Hjälp med val av kamera

Berin

Trådstartare
Jag ska köpa en ny kamera och märket är fastslaget till Nikon med anledning av att min pappa har en D300 om jag kan låna objektiv från. Givetvis vill jag att det ska ingå ett hyggligt "allround"-objektiv till den som jag köper. Den ska kunna ta flera bilder i en följd. Inte kosta mer än 10.000:- och jag har själv fastnat för D90 och D5000. Den sistanämnda har en display som går att fälla ut som verkar bra att ha. Det är bra när man ska fota i folksamlingar att kunna se vad som kommer med. LiveView vill jag också att kameran ska ha. Så ni som har kunskap och erfarenhet av kameror; vilken ska jag välja? Eller om ni har någon annan kamera som är så mycket bättre att det inte finns anledning till att hålla sig till samma märke som pappa och hans objektiv.

Sv: Hjälp med val av kamera

d90 är en klart bättre kamera..

den vinkelbara displayen är nog inget som kommer till nytta i det långa loppen och skapar nog mer bekymmer än nöje...

liveview är inget jag använder även fast jag har det, drar massor med ström och är inte lätt att se fokus, flytta fokus etc såsom man lätt och smidigt gör i sökaren... skärmen är däremot jättebra att förhandsgranska bilder innan man kommer hem för att avgöra huruvida det är något att ha eller inte..

d300 och d90 är utmärkta att växla objektiv mellan då båda har DX sensor. däremot så fungerar inte DX objektiv på FX hus.. bra att tänka på vid köp av nya objektiv då man ofta spar objektiven längre än husen i dagsläget med digitalteknik..

köp således löst hus då kitobjektiven sällan är i jämförbar kvalite med husen, skaffa istället annan glugg, typ 50mm 1,8f som kostar en tusenlapp ny.. klart det prisvärdaste objektivet enligt mitt tycke. annars är ett 18-50/2,8 eller 24-70/2,8 fina gluggar som fås för runt 3000kr nya.

nikon eller inte är en smakfråga, trivs du med nikons menyer etc så kör på det. finns inget skäl att välja något annat om du trivs med systemet då bildkvaliten är rätt likvärdig mellan märken i samma prisklass.

jag har själv fastnat för D90 och D5000.

Vill du ha autofokusmotor så är det D90 som gäller, i övrigt är kamerorna väldigt lika, förutom D5000-vinklingsbara skärm. :) Men jag skulle hellre köpa D90 med autofokusmotor, än D5000 med vinkelskärmen. :)

Tack för utförligt svar!
Egentligen så har jag inga erfarenheter alls av Nikons menyer utan jag vill kunna utnyttja pappas objektiv. Det är anledningen till märkesvalet. Går de objektiven att använda till andra märken? Om det är möjligt; finns det någon annan kamera som du skulle rekommendera i den prisklassen? Jag kommer mest att fotografera djuren, hästtävlingar, ja, det kommer nog vara mer actionbilder än porträttfoto.

D90 är okej om du inte ska vara ute i oväder, brorsans klarade inte av duggregn ens... :rofl: (Jag har D300, hade D90 först som brorsan fick i julklapp istället)

Jag hade också definitivt valt D90 med autofokusmotor framför D5000 med vinklingsbar skärm.
En enda gång har jag tagit en bild där en vinklingsbar skärm hade hjälpt mig. Autofokusmotor däremot gör ju att du har mycket mer objektiv att välja på, framförallt på begagnetmarknaden.

Senast ändrad:

Jag håller med!
Dessutom så har dom flesta kameratesten sagt att D90 är mycket bättre än d5000, plus att du har fler objektiv att välja mellan om du har D90 :)

Egentligen håller jag med de som svarat tidigare, men för sakens skull: KÄNN på kamerorna. Nu har jag extremt små händer men jag får ont av att fota med en D80 tex. D40x som jag har funkar bra, liksom D60 och D5000 (och D3, men det är ju en helt annan prisklass!). D90 går om jag lånar kamera men det är ingenting jag skulle kunna köpa och fota med varje dag.
Så kameran ska ju kännas bra att hålla i också, det ska ju vara bekvämt. Fast jag antar att jag är lite extra kinkig, som köper vantar på barnavdelningen :p

Tack för alla svar!
Att D90 är att föredra framför D5000 har jag förstått men eftersom jag inte är så haj på det här med tekninken så undrar jag om det här med autofokus. När jag går in på Nikons hemsida och jämför de två kamerorna så får jag fram att båda har autofokus. (Trycker ner knappen till hälften och den mäter av avståndspunkter). Har jag missuppfattat det hela?
Sen det här med objektiven. Alla objektiv som passar till D300 och D90 passar alltså INTE till D5000? Är det rätt uppfattat?

passar gör de, men autofokusen fungerar inte om inte objektivet har fokusmotor.. d90 och d300 har fokusmotor i huset, vilket d5000 saknar..

Vad är skillnaden på en D80 och en D90? Att den ena är modernare vet jag men tekniskt? Passar pappas objektiv till D80?

Med D90 så kan du även filma vilket inte går med en D80.

D80 har oxå autofokusmotor så du kan använda objektiven på den.

ja till d80 passar objektiven, men det är en flera år gammal kamera, gammal fokusteknik som är omodern, den har färre fokuspunkter, sämre skärm, sämre sensor, sämre iso-tålighet.. det är som att jämföra en 4år gammal dator som då kostade 10000 med en toppmodern i samma prisklass.. det är dag och natt..

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på... 2
Svar
25
· Visningar
2 413
IT & mobiler Jag har bestämt mig för att jag ska köpa en kamera åt mig själv i julklapp. Jag har för närvarande en Nikon D90, men skulle vilja... 2
Svar
24
· Visningar
5 641
Senast: Tousse
·
IT & mobiler Vet inte om tråden ligger rätt. Flytta den gärna i så fall! Jag letar nytt objektiv till min Nikon D40x. Det är först och främst ett... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 116
Senast: Saeta
·
Fritid Jag är helt nybörjare och totalt okunnig.:o Men jag vill trots det köpa mig en bra kamera och har hamnat i en djungel.. Jag är typ... 2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka