Bukefalos 28 år!

Sv: Hjälp!!

Jag tömkörde Vilgot i dag (enligt vet's inrådan). Han va helgalen bocka, sparka o stegra, han gillar tydligen inte att stå i sjukhage hela dagarna :crazy: han ville bara äta gräs hela tiden och när jag försökte hindra honom från det så hoppa han runt som fan :cry::crazy:
 
Sv: Hjälp!!

det är ju inte så konstigt om hästen går i sjukhage och knappt får motionera:D

Det brukar ge med sig, du ska bara veta vilket elände jag hade med min krake under igångsättningen. usch och tvi. Blev häst av denna också tillslut efter ett antal skutt.
 
Sv: Hjälp!!

Hej! Vår ponny bockade och blev stel vi tog ut vår kiropraktor och ponnyn var då låst i bäckenet, och efter åtgärd av kiropraktorn slutade hon att bocka. Det är ett väldigt bra alternativ.
 
Sv: Hjälp!!

Jo det är ju klart :D
Hoppas att det blir häst av min grabb också :laugh:

gucci_pucci: Ja vad roligt att eran ponny slutade bocka :) alltid kul när saker och ting löser sig :laugh:


Allmänt: Ska jag uppdatera efter återbesöket i morgon? :)
 
Sv: Hjälp!!

självklart! Överdriv gärna lite så att du får en ryggröntgen förstår inte varför de inte kollade det första gången ni var inne.
 
Sv: Hjälp!!

Uppdatering i morgon!! Alla måste läsa :D Ska tjata på dem att de ska ta ryggröntgen :laugh:
 
Sv: Hjälp!!

Det blev ingen ryggröntgen, vet. o jag har uteslutit ryggproblem. Den troligaste orsaken är att han har ont i bakknäna för att förra ägarna gick för fort fram med honom, de började rida "hårt" innan muskulaturen var utveklad och då tog bakknäna stryk. Det kan också vara så att skellettet i bakknäna är förändrad, bakknäna utvecklas sent på hästar, särskilt fjordingar och andra tåliga raser utvecklas sent fysiskt.
 
Sv: Hjälp!!

Vi har en ponny som var mystiskt halt och där var det SI-leden, Rumpan)
Han var halt i båda bak men det var inget på benen, kolla med vet om det kan vara nfr sånt. Eller en ET - vår är helfräsch nu!
:laugh::banana:
 
Sv: Hjälp!!

Det gör ju ingen skada att röntga ryggen, så det kanske vore skönt att göra det, om inte annat för att kunna utesluta att det sitter något där också?
Och så skulle jag ta ut en massör/kiropraktor som gick igenom honom, för om han går fel en längre tid så blir ju musklerna förkortade, och då kan det vara skönt att få dem avslappnade och då även "uttöjda".


lycka till med honom!
 
Sv: Hjälp!!

Jo det skadar visst, det blir ju stora hål i plånboken :p Skämt åsido men han har så bra ryggaktivitet så det kan inte vara något allvarligt fel på hans rygg, dock kan han ha spänningar eller dylikt där eftersom han har gått och haft ont i bakknäna så länge.
 
Sv: Hjälp!!

Hej!
Prova att ta kontakt med en häst-kiropraktor.
Efter att min häst gick omkull i hagen var hon hur stel som helst. Och det blev bara värre och värre. Hon kunde t.ex. inte få med sej bakbenen ordentligt i trav vid ridning/longering på volt. Från att gå klockrent till att inte gå igenom en vet.besiktning på någon vecka. Det var longeringen hon rök på, helt ren under böjprovet, men visade mer stelhet i höger bak.
Jag fick numret till kiron och jag tänkte: "Hey, varför inte? Inget annat har ju funkat!" Då hade jag haft ute massör och provat olika ridövningar utan något resultat över huvud taget.
Kiron kom och behandlade min pålla två gånger med en månads mellanrum, och det visade resultat på en gång. Någon vecka efter att han justerat henne andra gången gick hon rent igen.
Det är värt ett försök i alla fall! :)
Nu har jag ju inte läst igenom alla inslägg, du kanske redan har fått ett svar på vad det är, men du fick ett extra tips i alla fall!
Måste säga en sak till om det här med kiron. Min pålla har så länge jag ägt henne bitit i luften omkring sej när man borstat henne. Efter Krion varit där så var det beteendet som bortblåst!

Lycka till!
 
Sv: Hjälp!!

Vi är ganska säkra på vad det är och vad det beror på, kanske kan testa o ta ut kiro också :)
 
Sv: Hjälp!!

Usch, jag är så jäkla deprimerad nu!! Pga skolan måste jag vänta tills våren att sätta igång honom, fast att jag har fått klartecken att börja skritta om några dagar :cry: Vill ju att min älskling ska bli bra så snabbt som möjligt...
 
Sv: Hjälp!!

varför kan du inte sätta igång honom förän till våren? när du ändå är i stallet för att mocka så lär du väl hinna med att skritta eller tömköra en sväng?

Hästen lär inte bli bättre av att stå ett halvår nu när den är nybehandlad.
 
Sv: Hjälp!!

Jag behöver inte åka till stallet o mocka, min "hästskötare" (morfar:bow:) fixar allt sånt. Anledningen till att jag inte kan sätta igång honom nu är att skolan slutar 15.10 alla vardagar utom onsdag (13.10) och det blir mörkt ute ca kl. 16.00. Jag kan bara rida 3 ggr/vecka (onsdag, lördag och söndag) och der räcker inte, han måste ha fasta rutiner....
 
Sv: Hjälp!!

Fast om du har reflexer på er så går det ju att rida i mörkret också.... Jag red i mörkret hela min skoltid på vintern, och visst, det är inte kul, men det går.... Och ska man bara skritta så är det ju inga större problem...
Och så kan man ju alltid gå med hästen om den blir "galen" av att sättas igång efter vila...

Annars kanske du kan skaffa en medryttare som kan hjälpa till?
 
Sv: Hjälp!!

Jovisst går det att rida i mörkret, men jag kommer absolut inte få göra det. Inga medryttare, ena tjejen kom aldrig tillbaka och den andra stuka foten så INGA medryttare!!
 
Sv: Hjälp!!

Nu har vi fått fakturan från kliniken. Diagnos: Gonit BB
Han fick Celestona, Dolorex och Sedivet, vad är vad??
Ska iaf. rida första gången på lördag!! :banana::banana::banana::bump:
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 663
Senast: Efwa
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 627
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 945
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp