I

InaScott

Vad finns det för allergi vänliga hundar? Är Bichon Frise det???? :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Än vän till mig är allergisk mot pälsdjur men hon har en BF. Hon har haft henne i 6 år nu och hon har inte reagerat alls.
 
Pudel är en annan ras som många tål.... (iaf mellan och stor... vet inte hur det är med dvärgpudel)
 
Det är väl olika från människa till människa, jag har en pappa som är allergisk och vi har en toypudel och det fungerar alldeles ypperligt. Däremot har vi bekanta som ä allergisk mot pudel, men har en schnauser (stavas?)
 
Sandra du e helt jäkla desperat! Vad säger kicki?? Vill hon ha en hund? Vi har iaf bestämt oss för diva!
 
Ingen hund är väl egentligen direkt allergi-vänlig.
Finns allergi och man skaffar hund riskerar man ju att den blir värre.
 
Men de e ju många som kan ha tex softisar och andra utan att visa symptom!
 
Jag vet en kille som e väldigt allergisk mot alla slags pälsdjur... Men han o hans fru ville SÅ gärna ha hund och de hittade en ras som han inte reagerar överhuvudtaget på. Just nu minns jag inte riktigt vad rasen heter men det e en "kinesisk nakenhund med päls" *skrattar* o den e JÄTTESÖT. Påminner lite om Shi-Tzu (om det nu stavas så).

Men jag råkar veta att killen i fråga lurar runt lite här på buke ibland... Så jag ska se om vi inte kan lura fram ett rasnamn :D
 
Chinese crested powder
puff är det nog du menar om det är kinesisk nakenhund med päls... :p
 
Som någon annan sa Chines Crested Powder Puff. Det är en kinesisk nakenhund, men som du sa har den MASSOR med päls :) dom föds ju faktiskt i samma kullar som sina nakna syskon. Hade en jätte fin Puff-flicka på foder ett par månader förut! hon var underbar :love: :love:
 
Vad är det som gör att man skulle tåla stor/mellanpudel bättre än toy och dvärg?
 
Prova umgås med vuxna hundar av den ras ni funderar på. Jag har en kompis som bara tål strävhåriga hundar och inte pudel eller andra långhår, min kusin tål bara långhåriga hundar. Men visst är de raser som inte fäller typ bf, pudel portugisisk vattenhund vanligare som icke allergiframkallande. Portisen kan jag rekommendera som hund över huvud taget, mycket trevliga hundar :)
 
min kusin är allergisk mot nästan allt (17 ämnen bara på pricktest) men reagerar inte alls på våra rhodesian ridgebacks och jag som kan bli lite känslig för allt möjligt har inga problem alls med pälsen och det. det är väl "bättre" med korthåriga hundar än med långhåriga. och även när det gäller hyndens hygien. alltså hur smutsiga de är i pälsen och inte. jag fick en väldig klåda av ett dagbarn schäfer/stövare som var grislortig i pälsen och det var smutsen men också pälskvaliten.
 
Hej! Stämmer att vissa tål strävhåriga eller korthåriga hundar men inte långhåriga. Min sambo är astmatiker och pälsdjursallergiker. Vi bestämde oss för storpudel! Hans familj som oxå är allergiker har dvärgpudel och det funkar jättebra. Vad man ska tänka på om man väljer pudel, eller annan allergivänlig ras med lite mera päls, är att hunden lättare drar runt damm vilket ju i sig är allergent för många. Pudeln kräver en del pälsvård men är deffinitivt en förträfflig ras på många sätt. Storpudeln är INTE fjantig, töntig eller mesig som många tror... Dvärg, toy och mellan däremot kan vara åt det hållet (inte alla dock). Storpudeln är bra val om man önskar sig en större hund, andra större raser är Carrie Blue Terrier och Soft Coated Terrier, om man tycker om terriers egenskaper. Verkar båda trevliga tycker jag men har bra träffat ett par stycken. Har haft två storpudlar själv och de är snälla, glada och lättlärda hundar. Annars älskar jag fågel och brukshundar, storpudeln var den ras som låg närmast den typen av hund. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
914
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 360
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 365
Senast: Wingates
·
Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 875
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp