Hjälp!!! Att spänna en nosgrimma...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare susekl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 629
S

susekl

hur svårt kan det vara att få det rätt? Uppenbarligen grymt svårt för mig jag får aldrig det rätt.:crazy: Vilka typer av nosgrimmor på träns ska vara spända ovanför bettet respektive nedanför? Hur ser man skillnaden?. Jag har ridit jättemycket när jag var yngre och nu börjat på ridskola igen. Har tittat i gamla böcker jag har och googlat en del men hittar ingen bra förklaring. Så pleeeeeease om någon har en bra länk, boktips eller förklaring så fram med den. Skulle bli mycket tacksam:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp!!! Att spänna en nosgrimma...

Nosgrimmor ovanför bettet är sk "engelsk nosgrimma". Den ska även gå innanför sidostyckena!

På en aachengremma finns det dels en engelsk (som spänns som ovan) och en tunnare rem som spänna utanför och nedanför bettet!

Tack för svaret, det klarnade lite! Men vad heter de som bara har en rem som ändå spänns nedanför bettet då?

Här är en av de första länkarna som dök upp när jag googlade på nosgrimma. Den visar de vanligaste varianterna och hur man ska spänna dem.

Edit: Länken är i ordet Här.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaren båda två, men du glömde skicka med länken emmath

Här är en av de första länkarna som dök upp när jag googlade på nosgrimma. Den visar de vanligaste varianterna och hur man ska spänna dem.

Edit: Länken är i ordet Här.

Tack för det, är inte så van vid att folk länkar utan att stryka under länken bara. Bra sida förövrigt, konstigt att jag inte hittade den själv. Nu har mina grumliga kunskaper från förr fått sig en uppfräschning.:) Förhoppningsvis gör jag rätt imorgon på ridningen då, vi gör iordning hästarna innan lektionen.

Annars är det väl bara att fråga din lärare så hjälper h*n dig säkert.

Bra länk!:)

MEN!!!
Att klämma in ett finger under nosgrimmorna känns ganska tight. Det är bättre med minst 2 fingrar, och så har det ju alltid varit enligt "den gamla skolan"...

Det känns rent allmänt som att det hela tiden går mot att nosgrimmorna ska spännas hårdare och hårdare, och att hästen till varje pris ska hindras att gapa. Det är synd, tycker jag!

det reagerade jag oxå på, ett finger :crazy: huga stackars pållar, minst två helst lösare.

Jo hon har visat mig men det tycks inte fastna liksom:crazy: så jag tänkte att med några bilder så kanske det blir lättare att se skillnaden för då kan jag ju studera de i lugn och ro.

jag har hört att den ska spännas så hårt man kan, annars gapar hästen och det får absolut inte ske.

:eek: Aj stackars häst om det kommer en stor stark karl å spänner nosgrimman...

rider utan nosgrimma. funkar alldeles utmärkt på både unghäst som gammal (4 och 19)

Då borde man istället fundera på varför hästen går och gapar, om det är något som den är missnöjd med.

Kom förresten på ett bra "tänk"!:)

*En nosgrimma spänns aldrig utanpå sidostyckena, så sitter den såpass högt upp så ska den spännas innanför.

*Alla remmar som hamnar nära mundelen på bettet ska ligga utanpå/nedanför bettet, för att förhindra skav och nyp.

Verkar det funka att tänka så?;)

jag har hört att den ska spännas så hårt man kan, annars gapar hästen och det får absolut inte ske.

Jag hörde en mamma förklara för dottern en gång att "man måste spänna åt jättehårt, annars gapar hästen och då måste ryttaren dra hårt i tyglarna för att kunna styra och det är ju inte särskilt snällt mot hästen".....:confused: Mamman i fråga syftade då på både aachenrem och nosgrimma som hon dragit åt så hårt att hästen inte kunde andas. Kunskapen är stor på stockholms ridskolor:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt... 2
Svar
38
· Visningar
4 270
Senast: Efwa
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 442
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Äntligen börjar det kännas bättre på jobbet. Jag tror att jag kan säga nu att jag har förflyttats från ”ny-på-jobbet-ångest”-fasen till...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka