S

Sonita

Ridskolan håller på att förändras, det är helt sjukt.
Att ekonomin är dålig på ridskolan är ingen hemlighet, och de största utgifterna kommer från veterinärbesök pga halta hästar. Varför alla hästar är halta beror på det världelösa underlaget i ridhuset. Det är kommunens fel, och som tur är kommer underlaget läggas om i sommar. :banana:
Det finns ingen som äger ridskolan, utan den drivs som en förening, så att alla medlemmar är "delägare". Sen finns en styrelse, som bestämmer lektionsavgifter, antal lektioner osv. och en ridskolechef som drivit ridskolan i 25 år snart. Det är tack vare henne den ens existerar.
Nu har en person, som inte sitter med i styrelsen men känner de som sitter där, gått till dem(styrelsen alltså) och sagt att hon vill ha bort ridskolechefen.
Styrelsen har disskuterat förslaget och kommit fram till dessa saker:
- All personal ska sparkas, sedan får de söka om tjänsten
- 7 ½ tjänster ska finnas lediga (det är hälften så många som jobbar nu)
- Antalet hästar och elever ska minskas, eftersom att de tror att man tjänar mer på en mindre ridskola.
- Istället för att alla medlemmar ska vara "delägare" ska det finnas småchefer för varje del inom ridskolan.
- Ridskolechefen ska bort.

Det sjuka med allt det här är, att styrelsen inte har någon aning om hur en ridskola sköts. De är bara mammor/pappor till barn som rider och så har de börjat själva. De skulle knappast se om en häst är halt ens.
Personalen har ju inget att säga till om, utan det är vi som sitter i Ungdomssektionen som kan säga vad vi tycker.
Jag är inte så insatt i exakt hur styrelsen fungerar, men nån här kanske har tips eller förslag på vad man kan göra?
Jag är jättetacksam för all hjälp som vi kan få! :bow:
 
Sv: Hjälp!

Borde inte facket ha ngt att säga till om då riskolan sparkar folk på lösa grunder med tanke på att det inte är av arbetsbrist...Värt att höra iaf...
 
Sv: Hjälp!

Jaha, da har dere noe å ta tak i :) . Men jeg må likevel påpeke at at skylde på kommunen for at underlaget er dåligt er lite sökt. Kommunen har vel ingen som helst kompetans på dette området men det har riskolan- som trots ALT låter hästerna gå på detta underlaget!!! :mad:
 
Sv: Hjälp!

Jo, har också tänkt på det. Men eftersom de har chansen att chans att anställas igen kanske det spelar in.
Men jag ska kolla upp det!
 
Sv: Hjälp!

Jo, men kommunen och de som la underlaget fick mycket tydliga instruktioner hur det skulle läggas och SÅ svårt kan det inte vara att förstå.
De missade att lägga dit en gummimatta, vilket gör att underlaget blir stenhårt och spärngstenar som skulle legat under mattan kommer upp när man harvar ridhuset. Kommunen svarar såhär:
- Ja, men hade vi lagt dit gummimattan, hade ni harvat sönder den.
Hade gummimattan funnits, hade ingen behövt harva!
Det är klart att det kan ha blivit ett missförstånd, men då kan de ju försöka samarbeta och hjälpa till att lägga dit gummimattan.
 
Sv: Hjälp!

på våran ridskola är det helt tvärtom typ.
om inte ridlärare X jobbat där så skulle ridskolan varit oordning som tusan. :crazy:

I början av ridskole tiden hade dom ett ridhus på ca 20X40m och visst var det lektioner där, häst som ponnylektioner. 10hästar kunde det vara o så.

Sen fick dom ett större ridhus, men det pågick fortfarande lektioner i det lilla ridhuset (dock enbart ponnylektioner, och om det var tävling; framhoppning) sen tog det kommunen 15 År ( :eek: :eek: ) att bygga ett större ridhus.

Ridskolan ägs också av kommunen, och drivs som en förening.


men liksom;
kan man verkligen avskeda en ridskolechef?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!

Dem kanske kallar det byta ut ridskolechef, men ändå.
Kommunen fick ju tummen ur tillslut, tur det! Även om det tog bra lång tid...

Vi hade ett "ridhus" (påltis kallade vi det) det var 10x25 eller nåt sånt. Helt sjukt litet. och där red vi och hoppade BANA! Den gamla goda tiden.. :smirk:
 
Sv: Hjälp!

Tror inte att gamla äppelvikens ridhus var större, eller... :confused:

Där hölls bl.a. ARK stadkamp i dressyr inne i, hoppningen var ute när det var stadskamp annars inne den med....


För att inte tala om gamla Djurgårdens ridhus på den tiden det låg uppe vid skansen.

Eller Sundbys gamla....

Det finns/fanns massor med små gamla ridhus i och runt Stockholm...
 
Sv: Hjälp!

hela våran ridkola "gjordes om" för 1,5 år sen....
hela personalen sparkades/sa upp sig (inte för att dom ville men till slut hade dom inget annat val..) och allt ändrades.
Vissa saker var bra det kan jag erkänna men det hela sköttes på ett otroligt dåligt sätt.
Vi som brukade vara i stallet och personalen fick veta att styrelsen hade anställt en ny ridskolechef när det stod i tidningen 2 dagar innan hon skulle börja! och samma för halva styrelsen som inte heller hade fått veta något!
Och vi i US hade ingenting att säga till om...vi försökte men blev brutalt överkörda och istället anklagades vi för saker som vi inte hade nån del i och som vi knappt hade hört talas om.

Nu har det visserlogen lagt sig (90 % av alla som var i stallet då har flyttat och nya som inte vet vad som hände har kommit) och det är ganska bra men jag tycker fortfarande att dom skötte "omorganisationen" så dåligt man bara kan....
Du får gärna PM:a om du vill, nuförtiden är jag ganska insatt i styrelsearbete....om vi hade varit det då hade allt gått mycket lättare iallafall det vi kunnat säga till om...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 326
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 155
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hitta tillbaka till varann?
  • Köpa hus
  • 112 Appen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp