T
tello
Sv: Hjälp, jag behöver en mirakelkur!
Håller med martha om att hästen behöver hjälp med att förbättra tarmfloran.
Speciellt om hästen fått många pencillinkurer så är det inte konstigt att hästen är känslig och får tillbaka muggen.
-----> Jag tror också han kan ha blivit känslig efter allt detta men han har aldrig blivit dålig av en penicillinkur och han har alltid fått mag-tarmbalans under behandlingarna.
Sen undrar jag också om hästen har det stressigt i sin vardag osv,blir den uppstressad av tävling osv?
------> Nej, han har det inte stressigt, (vad jag vet och uppfattar) bor på en liten gård och går i hagen lugnt och fint, oftast, med sin syster.
Han blir inte uppstressad av tävling, han funkar lugnt och fint och står snällt på transporten.
Då är det ännu viktigare att stödja tarmfloran.
Sen om vi skall tänka på utsidan så provade jag nyligen Probolja på min ena häst ,ett litet avelsto som fick ilsken mugg i regnvädret.
Proboljan säljs till exem och mugg och den mjukar fint upp muggen och sugs upp fint av huden,dessutom håller den flugor borta från den redan irriterade huden.
Funkade kanon på min häst,antagligen va hon lite nedsatt pga fölungen och åkte på mugg.
Hon fick även lite Aloeverajuice för magen vilket hon tycker är mums mums.
Muggen läkte fint när jag kom på att använda Proboljan.Den verkar mjuka upp samtidigt som den lindrar.
Och det sa bara slurp så sögs oljan upp av huden .
Rekommenderar den varmt,skitbra även mot fästingar och insekter,samt klåda i svans och man osv,borde ju funka på lurviga ben också.Häst alltså
--------> Ja, det låter bra, lägger det på min lista
Sen om hästen har störd tarmflora så kan man ju köra det gamla hästgubbeknepet och ge skit(färsk)från frisk häst.
(gammalt knep att snabbt förbättra tarmfloran med rätt bakerieflora,eftersom den friska hästen har rätt sammansättning)
Man tar färsk skit från frisk häst blandar i petflaska och försöker hälla i hästen,den lär inte uppskatta dryckenmen finfint för magen.
------> Jag hade faktiskt en annan häst som stod på klinik för "sörpling" som de kallade det eftersom han var så mager och inte fick hull eller muskler. Han gick inte att rida ifrån gården knappt.(Det visade sig senare att han nästan inte fick någon mat av stallägarensom var veterinär! Så när vi bytte stall blev han pigg som en mört och skenade i galoppen varje ridpass, fullblod)