Oseriös avel 2023

Han ska vara räddad från kötthandel i Kina så de vet inte raserna. Har för mig att de har sagt att de inte kommer att testa honom för de vill inte att folk ska försöka blanda sig till flera som honom eftersom han är så osund

Jag tar upp mina systrar igen 😅😂
Visa bifogad fil 142563

Många "räddade från köttaveln" är oftast egentligen från sällskapshundsaveln. I Kina driver flera kötthundsuppfödare även puppy mills för sällskapshundar och kan samåka i samma lastbil för leverans för att säljas på marknader. Kötthundar är huvudsakligen av en viss "ras" framavlat för ändamålet t.ex "yellow dogs". Många säger att en hund blev "räddad från slakteriet" för det låter mer dramatiskt. Vet inte om det är samma fall som för denna hunden, men tyvärr har det använts för småhundar köpa i Kina från valpfabriker förr.

Jag utgår från att hunden lever utan större besvär, annars hade det nog varit på sin plats att avliva så han inte går runt och lider. Jag har nog aldrig sett en så tillplattad nos innan ärligt talat.

Hunden har svåra besvär med hudproblem med medicineras och får tvättas ofta.
 
Många "räddade från köttaveln" är oftast egentligen från sällskapshundsaveln. I Kina driver flera kötthundsuppfödare även puppy mills för sällskapshundar och kan samåka i samma lastbil för leverans för att säljas på marknader. Kötthundar är huvudsakligen av en viss "ras" framavlat för ändamålet t.ex "yellow dogs". Många säger att en hund blev "räddad från slakteriet" för det låter mer dramatiskt. Vet inte om det är samma fall som för denna hunden, men tyvärr har det använts för småhundar köpa i Kina från valpfabriker förr.



Hunden har svåra besvär med hudproblem med medicineras och får tvättas ofta.

Mja, med tanke på att den har ett instagramkonto gissar jag att den inte kommer att avlivas så länge den har följare.
Det lät inte roligt alls. Jag får erkänna att jag ganska automatiskt antog att de var i nära dialog med en veterinär som vägleder dom, men jag har såklart ingen aning. Jag hoppas att hans hälsa väger tyngre än uppmärksamhet på sociala medier, men det är ju problematiskt när man "gör affärer" av att rädda hundar. Om de inte lever ett liv värt att leva får man ju fråga sig för vems skull man håller de i liv.
 
Det lät inte roligt alls. Jag får erkänna att jag ganska automatiskt antog att de var i nära dialog med en veterinär som vägleder dom, men jag har såklart ingen aning. Jag hoppas att hans hälsa väger tyngre än uppmärksamhet på sociala medier, men det är ju problematiskt när man "gör affärer" av att rädda hundar. Om de inte lever ett liv värt att leva får man ju fråga sig för vems skull man håller de i liv.
Jag drog andra slutsatser. Lite cyniska sådana kanske men hunden på bilderna är ju långt ifrån frisk och är typiskt sådant folk gillar.
Har själv inte klickat på länken, jag har inte instagram så jag vet inte någon särskild historik.
 
Jag drog andra slutsatser. Lite cyniska sådana kanske men hunden på bilderna är ju långt ifrån frisk och är typiskt sådant folk gillar.
Har själv inte klickat på länken, jag har inte instagram så jag vet inte någon särskild historik.
Ja, genetiskt drog han en total nitlott.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det lät inte roligt alls. Jag får erkänna att jag ganska automatiskt antog att de var i nära dialog med en veterinär som vägleder dom, men jag har såklart ingen aning. Jag hoppas att hans hälsa väger tyngre än uppmärksamhet på sociala medier, men det är ju problematiskt när man "gör affärer" av att rädda hundar. Om de inte lever ett liv värt att leva får man ju fråga sig för vems skull man håller de i liv.

Ja, den har konstanta hudbesvär och det kan endast lindras. Inte den instagram-hunden som lider värst heller, men det säger ju inte direkt något. :(
 
Jag drog andra slutsatser. Lite cyniska sådana kanske men hunden på bilderna är ju långt ifrån frisk och är typiskt sådant folk gillar.
Har själv inte klickat på länken, jag har inte instagram så jag vet inte någon särskild historik.
Är lite skeptisk mot Morks ägare. De lägger upp många bilder med andra hundar från samma rescue, bland annat flera ”söta” reels av en frallavalp med GALEN vattenskalle - illa nog att jag inte vill lägga upp en bild här. Man kan se under samlingen ”Mork & Merry” på instagramsidan. Valpen levde inte särskilt länge, som förväntat. Det hela såg så smärtsamt ut - jag vet att de är vettskrämda av tanken på avlivning i USA men det kändes så äckligt att se en massa ”gulliga” bilder och videor på den här dödssjuka valpen som antagligen hade huvudvärk 24/7 och knappt kunde se eftersom ögonen sitter på var sin sida av huvudet… :(

Det verkar som om rescuestället fokuserar på frallor och bulldogs, och de varnar om dålig avel och sådär, men ändå. Tyckte synd om den där valpen.
 
Är lite skeptisk mot Morks ägare. De lägger upp många bilder med andra hundar från samma rescue, bland annat flera ”söta” reels av en frallavalp med GALEN vattenskalle - illa nog att jag inte vill lägga upp en bild här. Man kan se under samlingen ”Mork & Merry” på instagramsidan. Valpen levde inte särskilt länge, som förväntat. Det hela såg så smärtsamt ut - jag vet att de är vettskrämda av tanken på avlivning i USA men det kändes så äckligt att se en massa ”gulliga” bilder och videor på den här dödssjuka valpen som antagligen hade huvudvärk 24/7 och knappt kunde se eftersom ögonen sitter på var sin sida av huvudet… :(

Det verkar som om rescuestället fokuserar på frallor och bulldogs, och de varnar om dålig avel och sådär, men ändå. Tyckte synd om den där valpen.

Jag tror att allt har börjat väl men har eskalerat till att få likes och inkomst eller så är dom helt hemmablinda. Det är också därför jag inte riktigt tror på "det är en stackars valp räddad från Kina som skulle äta den!"-berättelsen, särskilt när det missbrukas hela tiden med små hundar av populär ras eller rasblandning.

Inte samma kanal men en annan som var en hund från ett rescue med stor och tydlig vattenskalle, blind, missbildade ben, som knappt kunde gå eller hålla sig upp, hade blöja på sig, smutsig och var seriöst underviktig för den spydde upp det mesta den åt. :( Jag är så glad min insta är nästan helt arktiska spetsar och vallhundar och lite annat smått.
 
Har någon annan läst om pomeranian-uppfödaren vars 145 hundar (numera 70) bodde i kala boxar, täckta i urin och avföring? :cry:

Läser en ny artikel nu och några av hennes ursäkter är helt galna:
- Kan inte jag ha hundar, då kan ingen ha det
- När främmande människor kommer och tittar på hundarna påverkas de av det och då börjar de göra ifrån sig (som förklaring på varför burarna är täckta av skit…)
- Det GÅR INTE att få pommar rumsrena om man har fler än två
- LS tycker det är för rent i rastgårdarna så hon har slutat plocka upp allt bajs (:idea:)
- Hon måste ha 70+ hundar levandes såhär för annars kan hon inte ha en effektiv avelsbas

Valpar från uppfödaren läggs fortfarande ut konstant på köpahund, så får hoppas valpköpare gör sin research… :(
 
Har någon annan läst om pomeranian-uppfödaren vars 145 hundar (numera 70) bodde i kala boxar, täckta i urin och avföring? :cry:

Läser en ny artikel nu och några av hennes ursäkter är helt galna:
- Kan inte jag ha hundar, då kan ingen ha det
- När främmande människor kommer och tittar på hundarna påverkas de av det och då börjar de göra ifrån sig (som förklaring på varför burarna är täckta av skit…)
- Det GÅR INTE att få pommar rumsrena om man har fler än två
- LS tycker det är för rent i rastgårdarna så hon har slutat plocka upp allt bajs (:idea:)
- Hon måste ha 70+ hundar levandes såhär för annars kan hon inte ha en effektiv avelsbas

Valpar från uppfödaren läggs fortfarande ut konstant på köpahund, så får hoppas valpköpare gör sin research… :(
Men va? Hur kan en sådan person inte få djurförbud och bli utesluten ur SKK? Att lägga upp valpar på köpahund känns ju minst sagt som något som borde vara omöjligt.
 
Men va? Hur kan en sådan person inte få djurförbud och bli utesluten ur SKK? Att lägga upp valpar på köpahund känns ju minst sagt som något som borde vara omöjligt.
Som hollypolly säger… Och hon verkar onekligen bli skyddad i uppfödargrupper och av SKK, eftersom det hela har varit på tapeten i två år nu (och knappt blivit bättre) men fortfarande har ingenting hänt. Det verkar som om hon var en bra uppfödare för länge sen och folk håller fast vid de minnena även om hundarna lider.

Artikeln har filmer och bilder på hundarna och det ser ut som en valpfabrik. Har sett liknande bilder från folk med samlarmani, ”animal hoarders” :(
 
Det verkar som om hon var en bra uppfödare för länge sen och folk håller fast vid de minnena även om hundarna lider.
Sådant har jag tyvärr sett för många gånger. Folk vill inte se att saker och ting kan ändras, tyvärr, för ofta är det ju även så att personerna behöver hjälp. Ytterst få som mår psykiskt och fysiskt bra går ju från att ta hand om hundarna på ett bra sätt till att bli djurplågare.
 
Men va? Hur kan en sådan person inte få djurförbud och bli utesluten ur SKK? Att lägga upp valpar på köpahund känns ju minst sagt som något som borde vara omöjligt.

Har hon blivit anmäld till SKK, så är det ju bara att ringa/maila juridiska och fråga.
 
Det låter inte helt olikt hur hundarna hade det hos vår gamla granne, som är utställningsdomare och uppfödare av flera olika raser. De hade inte fullt så många hundar hemma dock...

Vi ska inte inbilla oss att SKK finns för hundarnas skull.

SKK är för att samla ihop alla ras- och länsklubbar under sig och dom är för hands-off tycker jag. Se bara hur lång tid det tog för att ingripa när det kom till collies.
 
Har någon annan läst om pomeranian-uppfödaren vars 145 hundar (numera 70) bodde i kala boxar, täckta i urin och avföring? :cry:

Läser en ny artikel nu och några av hennes ursäkter är helt galna:
- Kan inte jag ha hundar, då kan ingen ha det
- När främmande människor kommer och tittar på hundarna påverkas de av det och då börjar de göra ifrån sig (som förklaring på varför burarna är täckta av skit…)
- Det GÅR INTE att få pommar rumsrena om man har fler än två
- LS tycker det är för rent i rastgårdarna så hon har slutat plocka upp allt bajs (:idea:)
- Hon måste ha 70+ hundar levandes såhär för annars kan hon inte ha en effektiv avelsbas

Valpar från uppfödaren läggs fortfarande ut konstant på köpahund, så får hoppas valpköpare gör sin research… :(

Men va, fattar inte att hon har kvar hundar? Anrog att hon fick djurförbud när det var upp i media förra året. Ser att hon annonserar ut valpar på Facebook och det är bara väldigt trevliga kommentarer, lätt för nya valpköpare att bli lurade.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 229
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp