P

pirran96

Jag har ett sto med mycket bestämda åsikter. Vissa säger att hon är elak men det är hon inte. Jag har haft henne sedan hon var liten och det har inte hänt henne något, vill bara klar lägga detta.

Hon har alltid varit mycket bestämd och man har alltid måstat behandla henne med respekt men bestämt, har man gjort detta har inga problem uppkommit. Men nu är det helt annorlunda, sedan min lillasyter haft henne själv, jag studerar på annan ort och är endast hemma på helgerna, så har hon börjat nafsa, resa sig mot dig, sparkat. ja helt enkelt börjat gå till attack, även mot mig. Jag har som sagt, trots att hon alltid varit bestämd, haft detta problem med henne men nu har även jag det. Jag har alltid trott att man ska försöka lösa problem genom att behandla de som vilken annan häst som helst men vara lite vaksam, vilket man alltid ska vara. Men detta hjälper inte längre, gör man något hon inte vill så blir hon arg och verkligen visar att hon inte vill. Det har hon alltid gjort men på ett snällt sätt, nu går hon som sagt till attack.

Jag har nu provat alla idéer jag har, har hållt på med hästar i nitton år och själv jobbat med problem hästar.. :crazy: Vilket nu känns konstigt då jag inte ens får "fason" på min egen häst.

Har själv aldrig riktigt nh tränat men handskas med hästarna enligt dessa principer och självklart mitt eget huvud men jag kan inte säga att jag är kunnig inom nh.

Jag behöver nu alla tips och idéer jag kan få? Tror ni på att ta hjälp av nh tränare? ideér på lösningar på problemet?
 
När sånt här uppstår helt plötsligt och utifrån den erfarenhet du har tycker jag att du ska söka problemet medicinskt i första hand. Hur gammal är hon? Hästen alltså inte systern även om det inte är helt ovidkommande......