Thesen

Trådstartare
Rider en 12årig D-ponny som större delen av sitt liv har varit skogsmulle och bara gått dressyr för "husbehov".
Vårat största problem (förutom att hon gärna knäpper av i nacken) är att hon slänger ut baken åt vänster, detta märks extra tydligt när man rider på volt. Om jag har förstått saken rätt ligger då felet hos höger bog.
Brukar därför, mha innerskänkeln och ledande tygeltag, flytta "ut" högerbogen så att den kommer "i nivå" med bakbenen. Detta brukar dock inte lyckas särskilt bra - antingen blir det vilda protester och en kamp som slutar med att hon vinner eller så blir det totalt bensinstopp!
Framåtbjudningen är bättre utanför ridbanan så därför försöker jag träna så mycket som möjligt i skogen och på ängar. Då brukar hon bjuda till mer själv, men drar sig gärna mot dikena om det blir jobbigt.

Så hur är det - kommer dessa vilda protester för att jag gör helt åt skogen fel eller är det för att jag gör rätt och det blir jobbigt för henne? Eller kan hon till och med ha ont? Kan tilläggas att detta är en dam med MYCKET humör!

Tacksam för tips om hur man kommer tillrätta med problemet, det ska vara roligt att rida - både för häst och ryttare! :crazy:
 
Det är nog mer sannnolikt att problemet ligger i vänster bak - men att flytta in höger bog är ett sätt att komma till rätta med det (det andra är förstås att få fatt om vänster bak).

Protesterna kan komma av att det är för jobbigt, eller av att hon har ont, eller att hon är stel, eller att du sitter fel. Oftast är det en kombination av alla dessa faktorer, där "ont" oftast beror på "stel". För att kunna sträcka yttersidan, vilket är vad det handlar om för att hästen ska kunna gå på böjt spår utan att bakdelen far ut, krävs det att hästen är smidig i sin muskulatur. Du kan hjälpa den utvecklingen på vägen genom massage och stretching.

Mitt tips till dig är att du börjar med att göra det här arbetet från marken, vilket är lättare för hästen. Flytta in högerbogen, och driv vänster bak in under kroppen. Men flytta inte bogen med ledande tygeltag, utan genom att lägga tygeln mot halsen. Du kan också knacka på bogbladet med ett spö.

När det funkar är nästa steg att göra det från sadeln. Då kan det vara klokt att investera i ett par lektioner av någon som är duktig på sits, så att du verkligen sitter mitt över hästen och använder dina vikthjälper på rätt sätt.
 
Jag skulle nog ha kollat upp henne med en equiterapeut eller en equiatriker innan man börjar be om saker. Damer med mycket humör vet hur man säger ifrån, men de har ofta en tendens att säga samma sak om grejer som gör ont och grejer som bara är jobbiga...

Det kan vara svårt att skilja de uppenbara protesterna åt.

Om du kollar upp henne innan så vet du i alla fall vart det är fel (för någonstans är det nästan alltid fel oavsett om det är litet eller mycket) sen får man antingen göra fler behandlingar eller om det är små problem; utgå i träningnen från dem. Och kanske komplettera med annat (t.ex. massage).
 
Tror tyvärr inte att ägaren är så pigg på att ta ut en equiterapeut, enligt henne har inte hästen några problem (vet inte om det är så att hästen verkligen går bra för henne eller om det är så att hon inte känner att det är fel). :(

Men massage och stretching ska prövas! :)
 
Usch, just nu lutar det åt att be ägaren ta ut en veterinär faktiskt!
Var ute idag i skogen och pållan var pigg och glad och hade gott om framåtbjudning. Jag red barbacka, dels för att det var så härligt väder, dels för att jag tycker att det är lättare att inverka på henne utan sadel.
Vi började med lite övningar där hon kunde jobba med det starka bakbenet och flyttade hur villigt som helst. När jag sedan bad om en sluta åt höger gjorde hon först villigt en ansats till att flytta men sedan började hon ladda som sjutton och reste sig sedan rakt upp!! :eek: Inte alls så där "trotsaktigt" som hon brukar, utan något var helt klart fel! Försökte lite trevande igen med samma resultat.
Visst, hon har alltid varit lite lätt i framdelen, men hon har aldrig gjort annat än småstegrat med mig på ryggen. Så här högt och mycket har hon aldrig stegrat med mig förut (typsikt att hon gör det när jag rider barbacka också:crazy:! Men jag lyckades sitta kvar tack vare ett rejält mantag). Efter det gick hon "laddade" resten av ridturen, men jag lyckades hindra henne från att resa sig i alla fall.
Något är helt klart fel, frågan är bara vad? Kan tillägga att hon som unghäst gärna stegrade i nerförsbackar.
Nej, nu ska jag starta en övertalningskampanj och försöka övertyga ägaren om att ta ut veterinären är ett måste! :(
 
Då låter det inte som någon snedhet, eller kanske en snedhet som blivit väldigt fel i så fall. Utan att hon har en skada någonstans som gör ont.

Någon led kanske? :confused:
Om hon nu protesterar i nedförsbackar så känns det som något är fel där det ska "fjädra" för henne...

Du får berätta hur det går för er!
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 387
Senast: ameo
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 557
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 694
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp