L

lota

Min syster ska köpa sin första hund, en schäfervalp. Jag personligen tror inte att det är rätt hundras för henne då jag har uppfattat det som att schäfrar är ganska krävande och jag är inte säker på att hon vet vad hon ger sig in i. Jag skulle därför vilja ha hjälp med att hitta en ras som skulle passa henne bättre.

Hon vill ha en sällskapshund, men ändå ingen soffpotatis. En som orkar med på springrundor och liknande, hade ju varit superkul om man hade kunnat ta med den på ridturer! Han eller honhund, vad är "bäst"? Sen är det ju önskvärt från min sida att den inte fäller så mycket päls:angel:


Så ja.. finns det någon hund som passar in på dessa kriterier? :confused::p
 
Sv: Hjälp!

Jag tycker inte att man skaffar schäfer (lr bruksras öht) om man inte har tänkt hålla på med bruks lr aktivera hunden på liknande sätt. En schäfer kräver en hel del, och jag tycker inte att det räcker med att hänga med på springturer och kanske följa till stallet ibland.
Föreslå att hon kollar på en sällskapshund istället. Det finns en hel uppsjö av raser som skulle trivas ypperligt av det du beskriver.
Sen beror det ju lite på hur hunden ska vara till sättet, utseendet osv.
Pudel tycker jag är rätt mysiga hundar, finns i alla storlekar och är pigga på det mesta. Pälsen kan man hålla kortklippt om man vill. Dessutom så det ingen direkt krävande ras.:grin:
 
Sv: Hjälp!

Tack för ditt svar! Jag misstänkte också att det inte skulle räcka till.

Tyvärr tilltalar inte pudelns utséende varken mig eller min syster. Du har inga andra förslag? :)
 
Sv: Hjälp!

Du får ge lite mer att gå på isf, vad tycker hon om för utseende och vad har hon för kriterier på hunden? Stor/liten/mellan, färg, päls osv?
 
Sv: Hjälp!

svarar båda*

Den ska vara mellan-stor, färg spelar ingen roll. Lång eller korthårig spelar heller ingen roll. Jag ser gärna att den inte fäller så mycket, inget krav dock. Pälsen ska inte vara alltför svårskött. Vet inte om hon tycker om något speciellt utséende sådär men bulldogs, mopsar, kinesiska nakenhundar och pudlar då tycker hon inte om utséendemässigt. Hjälpte detta eller behövs det mer?
 
Sv: Hjälp!

Säger som er anndra, schäfern är en brukshund som gillar arbete.

Dock så behöver alla hundar oavsätt ras även mentalt arbete.

KL
Ni som menar på ras av sällskapshund? vad menar ni då??
De som slår mej, schäfern är en prima sällskaps hund, så som alla raser om dom får sin mentala aktivering tillgodosedd.
Individer är olika, så som många tycker, Golden är en bra sällskapshund, men även dom kräver aktivernig, tid å jobb, fast de är väl så, de finns dom som nöjer sej med mindre, å dom som kräver betydligt mer.

Lycka till med rasval hoppas ni hittar nått som passar.:bump:
 
Sv: Hjälp!

Man delar in hundraser i olika grupper t.ex. vall/boskaps/herdehundar. Om man går in på SKK's hemsida så består grupp 9 av hundraser som går under kategorin "sällskapshundar". Det finns med andra ord hundar som lämpar sig bättre för enbart sällskap än andra. ;)

Schäfern behöver arbeta betydligt mer än till exempel en papillon (som räknas som en sällskapshund enligt SKK).:laugh:
 
Sv: Hjälp!

Fast har man otur, så kan nog en hyperkrävande papillon oxå stötas på. :D

Men jag förstår poängen. :laugh:
 
Sv: Hjälp!

svarar båda*

Den ska vara mellan-stor, färg spelar ingen roll. Lång eller korthårig spelar heller ingen roll. Jag ser gärna att den inte fäller så mycket, inget krav dock. Pälsen ska inte vara alltför svårskött. Vet inte om hon tycker om något speciellt utséende sådär men bulldogs, mopsar, kinesiska nakenhundar och pudlar då tycker hon inte om utséendemässigt. Hjälpte detta eller behövs det mer?

Låter lite som ni menar de mindre pudlarna, har ni sett Stor Pudel?
Annars finns det ju mängder att välja på bland sälskaps hundarna, låna en bra bok på bibblan och när ni hittat någon som ser intressant ut, kolla upp den på rasklubbens hemsida tex.:idea:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 853
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 215
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 750
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp