Hjälp med engelska ord!

Stinaelin

Trådstartare
Jag ska söka artiklar för ett skolarbete.

Vill ha en artikel om sköterskors bemötande av barn på akuten, men har väldigt svårt att hitta något relevant. Jag tror att det beror på att jag använder fel sökord.

Bemötande heter enligt google translate "treatment". Men då får jag helt fel vinkling, då handlar det om behandling.

Har någon nått tips på vilka ord jag ska använda? Please!

Bara som uppslag, försök med:
Receive, meet, interact

Vilken kombination som helst av children-nurses-A&E (eller ER om AE) ger ju massor av böcker och artiklar på vad jag tror är ämnet.

Vill ha en artikel om sköterskors bemötande av barn på akuten, men har väldigt svårt att hitta något relevant. Jag tror att det beror på att jag använder fel sökord.

Bemötande heter enligt google translate "treatment". Men då får jag helt fel vinkling, då handlar det om behandling.

Hm svårt attention, care, notice, recognition, regard,
Nurse hospitality verkar ge resultat.

Jag tror du lägger värdet i den svenska översättningen starkare än betydelsen av det engelska. Då känns det ju fel eftersom den svenska översättningen av treatment i första hand ger betydelse "behandling" men engelska språket är ju mer mångfacetterat än så så man måste sätta ordet man använder i sitt sammanhang för att få rätt innebörd. Krångla inte till det onödigt mycket, jag säger att treat/ment nog är korrekt men beroende på formulering .

Är det något typ detta du söker efter/eller ska skriva?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26992940

Senast ändrad:
Jag tror du lägger värdet i den svenska översättningen starkare än betydelsen av det engelska. Då känns det ju fel eftersom den svenska översättningen av treatment i första hand ger betydelse "behandling" men engelska språket är ju mer mångfacetterat än så så man måste sätta ordet man använder i sitt sammanhang för att få rätt innebörd. Krångla inte till det onödigt mycket, jag säger att treat/ment nog är korrekt men beroende på formulering .

Är det något typ detta du söker efter/eller ska skriva?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26992940

Jättebra, tack så mycket!

Ja, jag förstår att översättningen inte var helt korrekt, men hade svårt att hitta ett bra ord som har samma betydelse som bemötande. Interaction funkar bra, jag hittade lite mer relevant med det sökordet.

Har du pratat med en bibliotekarie på ett universitetsbibliotek eller ett medicinskt bibliotek? De är proffs på det här.

Nej, sitter hemma och söker själv. Det är ett så litet arbete och jag trodde (i min enfald) att detta skulle vara snabbt fixat... Ska alltså bara hitta EN artikel.

Nej, sitter hemma och söker själv. Det är ett så litet arbete och jag trodde (i min enfald) att detta skulle vara snabbt fixat... Ska alltså bara hitta EN artikel.
Om du inte löser det - Kolla hemsidan på ditt bibliotek, på vissa kan man chatta med en bibliotekarie och få hjälp.

Mvh Bibliotekarie som jobbar med HELT andra saker :D

Prova med "bedside manner". Det tillsammans med nurse emergency child gav lite resultat på google.

Och - om du inte har löst det än. Hittar du något som är nästan rätt men inte helt så kolla vilka indexeringstermer som använts och ta från dom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad... 2
Svar
28
· Visningar
3 328
Senast: Lyan
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 633
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har... 2
Svar
31
· Visningar
5 560
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 503
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka