*Hjälptyglar förr och nu*

Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

*kl* Jag är inte emot graman helt och hållet. Men jag anser att att man bör uppfylla vissa kriterier och man måste lära sig att rida med graman först inte bara slänga på den och tro att allt löser sig. För att få rida på graman tycker jag att man ska:

*Ha kunskap nog att kunna rida en häst i korrekt form med bakbensaktivitet och och ryggaktivitet och kunna skilja på en korrekt form och "bara böja nacken"
*Vara tillräckligt balanserad i sin sits för att kunna inverka bra och kunna vara stilla i handen samt kunna länga och korta gramanen utan problem. Man ska oxå kunna känna när den behövs längas och kortas
*Ha förmåga att verkligen rida igenom hästen när man har gramanen på inte bara sitta och åka med och tycka att det är bekvämt.

Klarar man av det första lär man inte behöva graman särskilt ofta mer än vid vissa tillfällen (starka hästar, felridna, busiga hästar eller igångsättnings hästar) När det gäller nr 2 så kan många inte kontrollera en extra tygel och drar omedvetet ihop gramanen så att den blir kortare och kortare= inte bra. Nummer tre är viktigast, har sett många sätta på en graman och sen åker på snålkjuts på den, helt meningslöst. Meningen är att man ska ha en hjälptygel tillfälligt för att stärka hästen och komma förbi problemen. Sitter man bara och åker så kommer problemen tillbaka så fort gramanen åker av. Bortkastad tid!

För mig är en graman (eller annan hjälptygel) ett tillfälligt hjälpmedel (med betoning på hjälp) som ska användas just när man inte kan lösa det på ngt annat sätt. Inte en genväg eller ett sätt att göra det enkelt och bekvämt för ryttaren. Hjälptyglar är till för de hjälplösa!

Att rekommendera vem som helst att använda graman tycker jag inte är ngn bra ide. Ska man göra det så ska man veta hur personen rider och veta att de kan behärska den. Och egentligen ska ingen annan än tränaren bestämma sånt och denna ska övervaka och se till att det blir rätt. Att som tjejen i TS inlägg säga till vem som helst att använda graman är direkt oansvarigt. Hon är en förebild och folk ser upp till henne, hon vet ju inte om personen ifråga behärskar gramanen. Det kan vara en väldigt grov hjälptygel om den används fel.

Jag är som sagt inte helt emot använadet av hjälptyglar men man måste först och främst behärska dem (och gör man det är man antagligen duktig nog att klara sig utan) och kunna skilja på när hästen arbetar korrekt och när den inte gör det. Kan man inte åstadkomma en förbättring så att hästen sedan fungerar utan hjälptygel så ska man inte använda ngn hjälptygel. Att rida på graman varje dag för att inte ryttaren kan rida hästen i form annars är i de flesta fall enbart lathet hos ryttaren. Som sagt hjälptyglar är till för de hjälplösa och ska vara en tillfällig hjälp inte en konstant lösning.
 
Senast ändrad:
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag upplever det som om många människor har för bråttom att komma någonvart med sin pålle att de gärna "fuskar".
De betslar upp onödigt mycke och stoppar på en massa hjälptyglar.
Det är inte så att jag är helt emot hjälptyglar om de används på rätt sätt!!!!!!!
Tyvärr missar många hur man använder dem rätt.
Har sett prov på alla typer....
Vet en som red sin häst på thiedemantygel hela tiden, för annars kunde hon inte stanna sin häst.
Ganska ordentligt inspänd dessutom. På ett sätt är ju gramanen bättre, för där kan man ju släppa efter, det funkar ju inte på thiedeman.....
Därför ogillar jag thiedeman, för aven om du stäpper efter på tyglarna, så är ju hästen ändå inspänd. Du kan alltså inte låta hästen sträcka ut sin hals om du inte tar av den, vilket denna personen aldrig gjorde.
Tyckte att det var väldigt taskigt mot hästen
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag är för graman (om man använder den rätt) men som du skrev så är thideman "låst" och man kan inte reglera den nnär man rider så den är jag MOT, den och "gummisnodd" borde man inte använda! (i min mening)
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag har lovat mej själv att inte skriva i gramantrådar:cool:

Men jag tycker det har använts väldigt mycket i perioder i alla fall sista 25 åren, först mest hoppryttare (och fortf) men nu även mycket på stora dressyrstall tex efter vad jag hör och även sett lite, det har gått i vågor men nu verkar det högmodernt igen....

Enda skälet jag egentligen kan acceptera är ren säkerhet för ryttaren. När det verkligen kan vara farligt vid uteritt för ryttaren eftersom det ger bättre kontroll. Tex på helt opålitliga hästar om man nu ska rida ut på dem....
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag vet ett hoppstall med några hästar som är eliten i hälen, om man kan formulera det så.
De som har hästar inackoderade där och ägarna ät mkt erfarna.
De brukar använda gramman lite då och då om dom skulle behöva.
Aldrig om hästen i nte blivit riden på länge och så.
Dom vet vad dom håller på med, och jag tycker det är ok för dom använder den på rätt sätt.

Själv har jag aldrig användt en gramma, men det kommer väl en dag då jag provar.
Jag försöker alltid rida mig in i hästen (om man nu kan formulera det så) och hitta bra lösningar på problem och hjälp tyglar står sist på listan förutom matringal när man hoppar t ex.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Jag är för graman (om man använder den rätt) men som du skrev så är thideman "låst" och man kan inte reglera den nnär man rider så den är jag MOT, den och "gummisnodd" borde man inte använda! (i min mening)

delvis kl.
thidemanntygel är INTE låst utan ryttaren har full möjlighet att ge hästen eftergift för att lägga ner formen eftersom den sitter i tyglarna som ryttarens händer styr... pricis som gramanen. om dessa båda tyglar används så som avsetts av ryttare som lärt sig använda dom så är det väldigt bra hjälptyglar för en massa olika korrigeringsproblem. dessutom en "livlina" för såväl häst som ryttare vid olika typer av istadighet tex.

graman och thideman är ju mest för att få ner formen på hästen eller få den att mjukna någonstans...ett syfte...

gummisnodden är förkastlig då ryttaren inte kan lägga ner hästen eller ge full eftergift och hästen oftast lär sig att släppa bettet och knäcka av för att komma undan inverkan. inte ens en elithäst går ett helt ridpass i hög form utan eftergift...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Enda skälet jag egentligen kan acceptera är ren säkerhet för ryttaren. När det verkligen kan vara farligt vid uteritt för ryttaren eftersom det ger bättre kontroll. Tex på helt opålitliga hästar om man nu ska rida ut på dem....


:bow: men även vid korrigering på tillridningshästar i manege el. paddock med div. olater och istadighet, då är det en bra livlina för både ryttaren och hästen som ofta skadas svårt när det slår runt..

är man rädd om sin hälsa rider man inte ut en sådan häst innan den är välriden/samarbetsvillig.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

På ridskolan finns det en häst som när den kom inte var speciellt hanterbar. Vid ridning kunde han helt plötsligt välja sin egen väg, och då hade man noll kontroll. Detta medförde att folk blev avkastade, stegrade med och upphängda i trädgrenar. (obs, vi som tränade hästen, den gick inte lektioner med ponnyungar liksom). Då satte ridläraren på en graman, som vi hade som nödhjälp när hästen blev totalt knäpp. Nu var det länge sedan en hjälptygel kom i närheten av den hästen, och den är en underbar hopponny med kapacitet. Så på något vis lyckades vi, med denna vildhäst. Från totalt opålitlig till en liten älskling. Så IBLAND är det helt okej med hjälptyglar, men det vill förstås till att man vet hur man använder den.
Ska tilläggas att ridskolan så gott som ALDRIG använder hjälptyglar, utan där körs det på naturlighet i stället.

Så jag håller med flashlight och hillevie.
Bra livlina, IBLAND.

Jag tycker att hon som rekommenderade graman kanske borde tipsa om en bra och trevlig tränare, det är kanske bättre investerade pengar?
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Är inget direkt fan av hjälptyglar, har ridit på gummisnodd, martingall och gouge.
Gummisnodd så tkr jag bara hästen blir stel och tar stöd i gummisnodden, går gärna bakom. Gouge lite lika går gärna bakom.
Martingall har jag på min häst nu, just för att i galoppen kan hon bli väldigt studsig och spänna sig, och eftersom hon nästan hållit på och nockat mej med huvudet så försöker i undvika det genom att ha martingallen. Och det är en grej vi tänkt ha tills hon orkar balansera sej bättre i galoppen och slutar emd studsningarna.

Förra ägarna sa att vi kunde rida henne på graman i galoppen för att hjälpa henne, men känner inte riktigt att jag har den kunskapen att kunna rida på graman, och ser ändå inte på mej själv som en nybörjare.

Anledningen att många rider på typ graman tror jag är just att de tror att hästen jobbar bättre och går i form :crazy: Jag kunde oxå ha slängt på en graman på min häst när vi köpte henne för 3 månader sen, men hon orkade inte jobba riktigt då, och gör det inte än heller i trav och galopp.
Nu efter 2-3 månader har hon börjat orka jobba i form i skritt längre stunder :D, coh hellre att det får ta den tiden och hon verkligen orkar, än att man försöker tvinga dem till något de inte är redo för...

Det blir inget bra resultat i slutet...
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

EN FRÅGA TILL ALLA

Tycker ni det är okej att använda graman på unghäst som bockar,stegrar osv om ryttaren inte kan kontrollera hästen och flyger av ? ( bara en frågeställning. emot hjälptyglar förutom martingal)
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Skulle först kolla så att hästen inte har ont och att utrustning passar.
Sen har inte jag någon erfarenhet av att rida på graman, så att om det är bra tta göra det lr inte i det tillfället vet jag inte....
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Är själv lite emot hjälptyglar som ska få hästen "i form". Hos medryttarhästen använder jag martingal som sitter fast i förbygeln vid hoppning och ibland vid uteritt, då han tycker om att gå med huvudet rakt upp och flema m.m. De andra hästarna har nästan ingen av dem martingal eller liknande. Graman vet jag knappt vad det är och har aldrig använt det och tycker att det verkar onödigt.

På ridskolan jag rider 1/ggr vecka rids en av de stora hästarna med alldeles för hårt inspänd martingal. Hästens huvud tvingas ner. Och så var det en tjej som jag känner som berättade såhär:
- Jag rider min medryttarhäst med graman för att hon har ganska svårt för att arbeta på tygeln.
Jag svarar:
- Min medryttarhäst har ganska dåliga ryggmuskler så vi typ klättrar mkt och så, han har också svårt att arbeta i rätt form på grund av det.
Hon igen:
- Men använd graman det är det den är till för.

Det verkar lite som att hon tror att graman är en inspänningstygel (som det kanske är, eller?) men det verkar ju konstigt att man ska rida med det och tvinga ner hästen när den är dåligt musklad :eek:
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Det verkar lite som att hon tror att graman är en inspänningstygel (som det kanske är, eller?) men det verkar ju konstigt att man ska rida med det och tvinga ner hästen när den är dåligt musklad

Vilken härlig attityd till hästen du har :bow:

Är den dåligt musklad som du skriver ska man i första hand bygga. Sätter man på graman på en omusklad häst som bara drar ner huvudet och låter resten av kroppen vara HELT opåverkad :eek: tom om man har otur- gör gramanen att hästen sänker ryggen..... det är bara bra ridning som kan påverka kroppen och få den att arbeta med rygg, överlinje.
Jag tycker jag att det är snudd på djurplågeri :mad: att ersätta bra ridning- dvs låta bli att bygga muskler = klättra el tömköra och bara sätta på en graman.

DET står jag för !
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

EN FRÅGA TILL ALLA

Tycker ni det är okej att använda graman på unghäst som bockar,stegrar osv om ryttaren inte kan kontrollera hästen och flyger av ? ( bara en frågeställning. emot hjälptyglar förutom martingal)

Det går faktist inte att svara på riktigt så här över ett forum.
Det första jag skulle göra det är att se till att en erfaren och utbildad remontryttare skulle sitta upp. Tillsammans med denna skulle jag diskutera vidare utbildning eller att ta hästen till klinik för utredning om remontryttaren misstänker skada.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Du tänker rätt :) Har hästen inga muskler är det väl ganska självklart att hästen inte orkar jobba i en bra form? Men vissa verkar ju inte förstå det :crazy:
Har haft min häst i 3 månader nu är ett 5 årigt fullblod som gått på banan tills för ungefär 8 månader sen och är först nu den här månaden som hon har börjat orka jobba längre stunder i skritt i en bra form, traven börjar även komma mer och mer :)
använder martingall på henne, för att hon nästan kan nocka en i galoppen annars, men tror inte att en graman skulle hjälpa henne alls...
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

fortfarande bara en frågeställning (inget jag har problem med)
Om hästen är fullt frisk,duktig ryttare rider som ridit flera busiga unghästar.)

Sett att många rider med olika hjälptyglar på unghästar :eek: jag har erfarenheten att man komemringen vart med hjälptyglar dock vid säkerhetsrisk för ryttaren om det är okej ? jag vet inte om jag hade släng tpå det eftersom jag är emot hjälptyglar.
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Förra ägarna sa att vi kunde rida henne på graman i galoppen för att hjälpa henne, men känner inte riktigt att jag har den kunskapen att kunna rida på graman, och ser ändå inte på mej själv som en nybörjare.

Vad du är klok :bow:
Tänk om fler hästägare har din insikt och respekt inför hästen :love:
 
Sv: *Hjälptyglar förr och nu*

Nä, du har rätt !! Man kommer ingen vart med tvång = graman. Risken finns att hästen tvingas att bara lyda för att sen bli 100 gånger värre när man tar bort gramanen och då ligger man dåligt till !
Om jag skulle tycka något i frågan så kan man sätta på ett fegsnöre = halsring att hålla i och kanske en martingal bereoende hur unghästen gör, köra ner huvet = ej martingal, knocka ryttaren = martingal löst.
Sen kan man longera innan så hästen får rasa av sig lite energi först.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 393
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp