Hjälp i transportdjungeln.

Rugge

Trådstartare
Behöver lite tips och råd inför transportköp.
Hästen är 170, mellan 650-700 kg
Dragbil Volvo v 70
Drar 1400 kg
B kort
Max 20.000 kr

Behöver alltså bara ett bra brukssläp för att ta mig till träningarna 1-2 dagar i veckan.

Senast ändrad:
Sv: Hjälp i transportdjungeln.

Hur mycket får bilen dra på B-kort och ungefär vad väger hästen?

Ger lika mycket i tjänstevikt. Jag har för mig att ett vanligt enkelaxlat Trane har en tjänstevikt på 650 kg. Det blir nog enkelaxlat eller enhästars dubbelaxlat på förslag. Fast dubbelaxlat för 20 000 kr kan nog bli svårt, möjligen om du kikar på VV (som jag inte rekommenderar).

Delvis KL

Det blir nog svårt att hitta ett. Jag vet inte hur det går att väga upp äldre släp? Det finns ju lite vagnar ute men de har ofta låg totalvikt. Finns bland annat ett äldre Boj (ser ut som enhästars) enaxlat med låg tjänstevikt (550 kg) men det hade även låg totalvikt. Går det att väga upp är det nog en bra variant då det ger god marginal på lastvikten.

Med en så pass tung häst skulle jag satsa på BE. Min kuse väger ~600 kg och jag vågar inte chansa på ett släp som ger en maxlast på under 700 kg med min bil.

Väga upp släp är ett litet helvete i sig, även om det går att få fram intyg är det besvärligt så det räcker. Och det är ju inte alla som går att väga upp heller.

Nej, jag hade satsat på ett släp som fungerar utan omvägning, och 700 kg kan nog vara lite trixigt med så låg totalvikt som 1400 kg.

Väga upp släp är ett litet helvete i sig, även om det går att få fram intyg är det besvärligt så det räcker. Och det är ju inte alla som går att väga upp heller.

Nej, jag hade satsat på ett släp som fungerar utan omvägning, och 700 kg kan nog vara lite trixigt med så låg totalvikt som 1400 kg.

Jag misstänkte det. Man skall nog ha en himla tur om man hittar ett släp med de vikterna för 20 000. Om man inte vågar chansa på att de där gamla Kylinge och Star (i huvudsak) verkligen har en tjänstevikt på 600 kg med mellanvägg, fronturlastning och sadelkammare. Men då skulle jag nogsamt väga innan köp.

Mellanvägg åker han utan och sadelskåp är jag faktiskt inte intresserad av :)

Ja, det är ju nästa krux när man behöver varje kg lastvikt. Att äldre släp dels är invägda utan inredning många gånger, och sedan har väggarna lagt på några kg fukt.

Många ryckte ut mattan och bommar, reservhjul och allt annat som gick att plocka loss innan de vägde in.

VV är skramliga budgetsläp, speciellt de i TS prisklass.

TS Jag har en Kylinge Apollo som jag anser vara ett bra släp nåt sånär i din prisklass. Dock åker du dit på vikterna, mitt har en totalvikt på 1450, lastvikten är endast 590 kg, MEN min har fronturlastning vilket lägger på några kilo. Hästmässigt är det en jättebra släp, stabil, ljus och ligger bra på vägen, så Kylinge kan jag rekommendera, om du hittar något med rätt vikter.

Senast ändrad:

Mellanvägg åker han utan och sadelskåp är jag faktiskt inte intresserad av :)

Andemeningen i mitt inlägg var att jag är tveksam på att man kan lite på många av de väldigt låga tjänstevikterna som anges för många äldre släp.:)

Skramligt budgetsläp med allt från riktigt dåliga lösningar till rent hästfarliga lösningar. Klena material och utformningar som är ren risk både för den som hanterar hästen och hästen själv.

För att nämna en del av det jag lagt märke till.

Hästen väger enligt måttband 600 kg.
Vad tror ni om ett brenderup med lastvikt på 620 kg? Totalvikt 1400 kg

1) Kontrollväg transporten - 20 kg tillgodo kan betyda att körkortet ryker vid kontroll
2) väg hästen

1) Kontrollväg transporten - 20 kg tillgodo kan betyda att körkortet ryker vid kontroll
2) väg hästen

Körkortet ryker ju knappast av att ha några kilos övervikt.
Det är böter som gäller om man har övervikt, när det dessutom handlar om så lite övervikt händer i de flesta fall ingenting då de dessutom har lite "säkerhets" avdrag tror det är 10% precis som på hastighetskontroller.

Att överlasta en kombination man får dra inom rimliga gränser påverkar aldrig körkortet det påverkar bara plånboken.

Hästen väger enligt måttband 600 kg.
Vad tror ni om ett brenderup med lastvikt på 620 kg? Totalvikt 1400 kg

Brenderup var en av dem jag tänkte föreslå dock måste du kolla skick på plyfan både i golv och nederdelen av väggarna då de tyvärr ofta drabbas av fukt speciellt de vita som har sämre plyfa än de bruna. Tänk också på att fukt väger en massa så även om den är fuktskadad någonstans där inte hästen blir påverkad av det så påverkar det vikten.

Behöver lite tips och råd inför transportköp.
Hästen är 170, mellan 650-700 kg
Dragbil Volvo v 70
Drar 1400 kg
B kort
Max 20.000 kr

Behöver alltså bara ett bra brukssläp för att ta mig till träningarna 1-2 dagar i veckan.

Reko kan vara värd att titta på.
De har låg tjänstevikt.
Det är ett budgetsläp,men inte alls så skramligt och utan de dåliga lösningar som VV har.
Har haft ett boogiesläp och har för mig att vikten på släpet låg runt 600kg.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 109
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka