antiloop8
Trådstartare
Jag drar hela historien kort.
Brasse har varit världens snällaste häst i transporten. Man har inte ens märkt av honom. Förra vintern -04/-05 så skulle vi iväg till ett ridhus. Vi lånade dåvanrande stallägares lilla transport. En Bruntetransport.
Min häst är 170 cm i mankhöjd och van att åka i ett tranesläp. jag ANTAR att min häst fick klaustrofobi i den lilla transporten. Han tryckte sig mot ena väggen o sprang med benen i luften som gjorde att han slog omkull. Detta var det värsta jag varit med om. Efter detta har det inte gått att köra honom i en "vanlig" transport heller. Han går in, men när man stänger får han panik.
Jag har tänkt träna på följade sätt, men vill ha synpunkter och tips
* Bara låta honom titta på transporten.
* Öppna transporten, låta honom lukta på lemmen.
* Ta ett par steg upp o berömma.
* Ta in i transporten, berömma, ta ut.
* Ta in, stå kvar, ta ut.
* Ta in, stänga bommen, ta ut.
* Ta in, stänga bommen, stänga lemmen, ta ut.
* Ta in, stänga, låta stå 2 min, ta ut.
* Förlänga ovanstående i minuter.
Detta ska givetvis ske på lång tid. INTE på en dag eller två
Massor med beröm hoppas jag få dela ut!
Brasse har varit världens snällaste häst i transporten. Man har inte ens märkt av honom. Förra vintern -04/-05 så skulle vi iväg till ett ridhus. Vi lånade dåvanrande stallägares lilla transport. En Bruntetransport.
Min häst är 170 cm i mankhöjd och van att åka i ett tranesläp. jag ANTAR att min häst fick klaustrofobi i den lilla transporten. Han tryckte sig mot ena väggen o sprang med benen i luften som gjorde att han slog omkull. Detta var det värsta jag varit med om. Efter detta har det inte gått att köra honom i en "vanlig" transport heller. Han går in, men när man stänger får han panik.
Jag har tänkt träna på följade sätt, men vill ha synpunkter och tips

* Bara låta honom titta på transporten.
* Öppna transporten, låta honom lukta på lemmen.
* Ta ett par steg upp o berömma.
* Ta in i transporten, berömma, ta ut.
* Ta in, stå kvar, ta ut.
* Ta in, stänga bommen, ta ut.
* Ta in, stänga bommen, stänga lemmen, ta ut.
* Ta in, stänga, låta stå 2 min, ta ut.
* Förlänga ovanstående i minuter.
Detta ska givetvis ske på lång tid. INTE på en dag eller två
Massor med beröm hoppas jag få dela ut!