och jag förlorar (mitt x är verkligen duktig på att manipulera och hans pappa känner hans hemstads (stor) bästa advokat...)
och jag då blir fråntagen det jag äger!
 
När jag fixade mitt Tiscali så räckte det med att jag angav mitt personnummer, har inte skrivit under något.
 
bestrid fakturan. skriv in till företaget och förklara varför du inte tänker betala räkningen. föklara att du inte ingått något kontrakt med företaget och inte beställt någon tjänst. du behöver INTE betala.

och du, var inte rädd att ta strid för din rätt. låt inte ditt galna ex trycka ned dig och styra ditt liv. förstår att det är otroligt jobbigt att riskera att ha med exet att göra, men jag lovar att du kommer känna dig mycket starkare och säkrare om du kan känna att du har rätt att leva ditt liv som du vill, inte gömd på okänd adress. låt inte svinet regera.

håller med om att det är läskigt att folk kan beställa saker i mitt namn bara de kan mitt personnr. :p
 
Tack för svaren. Men hur formulerar man ett sådant brev?

Det går bättre och bättre att ta kontrollen över livet. Tyvärr så måste jag riskera att årligen träffa honom då vi varje sommar åker på samma evenemang och då speciellt ett visst stort. Det är allra mest därför jag blivit tvungen att "ta tjuren vid hornen", fast jag åker inte ensam. I sommras åkte jag med 4 killar! :smirk: Kände mig väl skyddad! :crazy:
 
bra att du jobbar på det! :)

och anågende hur du bestrider fakturan, det är nog bäst att du hör med ko i din kommun. de är duktiga på sådana formuleringar, och har som jobb att hjälpa folk med dem. :)
 
Ta reda på vad räkningen verkligen gäller för. Om räkningarna är knutna till ditt fd telefonabonemang så är det lite svårare att hävda att det inte var du som bestälde det än om det är någon slags internetabonemang som endast är användarnamn och lösenord som man kan använda var som helst.

Har någon defakto surfat på från ditt telefonabonemang i ditt namn blir det väldigt svårt att hävda att det inte är du som är betalningsansvarig.
 
Det är ju rätt lätt att bevisa att om hon inte bott/befunnit sig i lägenheten där det är ringt/surfat ifrån kan det inte vara hon =)
 
Jag bodde där. :(

Men om jag förstog det här rätt så händer det att folk tecknar abonemang i andras namn, det sa hon att hade hänt förr och de var inte knutna till telefonnummret mer än att det var via det som det kopplade upp. Man behövde inte ens prata med någon för att skaffa detta abonemang...

Låter ju helt sjukt att folk ska kunna göra så, företagen måste ju iallafall ha en underskrift tycker man men icket det! :mad:


Abonemangen är inte ens uppkopplade från samma telefonnummer alltid! De är på två telefonnummer, det ena var mitt, det andra var mitt x mammas telefonnummer men abonemanget var i mitt namn!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 157
Senast: alazzi
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 608
Senast: Lobelia
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp