Sv: HjÄlp Mig Med Min Hoppsits!
När skänkeln åker bak och överlivet tippar fram i språnget så beror det ofta på att man kniper sig fast med knäna.
Man blir inte ett dugg stadigare i sitsen för att man knyter fast stigbyglarna med remmar i sadelgjorden, snarare tvärt om... Risken att man tappar stigbyglarna i språnget ökar snarare eftersom de inte "följer med" foten då den åker bakåt i språnget.
Och jag håller helt med roslagen angående skaderisken. Jag har sj'lv voltat över hinder med hästar och tackochlov att stigbyglarna kunde vända sig fritt, så att mina fötter trillade ur dem! Jag har gått skadefri ur dessa fal, även om åtminstone ena hästen skadade sig ganska ordentligt.
Det man måste lära sig är att släppa loss de knipande knäna och få ner tyngdpunkten till skänkeln i stället. Sänkt häl, hålla om mjukt med benen utan att knipa och ett lagom upprätat överliv.
Träna denna sits över bommar och studsserier. Man behöver faktiskt inte ändra läget alls över små hinder, utan stå kvar i en stadig lättsits bara. Man ska också kunna hoppa en serie utan att hålla i tygeln alls, med händerna sträckta rakt utåt typ. När du kan hoppa även lite större hinder (i alla fall 80-100 cm, på stor häst) utan att hålla i dig - detta kräver en serie rakt fram, helst längs långsidan och du bör ha en tränare bredvid dig - DÅ har du hittat din balans på ett bättre sätt.
Men GLÖM remmar som håller fast stigbyglarna!!
Både för att det är en säkerhetsrisk och för att det är fel sätt att angripa problemet!