hjälp med fotografering..

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Toviie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 870
T

Toviie

hejsan! jag skulle behöva lite tips, jag har nämligen fått i uppdrag att vara "fotograf" på ett disco ikväll, och de vill helst inte att jag ska använda blixt, då kommer det inte bli lika häftiga bilder.. utan de kommer att se väldigt ljusa ut.. men om jag fotar utan blixt så blir det antingen jättesuddigt eller kolsvart, finns det något kameraproffs som vill hjälpa mej hur jag kan ställa in kameran? jag har en nikon d40... jag är inte alls duktig på kameror..

Sv: hjälp med fotografering..

Att det inte KAN se bra ut med blixt är ren bullshit, om man använder den på rätt sätt får man dels upplyst objekt plus i kombination med höga isotal får man även med mycket av det omgivande ljuset.

Gå in i ett rum som du kan tända några få vanliga glödlampor, och dra för för fönster och sånt och testa inställningar.

Dra upp iso till minst 800, 1600 om det behövs. Välj slow sync eller rear på blixten och försöka få slutartider ner mot 1/15-1/30 ungefär och se hur resultatet blir. Om du gör rätt så blir det coola bilder med båda omgivningsljus och skarpa objekt. Passa på dock att blixten drar en del kräm och det bästa är att köra extern blixt, men har du ingen får den inbyggda duga.

bara ett problem, har just fått kameran och bara kört med de automatiska inställningarna, har tyvärr tapppat bort instruktionsboken också.. så jag vet inte nånting om hur man ställer in ISO eller så..

Du har en knapp till vänster om skärmen som det står ISO under (Eller på, eller bredvid eller whatever) håll in den och vrid hjulet du ändrar inställningar med (Till höger om blixten) den som du har i princip har tummen på när du håller i kameran. Då ser du förmodligen på skärmen hur siffrorna ökar. Sedan kan du hålla i blixtknappen (Den som det är en blixt på till vänster om själva blixten, en liten knapp) och rulla på hjulet, då ändrar du vilket läge blixten ställs in på, antingen slow sync eller rear, spelar inte så stor roll vilken du väljer, men du kan väl välja slow sync för säkerhetsskull, då går blixten på andra ridån och bliderna blir skarpare med längre slutartider. Kom ihåg att öva på att hålla kameran still, vilket är extremt viktigt i sådana här situationer!

jag hittar ingen av de här knapparna..

jag har lyckats fixa det där med ISO nu iallfall, men jag vet inte hur jag ska göra med allt det andra du snackade om, även fast jag har försökt hitta i manualen :P

Vad har du för objektiv på kameran?

Blixtknappen sitter troligen på vänster sida kameran strax under blixten på framsidan. Den har en blixt på sig. Håll inne knappen och vrid på bakre hjulet (samma hjul som du ändrar ISO med). På displayen på ovansidan står det vilket blixtläge som används i en liten ruta överst till höger.

Äsch, jag var nog lite sent ute ändå... :D

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 957
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka