P

pirran96

Jag har ett sto med mycket bestämda åsikter. Vissa säger att hon är elak men det är hon inte. Jag har haft henne sedan hon var liten och det har inte hänt henne något, vill bara klar lägga detta.

Hon har alltid varit mycket bestämd och man har alltid måstat behandla henne med respekt men bestämt, har man gjort detta har inga problem uppkommit. Men nu är det helt annorlunda, sedan min lillasyter haft henne själv, jag studerar på annan ort och är endast hemma på helgerna, så har hon börjat nafsa, resa sig mot dig, sparkat. ja helt enkelt börjat gå till attack, även mot mig. Jag har som sagt, trots att hon alltid varit bestämd, haft detta problem med henne men nu har även jag det. Jag har alltid trott att man ska försöka lösa problem genom att behandla de som vilken annan häst som helst men vara lite vaksam, vilket man alltid ska vara. Men detta hjälper inte längre, gör man något hon inte vill så blir hon arg och verkligen visar att hon inte vill. Det har hon alltid gjort men på ett snällt sätt, nu går hon som sagt till attack.

Jag har nu provat alla idéer jag har, har hållt på med hästar i nitton år och själv jobbat med problem hästar.. :crazy: Vilket nu känns konstigt då jag inte ens får "fason" på min egen häst.

Har själv aldrig riktigt nh tränat men handskas med hästarna enligt dessa principer och självklart mitt eget huvud men jag kan inte säga att jag är kunnig inom nh.

Jag behöver nu alla tips och idéer jag kan få? Tror ni på att ta hjälp av nh tränare? ideér på lösningar på problemet?
 
När sånt här uppstår helt plötsligt och utifrån den erfarenhet du har tycker jag att du ska söka problemet medicinskt i första hand. Hur gammal är hon? Hästen alltså inte systern även om det inte är helt ovidkommande......

Jag får för mig att det handlar om hormoner eller nån annan fysisk grej som råkar sammanfalla med att din syster har hästen? Det kan ju ha varit där latent tidigare men drog igång på allvar när det blev lite nytt för hästen. Hon kan ju vara känslig för förändringar? En enmanshäst.
Om inte systern är en jätteklant......??? .... men det förklarar ändå inte att hon är likadan mot dig, hästar är inga dumhuvuden utan skiljer enkelt den ena personen från den andra.


Jag har själv blivit attackerad av en häst (sto) från en dag till en annan. Det var en ganska barsk dam som krävde en konsekvent hand men hon var absolut ingen problemhäst. långt ifrån. Men en dag kom jag som vanligt för att hämta henne i hagen och hon gick bokstavligen till ANFALL utan föregående varning, vände ändan mot mig och det bara small! Som tur var vände jag ryggen till henne och det tog i bakfläsket men gissa om jag var BLÅ. Jag flög flera meter.....

När jag försökte ta henne igen kom hon farande med öronen bakåtstrukna men så efter ca 20 min lirkande fick jag ta henne helt odramatiskt och hon såg ut som -vaddå jag farlig??

Det knäppte antagligen till i huvudet på henne.
Vissa ston är knepiga. Jag var spekulant på henne men som du förstår köpte jag henne INTE. Såvitt jag vet fungerar hon idag som ridhäst utan problem, men det är nåt skumt med henne.....

Kolla upp hästens hälsa i första hand för att åtminstone utesluta att hon har hormonstörningar eller en tumör (sånt händer även om det är sällsynt) eller nåt annat ont. Sedan kan det vara idé att eventuellt gå vidare för att hitta andra lösningar.

Frid Kokopelli Mana
 
Jag har läst att även om man lär om en häst och tar bort vissa beteenden så kan de komma tillbaka om den sätts i en situation som den satt i när ett visst beteende kom till.(hoppas ni hängde med!)
Det kan ju vara så att din häst kanske kände en osäkerhet i din syster och tog chansen till att klättra ett steg. Mitt sto är iallafall sån att hon ska alltid trottsa, och man måste vara konsekvent och glömmer man det så är jag tillbaka på ruta ett igen.
Tror det är ett rätt typiskt beteende hos ston, de kan vara super tjuriga...Mitt tipps är att vara konsekvent och visa att det är du eller din syster som bestämmer och inte ge sig!!
 
Innan detta hände skulle jag helt hålla med dig.. men det är inte lätt att inte ge sig. Det går inte att fånga en häst som ställer sig på bakbennen och slår så fort du närmar dig, inte alltid men ofta. Självklart så ger jag mig inte utan ska hon in så ska hon men det kan ibland ta enormt långtid och många olika prövningar och även ibland många sår, på mig alltså.

Men tack för dig råd och för att du tog dig tid och läsa iaf!
 
Det låter som mattes häst :)...hon kanske saknar dig, trivs hon bra med lillsyrran?Vad tycker lillsyrran om hästen?
Jag tror inte att det är hormoner....du ska nog ta reda på hur hon beter sig i din systers sällskap...det finns ju de hästar som är enmanshästar....jag har en häst...hon är min stora bebis...tycker jätte mycket om henne...men hon kommer inte alls överens med min mamma...hon tycker det är kul att skrämma min mamma och gärna bita henne..varför? INgen aning men hon är inte alls så med mig.

En häst behöver en ledare som den kan känna sig trygg med..

Sam
 
Jo jag har också tänkt lite i de banorna. visst min lillasyster, 10 år, tycker jätte mycket om bella men nu kan hon inte längre ta hand om henne. Och bella, hästen heter så, har alltid varit snäll mot henne fram till att lillasyster fick henne som "egen" häst när jag flyttade till skolan. Men efter hon inte träffat mig på någon månad så blev hon "så här". Nu har lillasyster min stora häst som "egen" häst istället, hon är helt otroligt snäll och de kommer jätte bra överrens, och följaktligen har jag bella men hon är fortfarande "surig" och nu sedan detta även mot mig. Men det kan ju ha och göra med att hon nu får stå hela veckorna och jag bara är hemma på helgerna.. :confused:

Jag har nu fått tag på stallplats där jag går i skolan så om ca 2 veckor ska hon flytta hit. Kanske det är lösningen på problemet.. :confused: Hon kanske saknar mig, vi har alltid haft en speciell relation och jag har haft henne i 11 år..

Tack för dina tankar!! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
620
Senast: valy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 156
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp