Hjälp mig hitta sadeln!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TBT
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 071

TBT

Trådstartare
Hej alla sadel kunniga här på buke. Måste nu fjäska lite med er så ni kan hjälpa mig hitta rätt i sadeldjungeln:bow: :bow: Fjäsk, fjäsk

Söker en dressyrsadel med dessa egenskaper:

#Djupt säte i buffel eller kalvskinn med bra grepp(gärna med gel i sitsen).
#Ganska mkt knästöd
#Close Contact (typ som prestiges venus D, hade en sån o bara ääälskade:love: den men det gjorde tyvärr inte hästens rygg:cry: )
Alltså en sadel som kommer nära häste o inte hamnar 2meter ovanför

Och så hästens krav:
#Ska passa rak o bred häst.
#Ge rörelsefrihet åt bogblad .

Någon som "stött" på en sådan sadel eller snarlik?? Pliis hjälp mig att hitta rätt. Tackar på förhand:bow:

Sv: Hjälp mig hitta sadeln!!

Tänkte föreslå just Venus.... Men om den inte passar så.. Finns säkert nån Amerigo som kan passa? Dom finns ju i så många olika modeller.

Har du testat en Jaguar den är urskön!!!!! Då behövs det inte gele i sitsen,

Tack för era svar:bow:

Har redan provat både Jaguaren o Amerigon. Trevliga sadlar men ingen av dom passade min häst med rak rygg:crazy:

Har funderat lite på Frank Bains "Reflex". En sadelutprovare tyckte att FB borde passa hästen, vilket den säkert gjorde, men jag gillade inte den. Kan ha varit modell "Elegance" (tror den hete så..). Har inte suttit i "Reflexen". Är det någon som vet om man kommer närmare hästen i den modellen??

Fler förslag:banana:

tänkte också säga Morris & Nolan. Passar raka hästar, stora knästöd, djupt säte och gel i sitsen, man sitter som gjuten (fan att min häst inte kan ha de sadlarna :p)

Jag trodde dom bara hade en:crazy: Har provat två, tror den ena hette CC och den andra minns jag inte modellen på...

Båda Amerigosadlarna var för "bananiga" i bommen.

Har funderat på M&N "Gold" Men är den inte ganska så stoppad och hamnar en bit liksom ovanför hästen?

Vilken bomstorlek är vid, är det 31 elle32 ?

Trevlig sadel annars ...ser det ut som iaf. Har inte suttit i den.

Jag tror 30 räknas som normal och 34 är deras vidaste. Är verkligen inte säker men 32 är nog vid isåfall.

Intressant:idea: Har du någon av Jensens sadlar själv? Dom såg riktigt trevliga ut...Spec den i buffelskinn..Har en Aisley idag med buffelskinn och man blir ganska snart bortskämd:love: Tyvärr så har hästen vuxit ur den och den tillverkas inte med vidare bom...

det kan inte vara så att den FB du red var för liten i sätet ?? Dom är jättesmå i storlek....Jag har precis provat en Reflex...Urkön..MEN om jag ska beställa så blir det i 18 " ....Brukar alltid rida i 17 annars....
Reflexen är ju en close contact sadel med singelkåpa....Rekommenderas att prova...

Jag tror sadeln jag provade var 17" så den kan inte varit för stor med tanke på att jag har storl 34/36 i byxor. Ska försöka prova en FB "Reflex" . Om den är snarlik som Venus D så kan den vara helt Ok.

Jobbigt det här med sadlar när man har hittat en sadel som man trivs med men pållen inte kan ha:cry: Och sadlar som ligger bra på hästen inte går hem hos mig..

Liknande trådar

Utrustning Okej, jag behöver lite hjälp! Är på jakt efter en ny sadel till min islandsvalack då hans nuvarande (Globus Clic) inte passar. Min...
Svar
0
· Visningar
3 647
Senast: elfi
·
B
  • Låst
Utrustning Jag undrar om man kan använda en Islands sadel till ett halvblod? Jag ska köpa ny dressyr sadel men hittar ingen som passar mej. Jag...
Svar
13
· Visningar
3 317
Senast: Elektron
·
Hoppning Var på sadelutprovning idag och har dessa just nu att välja mellan: Jacson Celine (länk till... 2 3
Svar
41
· Visningar
9 544
Senast: CallMeAce
·
P
Dressyr Gör ett litet gästspel här för att fråga lite angående dressyrsadlar innan jag blir helt galen.... Jag har ett hbl som jag försöker...
Svar
13
· Visningar
1 325
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Att lämna i smyg
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur