Sv: Hjälp, köpa sadel! (Långt...)
Och så ska vi INTE glömma att de allra flesta hästarna är tåliga, snälla varelser som VISKAR att det är något fel, men 'hör' inte ryttaren så gör de så gott de kan.
Hur många ryttare vet man inte som få en WOW-upplevelse i en nys adel. De sitter suveränt, hästen går suveränt osv osv. De hästarna har VISKAT att det är fel med den gamla, men ryttaren har inte hört det, och de har gjort så gott det kunnat. Men är bogarna låsta kan man inte som häst göra fina, runda galoppfattningar, utan de har blivit flacka och kantiga. Ryttaren tror/tolkar det som att hästen har problem emd styrkan/inte har så bra galopp/annat. Medan i själva verket det är hästens enda påtalande om att 'det här ärinte bra matte, jag kan inte riktigt'. När hästen får en sadel som lämnar bogarna fria gör den det den hela tiden kunnat - fattar rund, fin och luftig galopp från första språnget.
Det är FÄRRE hästar som bockar, surar, sparkar, backar och snurrar i protest än de som biter ihop och gör så gott det går...
Och det gäller ju inte bara sadlar, jag har fortfarande lite svårt att smälta equiatrikerns spontana 'men stackars..' när han konstaterade hur sned valacken var: SAMMA valacks om känts urfräsch och tvärfräsch och villigt gjort allt jag bett om. Samma valack som alltid haft en bra, vägvinnande skritt med långa steg och arbetat genom kroppen i den. Men efter att snedheten och låsningarna var borta fick han ÄNNU friare och bättre och mer vägvinnande skritt. Men det var inte från dålig till bra, det var från BRA till ÄNNU BÄTTRE.. En 'pipigare' häst hade antagligen stuttat runt kort och låst som bara fan, och om man pressat den gått i taket. Min herre slår knut på sig själv för att försöka trots alla möjliga och omöjliga hinder. och det är baske mig nästan ÄNNU viktigare att verkligen lyssna på sådana hästar. De som protesterar de HÖR man iaf och kan välja hur man ska tolka protesten, men de som viskar är det så otroligt lätt att inte ens höra och aldrig ens välja hur man ska tolka..
Och japps, det är LÄTT att bli nojig utav bara fan och hela tiden fundera på om hästen kanske trots att den känns BRA kan ha problem.. Men det är som en bieffekt man får ta och försöka leva med