G

glee

Selma har svalt en persikokärna :eek:
Eller rättare sagt den giftiga mandeln inuti persikokärnan. Vi har ringt både giftcentralen och djurakuten, vi ska bara hålla koll på henne för det var tydligen inte så farligt. Men jag är jätterädd att hon ska bli sjuk och det är ju inte säkert att det märks, rasen brukar ju inte direkt visa när de mår dåligt...

Någon annan som varit med om samma sak, och hur gick det? Min pappa och jag pratade om det här för några dagar sen, han sa att han kände en hund som åt en persikokärna och dog. Inte konstigt att jag blir rädd :eek:
 
Sånt är inte kul, vad är det för ras som inte visar när de mår dåligt?

Schysst att höra från en att det inte är så farligt och från en annan att en dött. Jag skulle gått itu av velighet! Min ena hund sprang bort häromveckan när hon var på pensionat, appropåingenting.

Hoppas att det löser sig, finns det ingen chans att den kommer upp samma väg igen?
 
Det är en staffordshire bullterrier.

Jag litar såklart mer på veterinärerna än på min pappa när det gäller hundar men det är ju ändå läskigt :crazy:

Vi frågade om vi skulle försöka få henne att kräkas men det tyckte dom inte vi skulle behöva. Men det skulle nog kännas skönt om hon gjorde det ändå.

Usch, hur gick det med din hund då? Kom den tillbaka?
 
Jo det förstår jag med, en veterinärs utlåtande är väl mer att stoppa i bakfickan men det krävs inte mycket för att man ska trissa upp sig, inte för mig åtminstone. Hon är väl inte så väldans gammal heller? Hur lyckades hon få i sig stjärnan då? Och hur fick ni reda på det? Hoppas innerligt att ni snart kan andas ut.

Mja hundfan hade hunnit flera km i skogen och kommit fram till en stor motorväg där en tant hitta henne, med nosen mot Stockholm ;). Polisen sa att hon hade haft en läskig tur. Kul och sitta i Turkiet när "hundmatten" ringer och säger att ens hund är eh borta sen natten -_- ..

Nej, det blir till att aldrig lämna dem igen, haha.
 
Samma här, jag blev helt skakig och trodde hon skulle dö.. Nej, hon är bara 6 månader. Hon var i vardagsrummet ett par minuter när alla andra var i köket. Sen gick husse in och såg henne ligga under soffbordet och tugga på något.. Själva kärnan låg bredvid henne och mandeln var borta så den hade hon redan hunnit äta upp. Han stoppade fingrarna låångt in i munnen men hon hade redan svalt den. :(
Persikan låg i en skål på soffbordet, så hon hade väl sträckt sig från soffan och tagit den. (Den var säkert jättegod :D)

Tur att hunden blev hittad. :) Vad är det för ras?
 
Ja man kan ju inte ständigt vara på vakt, tur att ni fick nys om det iallafall. Alltid lär man sig nåt nytt, jag hade inte ens en vetskap kring att det fanns en mandel inuti persikor, och att den skulle kunna vara farlig var bortom de sju haven. Men Selma verkar inte berörd? När svalde hon den? Hoppas ni inte behöver ta in henne till vet.
Löwchen, dock inte rumpklippt sådär fult som ett lejon som dem ska, vi trotsar utställningsdomen :devil:. Hon är ändå ful som hon är. Liten och ah.
 
Jo det är en liten mandel inuti den där knöliga kärnan, och kan innehålla blåsyra som är giftigt. Hon åt den för kanske 1 ½ timme sen. Som tur är verkar hon inte berörd. Visar hon minsta lilla tecken på att må dåligt ringer vi vet igen, för det kan ju vara värre än det ser ut..

Nääe den var inte ful.. Såg inte alls ut som jag trodde men jag har bara sett kort på en sån fulklippt :p
 
min lilla sak åt massa sånt där glasfiber-ull som man isolerar väggar med!!! men det gick bra för han, de fick öppna upp honom. o där inne hittade de massa sånt + pengar och ett par strumpbyxor!!! :crazy: :crazy:
 
Aj.. låter farligt. Bra med pengar, så kunde du betala operationen :D
 
det var "bara" 2st enkronor och 1st femkrona!!
det kommer man tyvärr inte så långt med. men hittade iaf de där strumpbyxorna som jag letat såååå länge efter!! mindre användbara men ändå!!
så, hur går det me djuret ditt??
 
Vad skönt att det "bara" var kärnan inuti som hon svalde. Annars skulle hon nog ligga risigt till. I en glasmonter på "Ultuna" (djursjukhuset i Uppsala) finns det massor av persikokärnor (hela alltså) som de fått operera bort ur hundar, eftersom de är för stora att komma ut av sig självt. Håller tummarna för er!
 
Hon mår bra :)
Nu har det ju gått över 12 timmar sen hon fick i sig den så jag behöver nog inte vara orolig längre.

Vitsippan: Ja det var verkligen tur! Jag har hört talas om Ultunas monter, ska tydligen finnas riktigt läskiga saker där :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 752
Senast: manda
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: tanten
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 623
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp