Hjälp med uträkning av bomvidd

cowgirl81

Trådstartare
Är på jakt efter sadel och har tagit lite mått. Men vet ej hur jag räknar om det till själva bomvidden. Tex normal, vid, 34 eller 36. Detta är ju rena djungel. med alla mått. Ingen är den andra lik. Däremot ser jag ju om sadel passar.
Så om det finns nån snäll själ som kan hjälpa vore jag tacksam. har försökt leta sadelutprovare runtomkring här men verkar inte finnas nån.

Översta står det 22cm nedersta 26,5cm

Sv: Hjälp med uträkning av bomvidd

Kolla in "sadellistan" här på forumet, sedan finns det även någon tråd med en lista över olika märken och deras bomvidder-grader.

Jo men hitta inget om hur man räknar ut bomvidden från själva måttet. Hur gör man då.

Det var svårt att mäta iom att din häst verkar lite oliksidig, så jag tog ett mellanvärde. Mellan 118-125 grader får jag det till.

Man tar en gradskiva, lägger på pappret och mäter hur många grader bred avritningen är.

Ja nån sån har jag inte. :)

DK
Ja hon är lite ojämn på ena sidan är hon lite mer insjunken, var så när hon kom. Vet ej vad det beror på. Men kanske dåligt anpassad sadel eller nått. Hon har haft en globus gloi med 36 i bom.

Ja förmodligen har sadeln varit ojämnt stoppad eller ryttaren sned osv.

Hitta en sadel som är lite för bred så du kan padda upp den med fårskinnspad.

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag har en häst med väldigt rak rygg, stora bogblad vilket resulterar till sadelläge långt bak samt något takformad. Rider idag i...
Svar
1
· Visningar
2 693
Senast: Långnos
·
Utrustning Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: kossankaj
·
Utrustning Santa cruz i allmänhet och modell Merina i synnerhet. Är det någon vänlig själ här inne som har en sådan sadel med normal bomvidd och...
Svar
2
· Visningar
2 834
Senast: Brian
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 026
Senast: Barrel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka