Fibusen

Trådstartare
i går ringde det en tjej som har haft sin häst på bete nu en vecka nästan,hennes häst hade börjat hosta och varit lite snorig.. vi kan kalla henne x.

förr förra veckan hade unghästen som går med min unghäst liknande symtom,vi kallar han z.

hur som helst så undrar jag om det KAN vara kvarka eller om det bara är en vanlig liten förskylning?

för det flörsta var ju det att det var z som visade symtom,och han hade hämtas längst ner i sverige i början av juni,där är/var det mkt varmare än här i mellansverige,så han hade bara ren sommarpäls,medans min som jag hämtade här i samma stad hadde MASSA vinterpäls kvar..
dom stog här och gick å beteade och efter 2-3 veckor så hörde jag den andra hosta,så jag tänkte att det var lika bra att hålla lite koll,plus att den natten innan så hade det varit regn och kallt! dagen efter jag var dit så var han snorig i ena näsan.då hade det regnat och varit 0 grader ute. sen två dagar senare så var han så gott som bra,för då hade ju värmen kommit igen!


sen nu i går då,ca en vecka efter att z var sjuk,vart x sjuk,hon släppte ut han på bete i grannstallet,ca 1 km bort,MEN han hade gått med våra unghästar på dagarna innan..
han har ALDRIG gått på bete,är 16 å och det är dem första nätterna han har stått ute.. men han hade oxå snorat lite och hostat en gång.

skulle göras kvarka prov nu i dag,tror ni att det kan vara det? min unghäst har inga symtom alls! borde han inte fått det om han gick med den andra unghästen?

så som sagt,låter det som kvarka,eller är det en vanlig förkylning?? :confused:

ojj,glömde skriva att x flyttade två dagar FÖRE innan z fick symtom..

och om det är kvarka,vad menas med att isolera? ska alla stallas upp då,och stå där inne och vänta på att den sista blivit frisk,eller ska dom gå i hagen som vanligt?

tycker att det är konstigt för som sagt har min inte visat några symtom,inte dom två andra hästarna heller som står i hagen brevid,men har kontakt med x på eftermiddag/kvällen..

jag hoppas för guds skull att det bara är en vanlig förkylning dom fått! för dom hästarna som är friska har/är:

min unghäst: gått på lösdrifft hela vintern,vinter/föl päls kvar
en annan häst: går bara ute på dagarna,alltså inga kalla/råa/regniga nätter
en annan häst: --II--

dom som är sjuka:

Z:,hämtades längst ner i sverige dä dom han få det varmare innan vi han få det här,hade stallats upp och endast gått ute nån natt,ingen skyddande päls kvar,bara tunn sommarpäls

X:har aldrig gått på bete hela sitt liv,fösta nätterna han har fått gå ute på 16 år,kallt och regnit någon natt.

så snälla,vad tror ni? är så orolig!!!
 
Sv: hjälp!

Hej
Min häst har nyligen varit snorig, lite hostig och hes och lite feber i några dagar. Hade kontakt med veterinär som trodde på förkylning men vi skulle ta temp varje morgon för att hålla koll. Vet sa att man kunde känna kvarkaknölar, antagligen lymfkötlar på halsen om de var svullna eller inte. Har känt på henne och det känns fint. Hon mår nu bra.

Den andra hästen blev efter en vecka snorig och lite flåsig hon med. Hon har nu vilat en vecka och mår bra.

Ring och kolla med en vet, det gjorde vi bara för att känna oss lite lugnare. Vet tänkte också på kvarka när vi ringde och bad oss kolla om det fanns någon svullnad, vilket det inte fanns.

Hoppas de blir friska snart!:bump:
 
Sv: hjälp!

ja,ägaren till x hade veterinären ute i dag,och tog kvarka prov,så vi får se om några dagar om det är det eller ej! till min häst så har jag inte tagit ut nån vett,efetsom han varken är hostig,snorig,svullen eller har feber,så han har alltså inga symptom alls... :confused:

nu har även z blivit bättre! hoppas,hoppas att det är en förkylning bara,men för säkerhets skull så åker hästarna inte till något annat stall för att tränas/tävlas,och vi i stallet är mkt noga med kläder och kontakt med andra hästar,så om det nu skulle vara kvarka så får vi hoppas att det stannar i vårat stall bara..:crazy:
 
Sv: hjälp!

tycker inte d låter som kvarka.. Har haft både falsk kvarka och kvarka hos oss och hästarna blir väldigt hängiga! Sen brukar man känna att dom svullnar upp i lymfkörtlarna ganska tidigt om det är riktig kvarka. På den falska tror jag inte dom gör d. Sen får dom tydlig feber ganska snabbt också.. Å snoret är gult och tjockt å rinner hela tiden..

Vid isolering ska man isolera hela anläggningen så att inga hästar får komma ut eller in. Sen bör man ha en plats för friska och en för sjuka hästar. Visar en frisk häst symptom flyttas den genast till den sjuka avdelningen. Hästarna kan gå ute i hagen sålänge det är på anläggningen, men man får vara medveten om att alla platser som de sjuka hästarna har varit på måste rengöras och steriliseras efter sjukdomen så kan vara svårt att få rent en hage t ex.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 583
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 765
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp