Bukefalos 28 år!

F

_Fussy_

Är det nån som kan hjälpa mig ? det är så här att mitt sto ,som förövrigt är jätte snäll å trevlig , har två saker för sig som är väldigt jobbiga ... dels är det att , hon är jätte jobbig att hämta i hagen .. hon springer bara runt mig hela tiden , precis som hon retas med mig , man får lura henne för att få in henne ... men på kvällen när hon ska in ,då hon vet att det finns mat så är det inga som helst probelm! sen så är hon väldigt social , hon klarar sig inte själv i stallet . hon står å gnäggar å dansar runt .. vilket lugnar ner sig efter man stått å pratat å lugnat henne i typ en halv timme ! Finns det nån som vet vad jag kan göra för att vänja bort detta från henne? Snälla hjälp , väldigt,väldigt tacksam för svaR!
 
Sv: HjälP!

I hagen hade jag bara gått efter henne lungt. De brukar ge upp när de fattar att du inte tänker sluta följa dem. Godis kan man locka med då också. (detta tar evigheter men funkar bra)

Och i stallet- hade jag också problem med ett tag. Går ju att helt enkelt ignorera henne- hon måste ju tröttna tillslut. Står du och pratar med henne får hon ju det hon vill-uppmärksamhet. Funkade på min när hon härjade både i boxen och på stallgången och nu är hon lugn- men det var min det :)
 
Sv: HjälP!

När jag läser ditt inlägg så får jag en känsla av att du inte haft din häst så länge. Det känns som att hon testar dig.

När det gäller hagproblemet så håller jag med Belethien. Jag har haft samma problem själv när min häst var ny hos mig. Hon gör så ibland fortfarande men ger sig mkt snabbt. Jag gjorde så att jag avsatte en dag som jag kände att "idag ska jag bara träna att ta hästen i hagen, ingenting annat". Du ska alltså inte känna stress över något som du borde hinna med utan bara lugnt hantera ditt problem. Gå efter henne i hagen tills hon stannar. Det kan ta fem minuter, det kan ta fem timmar. Men ge inte upp! Ta den tiden för det har du igen! När du väl fått tag i henne så sätt på henne grimman, kela lite med henne, ta sedan av grimman igen och gå därifrån.

Om du känner att du har mera tid så gör om det! Till slut lär hon sig att det är inte någon idé för du ger inte upp.

När det gäller stallproblemet så har jag inte så mycket råd att ge. Av ditt inlägg att döma så trampar hon runt för att hon saknar sin flock, hon ser inte dig som ledare. Du har inte befäst ledarskapet. Gör mycket ledarskapsövningar med henne så ska du se att det mesta löser sig av sig självt. Var bara konsekvent.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 546
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 089
Senast: Juli0a
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 524
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 413
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp