Hjälp, jag behöver en mirakelkur!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tello
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 7 042
Sv: Hjälp, jag behöver en mirakelkur!

Håller med martha om att hästen behöver hjälp med att förbättra tarmfloran.
Speciellt om hästen fått många pencillinkurer så är det inte konstigt att hästen är känslig och får tillbaka muggen.

-----> Jag tror också han kan ha blivit känslig efter allt detta men han har aldrig blivit dålig av en penicillinkur och han har alltid fått mag-tarmbalans under behandlingarna.

Sen undrar jag också om hästen har det stressigt i sin vardag osv,blir den uppstressad av tävling osv?

------> Nej, han har det inte stressigt, (vad jag vet och uppfattar) bor på en liten gård och går i hagen lugnt och fint, oftast, med sin syster.
Han blir inte uppstressad av tävling, han funkar lugnt och fint och står snällt på transporten.

Då är det ännu viktigare att stödja tarmfloran.
Sen om vi skall tänka på utsidan så provade jag nyligen Probolja på min ena häst ,ett litet avelsto som fick ilsken mugg i regnvädret.
Proboljan säljs till exem och mugg och den mjukar fint upp muggen och sugs upp fint av huden,dessutom håller den flugor borta från den redan irriterade huden.
Funkade kanon på min häst,antagligen va hon lite nedsatt pga fölungen och åkte på mugg.
Hon fick även lite Aloeverajuice för magen vilket hon tycker är mums mums.:p
Muggen läkte fint när jag kom på att använda Proboljan.Den verkar mjuka upp samtidigt som den lindrar.
Och det sa bara slurp så sögs oljan upp av huden .:bow:
Rekommenderar den varmt,skitbra även mot fästingar och insekter,samt klåda i svans och man osv,borde ju funka på lurviga ben också.Häst alltså:rofl:

--------> Ja, det låter bra, lägger det på min lista :)

Sen om hästen har störd tarmflora så kan man ju köra det gamla hästgubbeknepet och ge skit(färsk)från frisk häst.
(gammalt knep att snabbt förbättra tarmfloran med rätt bakerieflora,eftersom den friska hästen har rätt sammansättning)
Man tar färsk skit från frisk häst blandar i petflaska och försöker hälla i hästen,den lär inte uppskatta drycken ;)men finfint för magen.

------> Jag hade faktiskt en annan häst som stod på klinik för "sörpling" som de kallade det eftersom han var så mager och inte fick hull eller muskler. Han gick inte att rida ifrån gården knappt.(Det visade sig senare att han nästan inte fick någon mat av stallägaren:devil: som var veterinär! Så när vi bytte stall blev han pigg som en mört och skenade i galoppen varje ridpass, fullblod)

Ytterligare en grej jag inte nämnt...ja, jag har prövat att tvätta (inte skrubba) med grönsåpa och det fungerar inte alls, så fort han får det på sig får han jätteont! Lyfter benet högt med en gång och sätter inte ned det på ett tag...sparkar lite också vilket han aldrig gör annars. Så tyvärr inget för oss.

MEN igår sprayade jag på Virkon S i ren desperation, vill inte heller hålla på med för starka grejer egentligen, han reagerade inte alls, stod helt stilla och idag...:banana: 50% förbättring!!!! Jag var så glad så jag hoppade i stallet :bump:

Såren såg torra och fina ut och nästan inga svarta krustor eller gult var, helt rosa och fint Yipee! Så ett rejält svampangrepp var det nog helt klart, nu ska jag bara få bort resten också...
Men vilken ljusning i tunneln, eller hur?

För mage och tarm kan du prova Probimin.

Det som funkade allra bäst för en mugghäst jag har haft var att gräva bort leran i hagen och lägga dit grus istället. Vi hade värsta leran precis vid ingången så det krävdes inte så himla stort arbete. Vi använde även en Tea Tree spray, men det var nog gruset som satte helt stopp för muggen.

Sen om hästen har störd tarmflora så kan man ju köra det gamla hästgubbeknepet och ge skit(färsk)från frisk häst.
(gammalt knep att snabbt förbättra tarmfloran med rätt bakerieflora,eftersom den friska hästen har rätt sammansättning)
Man tar färsk skit från frisk häst blandar i petflaska och försöker hälla i hästen,den lär inte uppskatta drycken men finfint för magen.
Den enda erfarenheten som jag har av det för länge länge sedan:angel:
var en häst som hade fått detta o hade tränats för första gången.

den började beté sig lite underligt efteråt o sen -KOLIK!!
veterinärer kom. Både sent på kvällen o sen ytterligare en annan på natten. De gjorde ALLT som de kunde för den, men valde sen att avliva den.
Tur var väl det.
Tarmarna hade kommit in i brösthålan.

Den enda erfarenheten som jag har av det för länge länge sedan:angel:
var en häst som hade fått detta o hade tränats för första gången.

den började beté sig lite underligt efteråt o sen -KOLIK!!
veterinärer kom. Både sent på kvällen o sen ytterligare en annan på natten. De gjorde ALLT som de kunde för den, men valde sen att avliva den.
Tur var väl det.
Tarmarna hade kommit in i brösthålan.
Stackars hästkrake!:eek:
Fast om de gav hästen detta så var väl hästen redan dålig på nåt vis..hur smart var de då att de tränade hästen överhuvudtaget?
Självklart skall inte detta ges om man inte använder sunt förnuft,veterinär är de enda som får slanga i en häst detta också ,har hört idioter som försökt själva och skiten har hamnat i lungorna,då är det "morsning och goodbye.":crazy:

Finns veterinärer som ordinerar denna kur vid tarmstörning,fång osv.
Som sagt ska det slangas i så är det veterinärens jobb.Alltid.
Vill man själv ge sin häst denna kur själv så får man lura i dem att äta nån annans skit,vilket inte är så lätt alltid.
Men det går.

:idea:Hästens mugg gick bort med olivolja med pressad vitlök i. Hon hade inte så mycket men kan vara värt att testa. Och väldigt billigt.

:oDet sa läkaren till min systerdotter att hon skulle göra på sina exemhänder :eek: det hjälpte inte :D

:eek:Vilken snuskig doktor.:rofl:

Vad för dig att tro att dina händer är mindre snuskiga efter en dags arbete??? Gör du son barfota "nissarna" jobbar med hanskar???

Jag stödjer doktorns råd, det gäller dock att man inte missar med strålen om det ska bli ngn effekt.

Min häst hade ofta mugg innan, tills det att vi bytte hage. Nu på sommarbetet får han gärna återfall (har fått det nu). Det jag tycker funkra bra är att (vid helt vanlig mugg) tvätta med varmt vatten, så man får rent och så. Sedan tvättar jag med jodopax (mugg är ju ändå batrerier och sådant), eter det blir det antningen sårsalva eller blåspray. Det upprepar man varje dag, och det har funkat prima ballerina för mig.

Idag var han fin på benen och inte fler svarta krustor. Jag smörjar 2 ggr/dag med Celestona Valerat och han blir mjuk och fin på benen och det har liksom torkat upp. Frågan är nu, ska jag försöka få bort resten av krustorna eller ska de få sitta kvar? Jag brukar ta salsyvase och kamma försiktigt med luskam.

Idag var han fin på benen och inte fler svarta krustor. Jag smörjar 2 ggr/dag med Celestona Valerat och han blir mjuk och fin på benen och det har liksom torkat upp. Frågan är nu, ska jag försöka få bort resten av krustorna eller ska de få sitta kvar? Jag brukar ta salsyvase och kamma försiktigt med luskam.

har du testat med Probe produkterna? jag vet inte om jag får lägga ut webbadresser här men, sök på safir probeschampo och olja, det funkade kanon på min häst.

Alla krustor ska bort, det är ju bakterier under dem, så när du får bort dem, det är då du får en chans att få bort muggen.

Ett schampoo som är jättebra mot bla mugg och regnskållor är Hexocil... Prova det!
Tvätta rent varje dag,och torka försiktigt torrt med en handduk!
Mitt tips!
Och sen kan du smörja med aloe vera gele... Superbra mot ALLT!

Varför inte göra som man gjorde förr med garanterad bondepraktis. Pissa på såren så läker det inom ett par dagar!!!

Ni tjejer får väl utveckla tekniken. Ha ha !!!

Salt är en annan väldigt beprövad metod med 100% garanti. Allt utifrån urgammal bondepraktis.

Precis det rådet har jag fått av en gammal farbror som var hästskötare vid kavalleriet på 30 talet(?) . Jag har inte testat det eftersom jag inte har nån mugghäst men skulle inte tveka att prova för det är iallafall helt ofarligt och ogiftigt. Urea (urinämne) finns i många mjukgörande krämer på apotek och andra ställen.

Vidare när min lillasyster var på trumkurs i Afrika (Senegal) och händerna sprack och värkte efter trumspelet fick hon rådet att pissa på händerna för att de skulle bli bra. Eftersom jag spelat djembe så händerna värkt har jag faktiskt prövat (hör och häpna) den metoden och det funkade. :o

Så billigt,ekologiskt och giftfritt! Värt att testa!

Frid kokopelli

Alla krustor ska bort, det är ju bakterier under dem, så när du får bort dem, det är då du får en chans att få bort muggen.

Jag tog bort alla så benet blev "rosa" det ser jättefint ut nu. Jag rörde dock inte det vid sidan av karlleden för där lossar liksom hudflagor nu så det kändes för tufft att gå på det.

En annan grej, när jag lastar ut honom ur transporten är han försiktig med det benet och när han backar lyfter han upp benet, snabbt, precis som om det gör ont. Han har benlindor med bomull under då jag rider. Kan det vara muggen som gör så ont då han måste sträcka ut benet mer än "normalt"? Annars är han inte ett dugg halt och rör sig fint.

Säkert är det så, det blir ju lite mer spänt och han är säkert mer rädd om benet. Min häst vet exakt var hennes muggpartier sitter och ibland har hon fortfarande "fantomsmärtor" och löjlar sig även om där inte finns någon mugg nu.

Ta reda på VAD som orsakar mugg/raspen! Skrapprov är nämnt för skabb, men det finns även bakterier, svamp som ger problem, fotosesibilitet är också nämnt osv. Be veterinären ta ordentligt md prover.

Jag skulle också vara försiktig med celestona-krämen, och alla krämer som innehåller kortison. kortison gör huden tunnare, och därmed blir den känsligare för nya infektioner och skador...

:bow:

...din "kur" fungerar iaf (och kanske lite min vet.) det ser mycket bättre ut redan! TACK

Bättre än slangning, är väl att ge probiotika, exempelvis probimin... Mycket trevligare också!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka