Hjälp Ericsson aktier.

Bukefalos 30 år!

MJLee

Trådstartare
Följande är problemet. Min mamma får varje (?)kvartal 850 kr i aktieutdelning från Ericsson. När jag frågade henne om det har hon ingen aning om hur många aktier hon har och var de eventuellt är. Hur sjutton tar jag reda på det? Är det någon som har Ericsson som vet ungefär hur mycket aktier som en avkastning på 850 kr ger?

Ericssons senaste utdelning var 1,42 kr/aktie. De har haft utdelning 2ggr/år sen 2020 så inte kvartalsvis.

Nästa fråga. Om mamma vill sälja dem men har noll koll på var eller hur de finns, hur går man tillväga?

Alltså det enda hon vet är att hon får avkastnin
Det borde finnas uppgifter i hennes inkomstdeklaration angående utdelningen. Har hon kvar den senaste?

Det borde finnas uppgifter i hennes inkomstdeklaration angående utdelningen. Har hon kvar den senaste?

Min mamma har inte inkomstdeklarerat på 15 år eller så. Hon är utflyttad från Sverige sedan 1985. Och hon har absolut inte någon koll på var den eventuella deklarationen finns.

Har din mamma någon bank i Sverige? Får hon utbetalat pension eller så från Sverige. Jag skulle börja där. På 80-talet var man mycket mer beroende av direkt kontakt med banken för att köpa/sälja aktier, så det känns mest sannolikt att hon hade sina bankaffärer i en och samma bank. Avanza och liknande nätbanker som riktat sig mot småsparare idag, fanns ju av naturliga skäl inte då :)

Svarar alla. Hon har Nordea och har haft sedan hon var barn. Jag har ett medanvändaravtal men vet inte vilka befogenheter jag har. Jag behöver verkligen en generalfullmakt men lite svårt när hon bor i Kenya. Kanske Nordea kan hjälpa mig med att om hon skriver under en bankfullmakt av något slag, det bevittnas och så skickar hon det till mig med post.

Har din mamma någon bank i Sverige? Får hon utbetalat pension eller så från Sverige. Jag skulle börja där. På 80-talet var man mycket mer beroende av direkt kontakt med banken för att köpa/sälja aktier, så det känns mest sannolikt att hon hade sina bankaffärer i en och samma bank. Avanza och liknande nätbanker som riktat sig mot småsparare idag, fanns ju av naturliga skäl inte då :)
Pensionen går direkt till hennes konto i Kenya. Numera är det ju så att svenska banker inte godkänner banköverföringar till Kenya pga för många bedrägerier, så när jag skickar pengar till henne går jag via remittly som är som swish men internationellt. Extremt bra än så länge, bra växelkurs och swoosh!

Edit: Pensionen skickas via Danske Bank från Sverige.

Följande är problemet. Min mamma får varje (?)kvartal 850 kr i aktieutdelning från Ericsson. När jag frågade henne om det har hon ingen aning om hur många aktier hon har och var de eventuellt är. Hur sjutton tar jag reda på det? Är det någon som har Ericsson som vet ungefär hur mycket aktier som en avkastning på 850 kr ger?
Jag har Ericsson :). Ser mina i internetbanken där man köper o säljer. Annars kan jag tänka mig att du kan titta i Aktieboken. Den ska ju vara offentlig

Aktieböcker är offentliga och i Sverige är det Euroclear som har hand om dem. Kanske testa att kontakta dem om det går att ta reda vem som är förvaltare för din mammas aktier ?

Aktieböcker är offentliga och i Sverige är det Euroclear som har hand om dem. Kanske testa att kontakta dem om det går att ta reda vem som är förvaltare för din mammas aktier ?

Hmm, eftersom mamma har glömt precis allt om det, så ingen aning. Nordea?

Hmm, eftersom mamma har glömt precis allt om det, så ingen aning. Nordea?
Jag menade att du kunde kontakta Euroclear för att se om de kan hjälpa till att ta reda på vem som förvaltar hennes aktier. Det borde finnas info om det hos dem men jag vet inte om de kan hjälpa till med det.

Aaaaargh! :banghead: Så jäkla svårt eftersom jag inte har någon fullmakt att agera för henne. Får börja med att ringa Nordeas kundtjänst imorgon och se om de kan leda mig vidare.

@Kakis hur säljer man sedan aktierna när/om jag får tag på dem?

Pensionen går direkt till hennes konto i Kenya. Numera är det ju så att svenska banker inte godkänner banköverföringar till Kenya pga för många bedrägerier, så när jag skickar pengar till henne går jag via remittly som är som swish men internationellt. Extremt bra än så länge, bra växelkurs och swoosh!

Edit: Pensionen skickas via Danske Bank från Sverige.

Hur menar du via Danske bank? Är det pensionsmyndigheten som har Danske bank som utbetalningsbank, eller har din mamma ett konto i Danske bank som hon får in sin pension på och att den första vidare därifrån till kontot i Kenya?

Jag skulle börja enligt @Kakis
tips, och därefter gå vidare till Nordea och ev Danske bank om det är där hon haft konton.

Hur menar du via Danske bank? Är det pensionsmyndigheten som har Danske bank som utbetalningsbank, eller har din mamma ett konto i Danske bank som hon får in sin pension på och att den första vidare därifrån till kontot i Kenya?

Jag skulle börja enligt @Kakis
tips, och därefter gå vidare till Nordea och ev Danske bank om det är där hon haft konton.

Det är pensionsmyndigheten som använder Danske Bank som mellanhand. Mamma har ingenting att göra med det

Liknande trådar

• Jag och min far
  • Att lämna i smyg
  • Livet och förändring
  • Hur ta en reklamation vidare? (långt)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat