Hjälptyglar vid longering?

R

RebeckaKihlberg

Vilka hjälptyglar har ni när ni longerar?..och varför just den hjälptygeln? :confused: :)
 
Unghästar med chambon för att de ska söka sig framåt nedåt.
Äldre hästar inspännngstyglar eller halsförlängare beroende på vad som behövs. halsförlängaren går att spänna mellan benen om man har en stjärnkikare...
 
Jag har inspänningstygel på yttersidan och sen drar jag longerlinan genom bettringen och till gjorden på andra sidan . Då kan man ställa hästen lite :)
Funkar bra för mig i alla fall
:bump:
 
jag har halsförlängare på min ponny o det funkar bra för mig.
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
 
chambon är klart överlägset på yngre hästar och på de som gärna springer med huvudet uppe i vädret. ibland använder jag också vanliga inspänningstyglar, halsförlängare eller delade gramantyglar som fästs i sadeln, men det senare ska endast användas på utbildade lite äldre hästar.
 
Inga. Jag tar mig tiden att lära dem arbeta i rätt form utan i stället, för det har jag igen senare.
 
Innan hade jag oftast chambon som oftast funkade jättebra MEN nån gång när hon försökte dra upp huvudet drog chambonen henne i munnen o trycker mkt över nacken, hon va helt enkelt inte tillfreds med den hjälptygeln, så numera har jag inspänningstyglar, funkar mkt bättre.
Har dock inte alltid hjälptyglar, o inspänningstyglarna är bara löst spända, hon går bra ändå :)
 
Oftast inga alls, men det händer att chambonen åker fram ibland. Bra om man vill ha hästen lång och låg. :)
 
KAPSON!!
det bästa man kan ha.
Hästen får en lång och lågform.
Innan hade jag inspänningstygler, emn provade kapso och nu är det bara det som gäller och lite lösliongering. Gör att hon lyssnar mkt bar på mig, och får en naturlig "gymnastisk" form. Toppen
 
Oftast har jag vanliga inspänningstyglar med gummiringar. Det är det som är tillåtet att longera med på tävling och därför blir det att man tränar hästen med dem.

Jag anpassar valet av hjälptygel beroende på hur hästen går och hur den beter sig.

Har vid olika tillfällen valt gramantygel, gummisnodd, chambon beroende på situationen.
 
Jag använder alltid bara kapson när jag longerar, och har inga hjälptyglar. Jag tycker som Svea att det är bättre att lära hästen bära sig rätt på egen hand. Kapsonen är ett ypperligt redskap för det!
Jag 'motionslongerar' aldrig min häst, utan använder longeringen som ett komplement till skolningen från ryggen. Eftersom kapsonen verkar direkt på nosryggen så är det lätt att visa hästen vägen till korrekt böjning med mycket fina hjälper, och utan att dra hästen inåt och försätta den ur balans, som det lätt kan bli när man longerar i bett.

Det är lätt att förstå varför om man gör följande enkla övning:
Fatta med tummen och pekfingret över din egen näsrygg, och låt handen vända ditt huvud i riktningen av en tänkt volt. Känn var lätt det är att förstå vad den hjälpen betyder. Så inverkar en kapson.
Nyp nu försiktigt ett tag om din ena kind nedanför kindbenet med samma hand och styr ditt huvud längs samma tänkta volt och känn att det inte blir en lika tydlig hjälp, och dessutom kan den kännas som om den försöker dra en ur balans inåt om man förstärker den.

Eftersom jag tror på skolning genom böjning så är såklart ett hjälpmedel som så tydligt som det första exemplet kommunicerar böjning till hästen överlägset! Jag longerar också på en ganska liten volt, och fokus ligger på övergångar (skritt, trav, halt), ökning och minskning av volten och att hästen ska bära väl med inner bak. Jag använder dressyrspö som förlängd arm, aldrig till allmän 'påskjutsning'. Jag byter varv ofta. Jag står still, och har rensat upp i kroppsspråksträsket, så att jag bara använder hjälper när jag vill ändra något, och har en tydlig neutralposition när jag inte inverkar. Sedan jag började longera på det här sättet så har hästen blivit väldigt koncentrerad och om jag går ut i hagen med kapsonen så kommer hon fram med spetsade öron.

Fast i början blev jag helt trött i huvudet efter bara en liten stund av att kontrollera mitt kroppsspråk och hjälpgivning så jag inte blev för flaxig och otydlig :p

En sak jag inte har lyckats med än, i det här med konsekvent hjälpgivning, är att låta bli att säga 'bra' när det är bra... jag har alltså bestämt att byta ut det mot 'rätt' för att annars är det för likt både 'trav' och 'sakta av' och det händer ofta att hon missförstår mig. Men det bara slinker ur mig innan jag kan hejda mig!!
:angel:
 
Själv så har jag bara användt inspänningstyglar & gummiband...gillar inspänningtyglar bättre.
Håller på att lära ponnyn galopp på komando..har kört helt utan hjälptyglar på honom ..just för att bara lära in komandot så de sitter bra.

Men med tiden kommer jag "spänna in honom" och funderar då på vad för hjälpmedel jag ska använda....kan tillägga att de är en shettis....så min fråga....vilket hjälpmedel?
 
har inspänningstyglar.
Har också funderat på det där med bra och rätt.
Håller med om att det låter för lika trav och sakta av.
 
Inspänningstyglar med gummiring eller resår.
Det för att då kan jag spänna inner lite mer så hästen blir ställd åt rätt håll.
 
Hej!

Efter att ha lärt känna en underbart duktig vetrinär som hjälpt mej med just longeringen använder jag inget mer än pisk, träns och longerlina och pållan har aldrig (oavsett tidigare inspänningar)jobbat på bra som nu i longeringen! Jag har inga planer på att spänna in henne igen, då jag lärt mej ett sätt som fungerar bättre och som hon jobbar av och inte bara knäpper av i nacken med.. mvh/ Lavinia som ska åka och träna idag..jippie!
 
Chambon är det bästa tycker jag. Den hjälper hästen genom att visa vägen genom tryck på nacken OM hästen kör upp huvudet. Den hänger helt löst när hästen sänker nacken och den löper fritt så att det inte blir stumt. OBS hästen ska inte dra in näsan utan endast sänka nacken)
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 085
Senast: Badtz Maru
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: Tossa90
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 394
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 300
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp