Hjälptyglar vid longering?

Jag tömlongerar hellre utan tillägg. Då får man stöd på
ytter och kan ställa med inre.

Men innan jag lärde mig det så använde jag halsförlängare.
 
Jag använder inspänningstyglar och det funkar bra för mig! :banana:
 
Jag personligen brukar inte anävnda någon som helst hjälptygel vid longering...men om jag loogerar åt någon annan gör jag det på ägarens villkor...
 
Man lär hästen framåtdrivande hjälp för spö/röst/kroppsspråk. Spårar hästen som den bör i framåt/nedåtsökningen så får man till en riktigt trevlig form. Inte alls särskilt svårt faktiskt, om man känner hästen och vet vad man gör.

Man kanske inte kan få hästen att gå i världens mest samlade form, men man kan få till en trevlig sökning framåt nedåt i alla fall. Och det är ju det alla eftersträvar med sina gummisnoddar och chamboner. :angel:

Däremot tycker jag chambonen är berättigad om man inte klarar att uppmuntra hästen att gå i en form som inte gör mer skada än nytta.

Jag tycker att man ska vara medveten om att hjälptyglar är till för att hjälpa ryttaren/den som longerar och inte hästen. Vet man det så tycker jag hjälptyglar är berättigade.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 090
Senast: Badtz Maru
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 876
Senast: Tossa90
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 396
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 301
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp