TeamVM

Trådstartare
Vilgot har varit väldigt bockig och studsig så länge jag har ägt honom, vi tog bort hans vargtänder och det blev en mycket gladare häst men nu har vi ett nytt problem... :crazy:
I början av sommaren var jag på ridläger, första ridpasset anmärkte ridläraren att Vilgot var väldigt stel, ska väl anmärka att vi då hade ridit lektion för henne i 1 års tid och hon aldrig hade sett honom vara så stel förut. Han var stel till och från hela sommaren och jag har även ridit för 2 andra instruktörer som också tyckte han var konstigt stel så jag fick rådet att linimenta hans bakdel med arnika. Sagt och gjort, han blev bättre och visade inte stelhet men så för ca 2 veckor sedan fick jag avbryta mitt i en dressyrlektion. När vi gjorde volter i trav så kändes han som en träplanka, även instruktören och åskådarna anmärkte detta så jag satt av och gick med honom en stund som avskrittning.
Dagen efter fick jag hjälp av en duktig hästtjej som longerade Vilgot, först utan lnspänning, sedan med inspänningstyglar. När han longerades utan inspänning var han jättestel, men med innspänningstyglarna gick han klockrent i form och jobbade med bakbenen helt utan stelhet. Vi tog bort inspänningen och provade igen= jättestel och när hon bad honom öka traven sparkade han bakut och det tyder ju på att han har ont/inte kan länga sig.
Har bokat tid på hästklinik nästa tisdag för komplett undersökning, men vad kan felet vara?? Jag vill gärna vara lite förberedd liksom :cry:

Snälla hjälp mig!! :bow:
 
Sv: Hjälp!!

Åsikten är väl den, ta hästen till klinik för undersökning. Det man bör intressera sig för verkar vara bakben och ev rygg. Varför jag skriver rygg, utan inspänning verkar hästen få problem medan en inspänning verkar lätta upp lite. Detta får mig att fundera på om din häst sänker ryggen utan inspänning och därför får problem.

Kolla din häst på klinik.
 
Sv: Hjälp!!

Låter som ett klokt beslut att åka in till kliniken!

Min häst var fruktansvärt stel och ovillig till arbete under en period, vi åkte in och han hade låsning i ryggen. Fick behandling av kiropraktor och massage.

En annan häst i stallet började bocka vid ridning i högre form, var ovillig att gå framåt och var allmänt stel och tjaffsig att rida. Konstaterades ks på denna häst samt kotledsinflamation.
 
Sv: Hjälp!!

Ja vi får hoppas att det inte är något allvarligt, han har ju varit väldigt ovillig till att arbeta så länge jag har haft honom (innan vet jag inte) och han har protesterat kraftigt på olika sätt. Alla andra som har ridit/sett honom har sagt att han gör så för att han är lat och dum men jag har anat att det var något annat som var fel och snart får vi reda på vad.
 
Sv: Hjälp!!

Hans ovilja och protesterande kan mycket väl tyda på ont. Speciellt i ryggen. Vissa hästar är så snälla att de inte gör så mycket mer än att protestera lite. Andra hivar av ryttaren omedelbart.

Lycka till på kliniken! Uppdatera gärna här sen.
 
Sv: Hjälp!!

Tack så mycket :laugh: jag kommer självklart att uppdatera efter klinikbesöket!! :)
 
Sv: Hjälp!!

I morgon är det D-dagen, klinikbesök med Vilgot, jag uppdaterar i morgon om någon är intresserad av hur det gick :)
Håller tummarna för att det ska gå vägen :bump:
 
Sv: Hjälp!!

Nu har vi varit på kliniken. Först sprang jag med Vilgot och veterinären longerade honom, sedan böjprov o springa igen. När vet. longerade visade han lite hälta på höger bakben och när hon böjde det benet fick han ont och försökte bita mig :o när jag sprang med honom efter vet. hade böjt de benet så travade han orent.
Vet. misstänkte att hältan satt höjt upp så han fick bägge bakhasarna röntgade men inget hittades, han fick kortison i båda bakknäna för vet. och jag misstänker att han "bollar över" hältan mellan bakbenen. Vi ska på återbesök fredag v.45, tills dess ska han gå i en mindre hage och jag ska leda/tömköra/rida honom i skritt, På återbesöket kollar vet. om han har blivit bättre, isf har vi lokaliserat hältan till bakknäna, om det inte skulle sitta där så ska vi röntga ryggen och se om det sitter där.
 
Sv: Hjälp!!

skönt att du åkte in! Förhoppningsvis så svarar han bra på behandlingen. Jag tycker visserligen att du skulle krävt ryggröntgen direkt så att du slipper fundera över detta.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp!!

Joo, iofs men det är ju bara 2 veckor tills vi ska dit igen och förhoppningsvis blir han bättre av kortisonet :laugh:
 
Sv: Hjälp!!

Kan det vara KS min älskling har?? :crazy::cry:
Jag har lite olika teorier:

*'Hästar med KS behöver hålla i gång hela tiden och arbeta på rätt sätt'.
Vilgot blir faktiskt mer sammarbetsvillig om han får jobba ofta, som tex. på ridlägret i somras. Första dagen på lägret fick jag avbryta lektionen men sedan gick hela veckan galant, red ca 1-2 timmar om dagen då.

*'Vissa hästar med KS bockar mycket/protesterar rejält vid arbete'.
Vilgot gör ju det..

*'Hästar med KS eller annan smärta i ryggen felbelastar sig ofta så att de får ont i andra delar av kroppen också, tex. bakknän.'
Vilgot har ju blivit sprutad i båda bakknäna...

Är jag bara virrig, eller?? :confused:
 
Sv: Hjälp!!

En bra ide är att bedöva den / de leder man gissar på, i detta fall bakknäna.
Rid eller lina sedan för att se om allt är borta. Då är man på rätt ställe. Annars får man fortsätta leta.
 
Sv: Hjälp!!

Han har ju fått kortison i bakknäna, där vi tror hältan sitter.


Till alla: Mer åsikter?!
 
Sv: Hjälp!!

Återbesök på fredag!! :bump: Av en bekant fick jag tipset att be dem ta blodprov o kolla om han har borrelia/erlichia. Tycker ni det låter som en bra idé? Ska vi passa på att röntga hans rygg också?
 
Sv: Hjälp!!

Ja det är nog inte fel och ta blodprov på de. Jag hade en fästing på mig sent som igår. Hoppas ni hittar felet.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 656
Senast: Efwa
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 513
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp