Petit Brabacon eller Bichon Havanais - vilken ska man välja?

Kringlan78

Trådstartare
Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund.
Går mycket, bor på alla loven i fjällen med mycket vandring och så joggar jag endel. En kompis som kan hänga m på allt som en familj har för sig men också kunna hänga i soffan.
Inte så mycket pälsvård (nedklippt Bichon tänker vi oss), lättlärd och rolig.

Vilken skulle passa bäst tror ni med erfarenhet av raserna?
Tack!
 
Av dessa två hade jag valt bichon för jag skulle aldrig köpa trubbnos. Varför väljer ni mellan just dessa två? 🙂
Ja det är ju det som är problemet med PB men de verkar så härliga hundar……

Vi letar efter en som kan hänga med oss på allt, liten, rolig och lättlärd hund. Med inte så mycket pälsvård. Och såklart söta 🤩
 
Jag har en Bruxellois, haft petit innan man valde griffon pga bättre päls och fäller inte.
De är inte sjukare än andra småhundar, patella och tänder.
Andningsproblem kan förekomma men är inte svårt att undvika genom att välja en bra uppfödare som avlar på sunda individer.

Men det är känsliga hundar. Det finns individer som trivs med barn men jag skulle inte räkna med det. Många trivs inte i stojiga miljöer, har låg tolerans för omild hantering osv.
De är hundar som vill vara nära sin ägare helst jämt, separationsångest är inte ovanligt.
De kan vara väldigt reserverade mot främlingar.
Är även aktiva hundar dom kräver en del mental och fysisk aktivitet för att inte bli överdrivet skälliga och störiga.
Jag älskar Griffoner men det är inte en hund som passar alla samt att rasen inte är särskilt homogen.
 
Tillägg, jag hade valt Bichon.
Tycker amerikanska kennelklubben beskriver Griffon/Petite väldigt bra.
1000016279.jpg
 
Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund.
Går mycket, bor på alla loven i fjällen med mycket vandring och så joggar jag endel. En kompis som kan hänga m på allt som en familj har för sig men också kunna hänga i soffan.
Inte så mycket pälsvård (nedklippt Bichon tänker vi oss), lättlärd och rolig.

Vilken skulle passa bäst tror ni med erfarenhet av raserna?
Tack!
Det finns flera olika bichon-raser men enligt min lilla erfarenhet är havanaisen den roligaste. Har testat några på BPH och de har varit godmodiga och framåt.
 
Nu har jag en Bichon Frisé, men jag hävdar att bland bichonraserna skiljer temperamentet mer mellan individer än mellan raserna i Bichon-familjen (undantaget Löwchen som ska vara noterbart mer pigg). Som vanligt tänk på seriös uppfödare och var tydlig med tanken med hunden. Min som verkligen har läst sin rasbeskrivning hade älskat livet i barnfamilj med försiktiga barn. Havaniser är ju dock mycket mer lätttillgängliga än Frisén. Men även Bichoner är försiktiga och mjuka små hundar, vilket är värt att tänka på i förhållande till barn.
 
Jag tänkte på Löwchen annars, har ni kikat något på den rasen?

Själv älskar jag griffon och petit men vet inte om jag skulle våga köpa en med tanke på trubbnosen.
 
Jag har haft två stycken bichon havanais och det har varit fantastiska hundar. När vi skaffade vår första var yngsta dottern nio år och det blev en perfekt match. Hon kunde gå med hunden i koppel utan att riskera att bli omkulldragen och hon tränade tricks med hunden.
Våra bichoner var olika på så sätt att den ena hade hög energi och den andra låg energi. Hon med hög energi kunde min man springa med, vi åkte skidor, vandrade gjorde allt med henne. Den med låg energi gillade att träna tricks men var inte så mycket för längre vandringar i jobbigare terräng.
Vad som är värt att veta är att det kan bli mycket pälsvård trots att dom är nedklippta. Pälsen växte hela tiden så jag behövde klippa runt tassar, ögon, munnen ganska regelbundet. Sen är pälsen ganska värdelös i slaskigt och regnigt väder dom torkade dåligt. Fick oftast skölja av tassarna och magen och torka av och sen föna dom torra. Efter varje promenad i slaskigt väder. Annars låg dom fuktiga och det började klia mellan trampdynorna och dom började frysa. En del bichoner vägrar gå ut vid slaskigt väder och jag förstår dom. Snö och kyla är inget problem.
Men fantastisk hundras båda två var helt okomplicerade kunde hanteras av vem som helst och koppel var ofta överflödigt dom hängde med bara.
 
Jag har haft två stycken bichon havanais och det har varit fantastiska hundar. När vi skaffade vår första var yngsta dottern nio år och det blev en perfekt match. Hon kunde gå med hunden i koppel utan att riskera att bli omkulldragen och hon tränade tricks med hunden.
Våra bichoner var olika på så sätt att den ena hade hög energi och den andra låg energi. Hon med hög energi kunde min man springa med, vi åkte skidor, vandrade gjorde allt med henne. Den med låg energi gillade att träna tricks men var inte så mycket för längre vandringar i jobbigare terräng.
Vad som är värt att veta är att det kan bli mycket pälsvård trots att dom är nedklippta. Pälsen växte hela tiden så jag behövde klippa runt tassar, ögon, munnen ganska regelbundet. Sen är pälsen ganska värdelös i slaskigt och regnigt väder dom torkade dåligt. Fick oftast skölja av tassarna och magen och torka av och sen föna dom torra. Efter varje promenad i slaskigt väder. Annars låg dom fuktiga och det började klia mellan trampdynorna och dom började frysa. En del bichoner vägrar gå ut vid slaskigt väder och jag förstår dom. Snö och kyla är inget problem.
Men fantastisk hundras båda två var helt okomplicerade kunde hanteras av vem som helst och koppel var ofta överflödigt dom hängde med bara.
Tack....låter som om Bichonen är en perfekt hund för oss....lite orolig för pälsen men kortklippt och med pälsvård så ska det nog lösa sig.
 
Löwchen upplever jag något piggare samt mer långbent än havanais utan att förlora att vara en lättsam sällskapshund :)
Man kan ju klippa ner dom helt istället för utställningsfrisyr.
 
Jag fick min första hund när jag var 8 år och det var en BH. Det var verkligen en perfekt ras för barn - okomplicerad och lättlärd. Jag tränade och tävlade agility - dock bara när gräset var torrt ;) Min mamma var av den åsikten att långhåriga hundar ska hållas långhåriga då vi ställde ut henne en del. Väldigt opraktiskt i skogen och på vintern men jag fick lära mig att sköta och underhålla pälsen också.

I dagsläget har vi ingen hund men om det skulle bli aktuellt igen skulle jag kunna tänka mig en BH då vi har barn som är 9 och 7 år.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 941
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 506
Senast: Lady_A
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän drömmer om att skaffa hund och i samma veva som vi börjat prata mer om det så märker jag ju att vi vill helt olika...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 302
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp