Hjälp, köpa sadel! (Långt...)

Sv: Hjälp, köpa sadel! (Långt...)

Är det inte lite svårt att få tag på en westernsadel för max 3 000 kr?

Problemet med westernsadlar är att de inte är så breda ändå. Och en vanlig 15,5 (tror jag det är, vanlig vuxenstorlek iaf) är ganska lång. Jag provade en westernsadel som ska passa araber, och den var preciiiis kort nog (men den var säker talldeles för liten för mig som behöver 18" i vanliga sadlar) och alldeles för smal för min häst och ägaren till sadeln och en annan westernryttare sa att westernsadlarna med "arabbom" är bredare än de vanliga westernsadlarna för quaterhästarna. (jag provade 2 andra westernsadlar som ska passa fullquater eller vad det var och de var smalare med en lite annan passform)

Har inte Wintec en westernsadel som ksotar runt 4-5000?...
Iofs kan man ju lika gärna köpa en annan begagnad syntet för halva priset....

Är du osäker så ta ut en sadelprovare! Det är inte att slänga pengarna i sjön. Hör med din ridsportsbutik om råd med sadelutprovare!

Det är inte fel att se sig om på begangnatmarknaden, du kan få tag i en kvalitetsadel i fint skick för 5000-7000 kr. Om du "bara" rider i skogen så kanske du inte hänger upp dig på om sadeln ser sliten ut eller har nått annat utseende fel och då kan du komma ner i pris ännu mer. Är du osäker på kvaliten på sadeln så låt en sadelmakare titta på den så du vet att den är hel.

Det är en hel del jobb att köpa sadel men det är bättre att göra det rätt från början annars får man bara göra om det igen..

Lycka till! :)

Wintec-sadlarna är billiga begagnade och håller hög kvalité (tycker jag).

Bästa sättet är att ta reda på någon återförsäljare av Wintec som kan prova ut sadlen till din häst, ta reda på vilken som passar och sedan köpa den begagnad. Du bör kunna hamna under 3000 kr inkl. utprovningen då.

Hejsan!

Börjes har ju en billig Westernsadel (17" för 1775 kr)!
Säkert jättebra läder och kvalitet :devil:
Nä visst den ser jättetjusig ut, det var så det började!
Jag såg den å vilken fin sadel, inte såå dyr heller!
Så frågade jag om den men de flesta rynkade näsan och jag vet själv att billiga sadlar ÄR skräp.
Men var går gränsen???
Måste man upp i 10 000 kr för att sadeln ska duga??
MEN man kan väl råka på en sadel för 7 000 kr som är bara skräp? Och som passar dåligt?

Återkommer :)

Mvh Lisa

Det finns sadlar för 7000 som i8 princip är skräp, dock är de oftast bättre än sadlar för 2000:- (om de är nya), och bara för att sadeln är av ett välkänt märke betyder ju självklart inte att sadeln passar för det.

Det som är dumt med de billiga sadlarna är inte främst att lädret är skit, utan att konstruktionen inte är så genomtänkt och att stoppningen inte är bra. Ska du ha billigt ska du ha syntet som Wintec eller Griffin eller en begagnad märkessadel med skönhetsfel som du kan få loss för en 2000. Men om du har en bred häst, kommer du få riktigt svårt att hitta en billig sadel, de gamla sadlarna är ofta i normal bom.

Jo det har dom, men jag är ingen fan av wintec föredrar personligen läder sadlar.

Varför finns det så många billiga sadlar på marknaden om hästryggarna far illa?
Hästarna klagar kanske inte?
Mycket bockande och viftande med svansen då?
Hur kan ett "otränat" öga se att sadeln sitter lilla?
Nån som kan beskriva!? Vet att det är jättesvårt, men nått?
Jag har inte upplevt att min häst reagerat på sadeln?!
Jag kan väl inte allt helt enkelt, men inget bockande eller annat störande beteende!

Många hästar blir bestraffade när de säger till att de har ont. JAG har sett hästar fara illa av oanpassade sadlar.

De billiga sadlarna (typ Börjes/Hööks) har inte bra stoppning, ingen viktfördelande bom, ingen forskning bakom konstruktionen för att få fram nåt som är bra för hästen. De har bara slängt ihop nåt som folk köper.

Om hästen inte gilalr sadeln kan det visa dsig allt till att hästen klipper med öronen vid sadling/krävande övning till att hästen drar iväg i råsken och inte slutar bocka tills både du och sadeln är av.
Menh som sagt: Många hästar är väluppfostrade, och blir bestraffade när de säger till (typ bockar, sparkar bakut, inte står still när du hopapr upp) så det gäller att lyssna p¨å hästen.

Och så ska vi INTE glömma att de allra flesta hästarna är tåliga, snälla varelser som VISKAR att det är något fel, men 'hör' inte ryttaren så gör de så gott de kan.

Hur många ryttare vet man inte som få en WOW-upplevelse i en nys adel. De sitter suveränt, hästen går suveränt osv osv. De hästarna har VISKAT att det är fel med den gamla, men ryttaren har inte hört det, och de har gjort så gott det kunnat. Men är bogarna låsta kan man inte som häst göra fina, runda galoppfattningar, utan de har blivit flacka och kantiga. Ryttaren tror/tolkar det som att hästen har problem emd styrkan/inte har så bra galopp/annat. Medan i själva verket det är hästens enda påtalande om att 'det här ärinte bra matte, jag kan inte riktigt'. När hästen får en sadel som lämnar bogarna fria gör den det den hela tiden kunnat - fattar rund, fin och luftig galopp från första språnget.

Det är FÄRRE hästar som bockar, surar, sparkar, backar och snurrar i protest än de som biter ihop och gör så gott det går...

Och det gäller ju inte bara sadlar, jag har fortfarande lite svårt att smälta equiatrikerns spontana 'men stackars..' när han konstaterade hur sned valacken var: SAMMA valacks om känts urfräsch och tvärfräsch och villigt gjort allt jag bett om. Samma valack som alltid haft en bra, vägvinnande skritt med långa steg och arbetat genom kroppen i den. Men efter att snedheten och låsningarna var borta fick han ÄNNU friare och bättre och mer vägvinnande skritt. Men det var inte från dålig till bra, det var från BRA till ÄNNU BÄTTRE.. En 'pipigare' häst hade antagligen stuttat runt kort och låst som bara fan, och om man pressat den gått i taket. Min herre slår knut på sig själv för att försöka trots alla möjliga och omöjliga hinder. och det är baske mig nästan ÄNNU viktigare att verkligen lyssna på sådana hästar. De som protesterar de HÖR man iaf och kan välja hur man ska tolka protesten, men de som viskar är det så otroligt lätt att inte ens höra och aldrig ens välja hur man ska tolka..

Och japps, det är LÄTT att bli nojig utav bara fan och hela tiden fundera på om hästen kanske trots att den känns BRA kan ha problem.. Men det är som en bieffekt man får ta och försöka leva med :devil:

Ja precis, och tyvärr tänker itne många på att problemen kan bero på sadeln, utan de tror bara att hästen är dum eller korkad. Eller så tror de att det inte är nåt speciellt. Att klippa med öronen är ju inget som man ser som en varningssignal, men vissa hästar säger inte mer än så förrän det är för sent.

Men det är ju bättre att man är så nojjig som du och jag än att bara inte bryr sig.

Precis så är det. Plötsligt när hästen får en sadel som passar bättre så KAN den göra det vi begär av dem.

Jag hade problem med galoppen en tid och det var först när jag bytte sadel som det blev ordning på galoppen.

Och 100% av mina vänner som provat bomlöst på sina hästar vittnar om hur hästen plötsligt rör sig enormt mycket bättre. Med bogfrihet och schvung.

Alla som har det minst ridproblem borde prova en annan typ av sadel bara för jämförelsens skull. Kan vara en verklig ögonöppnare.

Jag har precis köpt en Knights bomlös sadel. mina hästar tycker om den, helst hon med dålig rygg.... :)
Men det jag egentligen ville berätta om var att på hästsportbutiken "Aubiose" i Brlg så får man gratis sadelutprovning. Det är bara att ringa dit och beställa en tid, sen får man vackert åka dit med pållen. Jag o nordisen gjorde det och "hittade" en wintec cair vi både tyckte om, sen köpte vi en likadan beg... ;)

Lycka till.
Zsara

Måste bara berätta.... :)
Min kompis har en Börjes westernsadel (billigare varianten). Å den passar jättebra på hennes nordis! Aldrig varit ngra problem. :banana:
Vet dock inte mer om den sadel.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 756
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka