Hjälp!!! Att spänna en nosgrimma...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare susekl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 629
Sv: Hjälp!!! Att spänna en nosgrimma...

Jag tycker det är precis tvärtom. Nuförtiden är det vanligt med nosgrimmor som är väldigt löst spända. För 15 - 20 år sen eller mer såg jag mycket oftare nosgrimmor som satt alldeles för hårt. Många plockar av dem helt nuförtiden också. Det verkar som vi ryttare generellt går mot en mjukare, mer human linje gentemot hästarna. (det är vad jag ser runt omkring mig alltså)

Jo, det finns ju såklart den sidan också.:)

Men jag vet själv att när jag började på ridskolan, en "modell äldre" så var det engelsk- eller remontnosgrimma tillsammans med tjocka tränsbett (hm, kanske inte så bra iofs...;) ) som gällde, med minst 2 fingrar mellan. Vi små fick sätta in 3 fingrar.:)

Bytte sedan till en annan, lite "tuffare" ridskola, och där fick man lära sig att hästen absolut inte skulle gå omkring och gapa. Aachengrimma var standard, och den som inte dragit tillräckligt hårt inne i stallet fick hjälp av ridläraren i ridhuset...:o

Och så ser det ut bland de flesta privatryttare i min omgivning. Man kanske inte drar åt för kung och fosterland, men gott och väl tills det tar stopp. Inga fingrar under, alltså...

Det gäller såväl trav- som ridmänniskor, men speciellt de som rider dressyr. :crazy:

Hoppas att ingen känner sig påhoppad nu, men det här är vad jag ser och upplever.:idea:

Då borde man istället fundera på varför hästen går och gapar, om det är något som den är missnöjd med.

Min tränare säger att en häst som gapar antingen inte trivs med bettet eller så drar man den för hårt i munnen.

På vår första träning plockade hon av snokremmarna på våra träns och kollade så att det var TVÅ fingras bredd tillgodo mellan nosgrimman och häst.

Detta för att hon skulle se snabbt när vi tog för mycket i tyglarna!

eftersom jag är van med småbarn och ponniesar brukade jag säga till barnen när de var små "två vuxenfingrar eller fyra barnfingrar" :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt... 2
Svar
38
· Visningar
4 270
Senast: Efwa
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 442
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Äntligen börjar det kännas bättre på jobbet. Jag tror att jag kan säga nu att jag har förflyttats från ”ny-på-jobbet-ångest”-fasen till...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka