Hjälp klippningsmaskin???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare busmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 250
B

busmaja

Hej

Har idag fått hem min nya klippmaskin för mina hästar
MEN jag undrar vilket skär jag skall använda.

1 mm
eller
3 mm
?????

Jag har klippt hästar förut men aldrig tänkt på vilken stl det var på skären.

Snälla hjälp...........

Sv: Hjälp klippningsmaskin???

Hej

Har idag fått hem min nya klippmaskin för mina hästar
MEN jag undrar vilket skär jag skall använda.

1 mm
eller
3 mm
?????

Jag har klippt hästar förut men aldrig tänkt på vilken stl det var på skären.

Snälla hjälp...........

Med tanke på att du anger som om du fått med båda storlekarna så kan jag gissa att det handlar om Julas klippmaskin eller ?

Om det är Julas klippmaskin så tar de skären mkt kortare än de som normalt är angivna för den längden (alltså om man köper skär till de dyrare maskinerna), så är det Julas maskin så använd INTE 1 mm skäret om du inte vill ha en kinesisk nakenhund för de blir verkligen operationsklippta med det (har gjort den missen en gång och det var INTE snyggt, och den hästen klipps normalt med både 1mm och tom 0,5mm på dyrare skär utan att bli lika naken), jag har själv Julas maskin (blev en akutlösning när den andra sa upp sig mitt i klippning precis före tävling) men jag använder inte deras skär utan använder de dyrare skären för att få rätt klipplängd, 1 mm blir som sagt för kort men 3 mm tycker jag blir för långt på tävlingshästarna.

Tack för snabbt svar.

Japp det är den maskinen jag fick hem. De hade kanonpris nu.

så 3 mm blir för långt? Kan man alltså köpa andra skär till denna maskin med? Var köper man dom?

Är du nöjd med din maskin annars då? Jag har ju inte testat den än.

Om det blir för långt eller ej beror ju mkt på vad det är för häst du har. Jag totalskroddar tävlingshästarna från topp till tå och behöver göra det så ofta om jag kör med den längden. Det är ju bara att prova och se vad du tycker om längden är det för långt så är det ju bara att köpa ett nytt skär och klippa om.

Många av skären på marknaden har numera samma fattning och passar därför flera olika maskiner. Dessa har samma som bla Heiniger (vilket min gamla var), skär brukar finnas att köpa på de flesta ställen som säljer hästtillbehör min foderaffär tex säljer vet även att granngården har och billigast av allt är att beställa från Bole. Ett set nya skär brukar ligga runt 500:- men finns även de som är betydligt dyrare antar att det är ännu bättre kvalitet på dem.

Jag blev förvånansvärt nöjd med denna klippmaskin även om den har väldigt hög ljudnivå jämfört med de dyra maskiner jag är van vid, men klart prisvärd för det priset.

Väldigt hög ljudnivbå är bara förnamnet. :eek: :rofl:

Tom min gamla fjording som är trygg i alla lägen reagerade på den. :p

TS: Dra inte på den i närheten av hästen direkt. ;)
Jag köpte en likadan nyligen och har testat den en gång på fjordingen.
Fungerar bara fint!
Den har en fläkt som gör att den inte blir varm - dock får man passa sig för hur man riktar maskinen för det finns risk att den blåser upp hår i ansiktet på dig. :cool:

3 mm är helt OK, tycker jag. Däremot sällar jag mig till varningskören vad gäller 1 mm-skären, en i vårt stall klippte med dem och hästen var skallig halva vintern! :eek:

Vart har du köpt din? Är det bara lokalt de har kanonpris? Kan inte se på deras hemsida att det skulle vara någon generell "rea" på den.

Var inne och kollade precis och det var de vanliga 1.495:- så inget reapris generellt på den i alla fall.

Väldigt hög ljudnivbå är bara förnamnet. :eek: :rofl:

Tom min gamla fjording som är trygg i alla lägen reagerade på den. :p

TS: Dra inte på den i närheten av hästen direkt. ;)
Jag köpte en likadan nyligen och har testat den en gång på fjordingen.
Fungerar bara fint!
Den har en fläkt som gör att den inte blir varm - dock får man passa sig för hur man riktar maskinen för det finns risk att den blåser upp hår i ansiktet på dig. :cool:

Ett tips är att köpa saxspray (jag brukar beställa från Bole men finns nog lite överallt) den blir betydligt tystare när man sprayar skären med jämna mellanrum medans man klipper mkt av "slammret" kommer därifrån.

Glömde....
Det säger en del om min hingst psyke när man med denna maskinen kan klippa både panna och öron, har inte ens funderat på att försöka på någon av de andra..........

Vad lustigt! På mina blir det ingen nämnvärd skillnad att klippa med 3 eller 1.

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 489
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 196
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka