Bukefalos 28 år!

A

Ammi_L

Igår var jag och kastrerade min äldsta katt och allt verkar ha gått bra, hennes sår ser fint ut och hon är pigg och glad... MEN Jag har en till katt hemma och nu bråkar dom så det bara ryker om det :cry: De tål inte att se på varandra... Så här mycket bråkade dom inte ens när de träffades första gången..

Busan är strax över 1 år och det är hon som just blivit kastrerad och Snöboll som är ett halvår gammal reagera väldigt kraftigt när Busan kom hem från vet. Kan det vara lukterna och tratten?

Hur ska jag reagera? Bara låta dem fortsätta? Jag vet inte alls vad jag ska göra.. :confused:

Snälla hjälp mig!


Mvh Ammi
 
Sv: Hjälp!

Det kan definitivt vara lukterna. Om du har möjlighet, så sära på dom nått dygn till så den kastrerade hinner få tillbaka sin egen lukt. Om inte annat så för sårets skull. Går det upp blir det ju ett nytt besök med dom felande lukterna.

Låt dom inte fortsätta.

Lycka till, vet hur jobbigt det är när ens små skruttisar plötsligt är såta fiender. Men oftast lugnar det sig efter några dagar.
 
Sv: Hjälp!

Kommer hon att få tillbaka sin vanliga lukt...hon kan ju inte
tvätta sig nu med tratten?

Jättetack för ditt snabba svar..
 
Sv: Hjälp!

Måste hon ha tratten? Kan du ha koll på att hon inte tvättar såret för mycket, så kan du låta henne vara utan tratt. Jag fick inte ens med nån när jag kastrerade Yoga, utan om man märker att dom slickar för mycket så får man köpa en tratt då.
 
Sv: Hjälp!

Hon hade tratt när jag hämtade henne hos vet. Jovisst kan jag
ha koll på henne, att jag inte tänkte på det.. Men så är jag ju
nybörjare oxå.. :smirk:

Nu åker tratten av, tusen tack för din hjälp! :bow:
 
Sv: Hjälp!

Det är nog en säkerhetsåtgärd. Skulle hon börja tvätta sig frenetiskt, så sätt på tratten igen. Eller om du ska iväg och inte kan kolla henne. Yoga klarade sig iaf helt utan och då hade hon en unge som fortfarande diade (ungen var 6 månader).

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Hjälp!

Så där blev det när jag kastrerade min tjej. Hankatten försökte ha ihjäl henne :cry: Fick lämna bort honom till mamma. Anledningen var att Tipex blev skendräktig efter kastrationen och fick mjölk, bäddade och hade "bebisar" trodde hon. Vem vet vilka svordomar han fick höra :angel:
Hon blev bättre efter två veckor, och nu är hon helt normal igen.
 
Sv: Hjälp!

Det har gått bra utan tratt under dagen men jag funderar
lite på hur det blir när jag ska släppa ihop katterna igen..
Vad händer om dom börjar bråka rejält? Kan det vara så att
dom inte kommer att funka íhop igen? Eller kommer dom att
känna igen varandra igen?

Kanske knäppa frågor men jag blir lite orolig.. :( Vill ju
att mina bäbisar ska funka ihop..

Det blir jobbigt nu när jag snart ska lägga mig... VEM ska få sova
i sovrummet hos mig :crazy:

Tack än en gång!
 
Sv: Hjälp!

Usch, jag vill absolut inte lämna iväg nån utav dom.. Skulle aldrig
kunna bestämma vem utav dom som skulle få stanna eller inte..
Jag hoppas att det funkar till slut...

Bor dina två tillsammans nu?
 
Sv: Hjälp!

Nej, hanen bodde egentligen hos min mamma. Min katt, men jag skaffade honom när jag bodde hemma och hade inte hjärta att flytta honom från mammas katthona. Sen skaffade hon en till hankatt så hon hade tre katter. Då tog jag hem honom till min tjej för att hon skulle få sällskap. När det inte fungerade fick han helt sonika flytta hem till mamma igen. Nu har hon dessutom varit tvungen att avliva honkatten, så nu har hon två hanar kvar.
Jag tog hem en tjej från katthem till min gumma, så jag har två nu... De går bra ihop i alla fall.

Tanken var ju att han skulle flytta hem igen ett tag, tills honan slutat med sina "dumheter". Men sen dök den här lilla hemlösa kissen upp i mitt liv, så då fick hon ju sällskap i alla fall.

Usch vad snurrigt det blev :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!

När ena katten kommer hem från veterinären har den med sig främmande lukter och blir kanske inte igenkänd av hemmakatten...

Men det kan gå över!

Verkar de inte närma sig varann kan du köpa Feliway hos veterinären. Det är syntetiska feromoner i en liten dosa som du pluggar in i eluttaget. När feromonerna utsöndras känner katterna välbefinnande. Det skulle kunna hjälpa. Kostar ca 400 tror jag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 587
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Hej! Kan jag hjälpa min katt att försvara sitt ”revir”? Hon är innekatt större delen av året men utekatt när vi är på landet. Hennes...
Svar
6
· Visningar
2 357
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 761
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • VAD ska man bjuda på?
  • Byta nackstöd på bil
  • Högtalare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp