M

miffogreta

vi har lite problem här hemma med våran 4 månaders valp (engelsk springer spaniel)

för det första så drar han himla mycket i kopplet, just nu har han ett för stort halvstryp så det är som ett vanligt halsband. hur gör man för att få honom att sluta dra? vi ska gå på valpkurs så fort den börjar men det verkar dröja...

problem 2 är väll att han attackerar katterna :( han fattar inte fastän vi skäller å skriker :( katterna är för snälla för att riva i åt honom, dom springer bara å det är jättekul :smirk: hur gör man?
 
1. Det spelar ingen roll vilket koppel ni använder!
Men halvstryp i läder är helt ok. Rätt storlek då alltså.
Dra inte i hunden, det hjälper inte.
Skäll inte på den heller, gå en valpkurs!

Metoden jag använder(den är vanlig)för att få hunden till att gå fot, är att alltid ha helt slakt koppel och sen röra sig fort i cirklar och vändningar så att alltid hunden kommer bakom en. Till slut blir hunden så förvirrad att den envisas bestämt med att gå rakt bakom dig, för att den inte vet vart den skall gå.
Då provar man att gå rakt fram helt enkelt, börjar hunden dra igen, bara upprepa. Men låt någon visa denna metod för dig, och prova den inte själv.

2. Att skälla o skrika på en valp, låter inte sunt, tror ni den begriper bättre då???
Det är en valp, den vill leka, leker ni tillräckligt med den? Får den leka med andra hundar?

Låt den få vistas på ett behörigt avstånd från katterna i stället, när hunden börjar lyda er, utan att ni behöver skrika på den, så kan ni släppa ihop dom igen.
 
Hej!
Jag kan rekomendera att läsa någon av dessa böcker.
Min bästa vän - Marie Hansson
Böcker av Anders Hallgren ex. lyckliga lydiga hundar,

Sen självklart valpkurs, med någon bra tränare!

lycka till... och ha tålamod!
 
att gå fot och att gå fint i koppel är två vitt skilda saker. den enda metoden som hitntills funkat på min dragande labbe är 1. du bestämmer vart ni ska gå. börjar hunden gå åt ett håll vänder du på klacken och går åt ett annat håll. 2. drar hunden så stanna och rör dig inte ur fläcken förän hunden tittar på dig. när den fattar detta ska den ta ett par steg i din riktning innan ni börjar gå igen. detta kräver tåååålamod och inget som bara tar någon vecka. viktigt är dock att du är tyst hela tiden och har ett neutralt kroppspråk.
 
ÅÅH, vad sur jag blir! :mad: :mad: :mad:

Här har jag suttit och skrivit världens längsta svar till Dig och så försvinner allt! :cry: :cry:

Tyvärr hade jag tänkt att gå och lägga mig redan innan jag började skriva på svaret, så tyvärr orkar jag inte göra om det,.

Men jag kan varmt rekommendera Turid Rugaas nya bok : Vad gör jag när hunden drar i kopplet? :bow:
 
Med "min" metod måste man tyvärr börja med att gå fot innan man går fint.
Tycker det är enklare att lära in från det hållet åxå.
Att gå fint är ju mer som en belöning av att gå fot.
 
Det är väldigt svårt att svara på så här. Det handlar om relationen Hund/ägare. Hunden måste helt och hållet respektera ert NEJ, och det måste man lära in, precis som andra kommandon som hopp, sitt ligg o.s.v. Man börjar i lugn miljö och ökar svårigheterna gradvis. Med en katt framför näsan måste hunden först klara av att respektera "nej" i de flesta andra sammanhang.

Jag kan rekommendera en otroligt bra bok. Inkallning Är Så Mycket Mer av Memea Molin. Läs den!
 
Detta är en mycket bra metod, som Cillamuffin beskriver och som hon skriver krävs Tålamod! Vilket, man kanske inte alltid har när man skall iväg, till jobbet osv. Men det är absolut den bästa.
En annan som våran tränare på Valpkursen sa var att så fort hunden drar kan man snärta till den på ryggen med kopplet, alltså när man håller i öglan och spännet är i halsbandet. Hunden kommer förmodligen titta på dig, då säger du ungefär; Nej, men oj vad var det? Usch vad obeagligt.
Räckte med att göra det en gång på våran hund!
Drar inte för fem öre idag, förutom när han vill leka med någon hund då :angel: :p

Lycka till!

/Niggi

------------------

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Ang drar i kopplet så gör ingenting på egen hand utan vänta till valpkursen börjar! Det kan bli så fel annars!
lär in komandot NEJ och då betyder Nej aldrig i livet. Hur ni ska göra... Ta upp det på valpkursen, det är svårt att beskriva sätt att arbeta på via internet.
Tills valpkursen börjar, ta reda på vilken facklittartur ni ska använda och börja läs på redan nu. Det kanske finns väldigt bra idér där.
 
jag tror att det blir alldeles för förvirrande. vill man tävla i lydnad måste ju hunden kunna gå tävlingsmässigt fot, och det ska vara skitkul! att då lära hunden att det är skönt att slippa gör att kommandot fot känns som en bestraffning. bättre då att lära hunden att dragande inte leder någonstans och när du stannar vill du ha kontakt, utan kommando. ibland är det dessutom skönt att ljumma sommarkvällar gå och filosofera i varsin ände av kopplet :)

ps. det kan ändå vara bra att lära in kommandot "titta", dvs hunden ska se dig i ögonen, görs snabbt och lätt med klicker (nej jag är inte alls ett klickerfan :angel:)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 889
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hejsan! Har tagit över en 8årig jack russell tik som jag seriöst börjar undra om hon gått basic kurser som valp, det är typ jag säger...
2
Svar
37
· Visningar
3 180
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 315
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp