hjälp. max släpvagnsvikt eller maxvikt vid B-kort?

bigganl

Trådstartare
Jag blir tokig på alla siffror. Jag letar desperat bil och den ska jag kunna dra hästsläp med. Kör dock häst så sällan att det inte alls behöver vara en perfekt dragbil, bara jag kan köra lagligt när det behövs.
Har hittat några intressanta bilar som får dra 1330-1420 med B-kort. På alla bilar står det dock max släpvagnsvikt 1200 kg. Innebär det att jag inte får dra mer än 1200 kg?

Sv: hjälp. max släpvagnsvikt eller maxvikt vid B-kort?

Jag blir tokig på alla siffror. Jag letar desperat bil och den ska jag kunna dra hästsläp med. Kör dock häst så sällan att det inte alls behöver vara en perfekt dragbil, bara jag kan köra lagligt när det behövs.
Har hittat några intressanta bilar som får dra 1330-1420 med B-kort. På alla bilar står det dock max släpvagnsvikt 1200 kg. Innebär det att jag inte får dra mer än 1200 kg?

Ja.

B-kortsvikten är en ren 'skrivbordsprodukt' och baserad på bilens tjänstevikt samt att kombinationen bil + släp inte får överstiga 3500 kg för att framföras på B-kort.

Max släpvagnsvikt är satt av TILLVERKAREN och vad de anser att max får dra.

Därför kan 'skrivsbordsprodukten' B-kortsvikt bli högre än max släpvagnsvikt, men du får aldrig dra mer än max släpvagnsvikt. Dvs för de bilar du kikat på så oavsett vad du har för körkort får du aldrig dra mer än 1200 kg med bilarna.

Precis.

Du kan koppla på ett släp med totalvikt tex 1330 kg om det står att bilen får dra det med b-kort, men du kan inte lasta mer än att bruttovikten blir 1200 kg. Ganska svårt alltså med en stor häst.

Tack för era svar. Det var som jag misstänkte. Nu får jag tänka om helt i bilfrågan.

Vad har du tittat på för bilar?

Jag har numera en Citroen C4, som i mitt tycke är en 'liten bil'. Tjänstevikt 1410, dvs max släpvagnsvikt B-kort 1410 kg. Maximal släpvagnsvikt 1630 kg.

Dock har den (vilket franska bilar ofta har, och vissa har en läskigt låg max sammanlagd bruttovikt, andra har 3450 kg vilket i realiteten knapps märks mot vad som står på B-kortsdelen) en 'Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3100'. Det sätter det att man får dra tungt släp på B-kort sålänge släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och bilen + släpets sammanlagda totalvikt inte överskrider 3500 kg lite ur spel. Bilen har en totalvikt på 1800 kg, det är alltså inkl 70 kg för förare och maxlast på 390 kg samt full tank. Om den är maxlastad så får den dra 3100 kg - 1800 = 1300 kg totalvikt släp. (Alltså jag får hänga på ett släp med 1410 kgs totalvikt, men det får om bilen är fullastad inte väga mer än 1300 kg totalt. Om jag INTE lastar bilen full därmot, då kan jag hänga på 1410 kg totalt.)

Men du kanske kollat på mindre bilar än så?

Nu skulle JAG inte vilja dra 1600 kg med min bil i och för sig :devil: Men jag drar 1200 kg (behöver inte mer, 400 kg ponny) utan minsta problem, 1400kg har heller inte varit minsta lilla problem. Bra drar den med, det är inte bara 'att det går' alltså.

Så, inte menat som 'köp en C4' utan mer att det borde finnas bilar därute som passar det du söker, iom att du ändå iom de uppgivna B-kortsvikterna tittat på bilar i samma tjänsteviktsklass som min.

Har tittat på Skoda Octavia, VW variant, Peugeot 307, Hundai Elantra och en Mazda. De hade alla max släpvagnsvikt 1200 kg när jag kollade det. (men får dra släp med totalvikt på 1330 -1420 kg) Min häst väger ca 600 kg så jag måste få dra minst 1300 kg om jag ska köra henne lagligt. De flesta släp väger ju runt 700 kg.
Just Citroen har jag inte tittat på. (Har alldeles för många bekanta som haft sina bilar mer på verkstaden än hemma.) Kanske skulle våga titta på en cittra ändå? Det finns en del har jag sett. Vet inte om det är bättre att sälja en av våra bilar istället. Vi har ju en Hyundai Tuscon som är bra att dra med, men den är inte så billig i drift. Men om jag å andra sidan ska byta in båda våra bilar och köpa en annan så sitter jag ju där med ett dyrare lån igen. Jag vänder och vrider på detta, men kan inte bestämma mig. Vete 17 vad som är bäst på sikt. Säljer vi den stora bilen och sparar den lilla så kan vi spara lite mera pengar, men då måste sambon köra mig när jag ska dra häst. Vad är smartast?

Senast ändrad:

Kollade två C4.or. De hade maxlast 1643 kg och fick dra 1390 kg på B-kort. Det låter ju faktiskt som det jag söker. Ska diskutera detta med sambon. Även om vi inte skaffar ny bil än utan förmodligen säljer en av våra nuvarande, så blir det ju en annan bil på sikt. Detta låter som ett bra alternativ. Har din varit hel? Inte krånglat som 17?

Min är en 2007:a. Haft den i drygt ett år nu (köpt början på okt 2010, men sen stod den på verkstad en månad i dec/jan så då åkte jag hyrbil. Att den stod på verkstad en månad var för övrigt pga närkontakt med ett rådjur, och inte 'bilens fel').
När jag köpte den hade den gått drygt 7000 mil.

Kör drygt 4000 mil/år, och har ju inte haft den så länge eg så kanske inte är värt så mycket. Men den har snart gått 12 000 mil. Jag har btw en diesel, en 1.6 HDI. Sen jag köpte den så jag har bytt styrstag BF, bromsbelägg BF samt - tyvärr - fått byta EGR-ventilen (svindyr var den med..). I övrigt så borde jag byta bromsskivor bak då de är rostiga. Det blir de på ALLA mina bilar, jag bromsar för snällt. MEN, nån IDIOT har på just den modellen satt ihop bromsskivorna med hjullagren och de byts i kit (det är INTE så på alla C4 men vet inte vilka det är/inte är). Dvs ska jag byta skivorna får jag byta hjullagren - som det inte är något fel på. Vilket jag än (med verkstadens stöd) vägrar.

Men, i övrigt så den har tuffat på snällt, och förutom EGR-ventilen så är det bara helt förväntade slitdelar jag bytt. Den är servad på 1500 mils intervall med hela tiden. Nästa service som blir 12 000-milaservicen däremot blir en lite dyrare historia då man då byter eolysvätskan (hör ihop med att det är en miljödiesel).

Skatten är 1687 kr per år förresten, så den kan jag inte klaga heller. Den är ju miljöklassad så man slipper den delen med att få skatta ihjäl sig för det är en diesel. Drar 0,50 - 0.55 mil blandad körning och 0,8 blandad körning med 1200 kg släp.

Jag gillar den, den är suverän på vintern och sääällan man ser antisladdlampan varna. Den hyrbil jag körd en månad var en Ford Focus Flexifuel 2011 som gått typ 600 mil. Och den var SÄMST på vintern och mest bara slirade och bråkade. Då jag insåg hur himla bra och snäll min är på vintern.

Dock, jag har förstått det varit/är lite si och så med C4orna.. Vissa är supernöjda, andra har haft så mycket fel de har lust spränga bilen i småbitar. Och jag är inbiten citroenist dessutom och min fjärde cittra i rad.

Men, det finns ett forum som hete Citroenakuten. Antar jag inte får länka men bara googla hittar du. Om du går in i underforumet för C4 där hittar du både en tråd med 'lista era C4-fel här', samt 'Nöjda C4-ägare' tråd. Man får dock tänka på att på forumet är dels enstusiasterna - dels de som 'hittat dit' för att de HAR problem, så blir ju antagligen en lite skevare bild än om du skulle stoppa 500 C4-ägare på stan och fråga 'vad tycker du om din bil?'.

Men, det borde ju finnas, om du inte vill ha en citron alltså, FLER bilar som har samma dragvikter som t ex C4:an tycker jag? Alltså i 'samma tjänsteviktsklass'?

Senast ändrad:

Har du tittat på mindre SUV-ar, typ Honda, Toyota eller kanske en Subaru?

Jag har en Honda CR-V, den får dra 1510 på b-kort och är inte fasligt mycket dyrare i drift än en vanlig personbil. Framhjulsdriven tills underlaget kräver annat, då har du automatiskt fyrhjulsdrift med max 50x50 kraftfördelning. Funkar superbt måste jag säga, både med och utan släp (med häst i) på kroken i alla underlag, inkl. blötsnö och leråker!
Min drar 0,8 per mil, kanske ngt mindre på långkörningar. Med släp drar den uppåt litern, med en häst på 750 kg så jag kör med ca 1450 kg brutto släpvikt.

Ganska kort bil så inga problem att köra och parkera i stan ex.vis.

Skatt 2100 per år.

Har du tittat på mindre SUV-ar, typ Honda, Toyota eller kanske en Subaru?
Eftersom vi har en Hynundai Tuscon nu så har jag inte tittat på sådana bilar. De blir likvärdiga med den, så kan vi behålla den ett tag till i så fall. Subaru (legacy) hade vi tidigare och får jag råd någon gång så ska jag ha en Subaru igen för det var den i särklass bästa bil jag haft. (och rena drömmen att dra släp med):)

Se dig för SUV´s med reservdäck som hänger på bak dörr! det kan vara problem att oppna när slappet är koppled. (lite varning)-

Tycka själv VOLVO är förtfarenda den bäste drag häst för häst äger.

Vi har en peugeot 308, får dra 1360kg på b kort o dryga 1600 på e kort.
En halvkombi men 1.6l bensinmotor, 4 växlad automat. Låter inte som ngn vidare dragbil alls, men jäklar vad den har imponerat! Drog loss vårt släp när det satt fastfrusit en halvmeter skarsnö. Tuggar sig fram på isiga/leriga vägar, uppför backar med 750kg häst på släp. Ligger bra på vägen o har inga bekymmer alls. Sen är det klart att den inte går o jämföra med en "riktig" dragbil, men den är bättre än många standard bilar. För oss som kanske åker fem gånger om året o aldrig längre än sex, sju mil är den suverän.
Drar 0.7 i blandad körning o ligger på under litern med släp o då har vi som sagt en stor häst :)

Har en LR med däck på bakdörren, på den går det utmärkt att öppna trots påkopplat släp. Den går inte att öppnat fullt ut, men gott o väl så man kan stå flera personer i bredd i öppningen. Den drar grymt, men är omöjligt att dra en häst på bara B i.

Men håller med om Volvo, V70'n får ju dra typ femtonhundranågonting exempelvis

Det var en granna som köpt en Honda SUV, hon upptackt det på första tävling, dom fick inte upp bak dörr såpass att dom kunde få utt 2 western sadlar utan måsta koppla löss slapp :grin:
Hon blir så :mad: hon gick ner och bytt utt den till en V70, då bli hon glad.

Har själv Skoda Octavia och som du säger har den en löjligt låg maxvikt på släp... Som tur e har pappa åxå en Skoda Octavia men 4x4 och den får dra 1500 kg =) tom på B-kort...

Nu har både jag å pappa BE men det är å andra sidan för att vi typat upp vårt Kylingesläp till 1900 :) Så vi åker ju lagligt iaf (åker bara med en häst).

Volvo V70 får generellt inte dra femtonhindranågontingalls! På B-kort
Stallägaren har en V70 och hon får inte ens hänga på sitt 1400(-nånting) släp.
Däremot klarar V40 och V50 det. tror dom får dra ca 1480.
Har en 850 som får dra 1500kg samma som vår VW passat.
Det tråkiga är att samma modell men olika år kan ha olika släpvagnsvikter så det är noga att kolla upp varje enskild bil!

Varför skulle man inte vilja det?

Då slipper man dessutom låna ut släpet till höger och vänster för det är så få som får dra det :D

Det blir inte någon ny SUV. vi har ju redan en och kanske jag behåller den ett tag till. Vi har inte bestämt oss än.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 055
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 655
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna