Hjälp med transportträning!

antiloop8

Trådstartare
Jag drar hela historien kort.
Brasse har varit världens snällaste häst i transporten. Man har inte ens märkt av honom. Förra vintern -04/-05 så skulle vi iväg till ett ridhus. Vi lånade dåvanrande stallägares lilla transport. En Bruntetransport.
Min häst är 170 cm i mankhöjd och van att åka i ett tranesläp. jag ANTAR att min häst fick klaustrofobi i den lilla transporten. Han tryckte sig mot ena väggen o sprang med benen i luften som gjorde att han slog omkull. Detta var det värsta jag varit med om. Efter detta har det inte gått att köra honom i en "vanlig" transport heller. Han går in, men när man stänger får han panik.

Jag har tänkt träna på följade sätt, men vill ha synpunkter och tips :bow:

* Bara låta honom titta på transporten.
* Öppna transporten, låta honom lukta på lemmen.
* Ta ett par steg upp o berömma.
* Ta in i transporten, berömma, ta ut.
* Ta in, stå kvar, ta ut.
* Ta in, stänga bommen, ta ut.
* Ta in, stänga bommen, stänga lemmen, ta ut.
* Ta in, stänga, låta stå 2 min, ta ut.
* Förlänga ovanstående i minuter.

Detta ska givetvis ske på lång tid. INTE på en dag eller två ;)
Massor med beröm hoppas jag få dela ut!

Sv: Hjälp med transportträning!

prova med att ta ut mellanväggen eller att använda en extra bred bakbom. Han ska dock vara fastsatt som vanligt.
Gärna med lite smaskigt hö/hösilage i sitt hönät.
Det är ofta det hjälper med en sådan enkel lösning som att göra utrymmet större för hästen.
Väljer du att plocka bort mellanväggen, så finns det bommar som går hela vägen över, annars kan olyckan lätt vara framme om hästen slänger sig ut.
Lycka till!!

Sv: Hjälp med transportträning!

Tack för tipset! Jag har dock testat utan mellanvägg men det funkade inte då. Men jag ska träna utan mellanvägg nu till en början :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka